Jméno Tavi Castro neregistrujeme z mnoha soutěží, ani to není jeden z těch, kdo by hlásali, jak jsou nejlepší, že vyhráli tohleto a támhleto, prezentovali se hulvátským stylem nebo se snažili na sebe upoutat nezaslouženou pozornost z pro nás neznámého důvodu. Přesto je Tavi Castro úspěšným sportovcem a ve fitness motivuje mnoho lidí už jen tím, že "funguje", sdílí fotografie, má aktivní instagram, jednoduše pracuje na svém snu. Dokonce jej na facebooku sleduje přes 7 milionů lidí, na instagramu atakuje 2 miliony. Proč je ale tak úspěšný? Dali jsme dohromady 3 základní prvky toho, proč se dostal tam, kde aktuálně je, ze kterých se můžete inspirovat také.
1/ Mladý, pohledný a sportovně úspěšný fitnessák
Mladých lidí je hodně, mladých a pohledných ale již méně, a mladých a pohledných fitnessáků ještě méně, a těch co mají výsledky úplně poskromnu. Tavimu je 25 let, má za sebou několik úspěchů na mezinárodní scéně na soutěžích MuscleMania nebo fitness soutěžích v Británii, případně v USA. To jistě dává motiv jej sledovat. Podívejte se na podobné příklady do českých vod: Filip Šteflovič, Ondřej Kmošťák nebo dříve Tomáš Klíč. Všichni těží nejen z toho, jaké mají výsledky, ale i z toho, jak vypadají a prezentují se. Ne snad, že by to byl ten hlavní důvod, proč je tak sledovaný (přestože ženy mi potvrdily, že je to opak). Jak je vidět, ideál mužské krásy z antických dob je zpět a je lákavější, než přerostlý HULK, který se nevejde do dveří, natož vedle vás.
Samozřejmostí hezkého vzhledu je i postava, na které pracuje denně a dává to také dostatečně znát na své fanpage. Co na tom, že je v Evropě zima jak na Sibiři, Tavi nám servíruje fotografie z Paříže, kde bez trička prezentuje svou solidní, stabilní formu. Není sice zcela závodní, vysekaná na kost, ale je přesto taková, kterou disponuje celoročně 0,01 % fitness populace. A právě to může být jedním z důležitých motivů, proč je sledován.
První pravidlo úspěchu tedy zní: Pokud chcete, abyste měli vás sledovatele, nestarejte se jen o své svaly. Dejte si záležet na všem, co lze i nelze vidět. Budete‑li sledovat Taviho videa, zjistíte, že má určitou dávku "šílenosti". Nicméně té přirozené a zábavné, ne urážející, zesměšňující a vulgární, jak to bohužel bývá zvykem v českých luzích a hájích. Mám pocit, že jsme epicentrem vulgárního fitness fanatismu světa.
2/ Vybudoval svůj sen, a to celosvětově
Jestliže byl ten první důvod Taviho vysoké sledovanosti poměrně snadno realizovatelný, nyní to bude těžší. Přeci jen, vybudovat značku, kterou by si oblíbil celý svět, firmu a podnikatelskou aktivitu, která by bořila hranice, to už chce notnou dávku odvahy a vědomostí. A pak to i přes to bude velmi těžké. Tavimu se to podařilo se svojí značkou Engineered Life. Ano, to je přesně ta černá značka oblečení, která připomíná Walta Disneye, ale má ještě otočená křídla směrem k zemi a v podstatě jako celek má jen málo pochopitelný význam.
Přesto je to značka, kterou i v ČR vídáte stále častěji. Inspirovalo se jí mnoho výrobců z ČR a se šikmými vzory dnes vládne oblečení pro kategorie Physique. A nejen to, na tuto značku se váže celá řada fitness služeb a aktuálně i fitness centrum, které bude zřejmě jedním z velmi inovativních. Zdá se tedy, že druhým pravidlem úspěšnosti, nebo toho, abyste byli sledováni, je schopnost vybudovat vlastní sen. Pracovat na něm a dostat ho tam, kam se nedostal sen nikoho jiného. Tím snem nemusí být značka oblečení, zcela bez problému může vaším snem být vlastní posilovna, vlastní sálové lekce v posilovně nebo otevření vlastní poradny, i tak ale vzdání se svého snu s sebou vždy ponese setření i vaší vlastní osobnosti.
3/ Vhodně se prezentuje a využívá sociální sítě
Důležitým prvkem rozmachu Taviho jména, byly jistě sociální sítě. Ať je to youtube kanál, instagram nebo Facebook, je to důležitý nástroj marketingu, který je nutno dobře uchopit a nasměřovat k prezentaci vlastní osoby, produktů nebo služeb, které sportovec dělá. V případě Tavi Castra je toto dohnáno téměř k dokonalosti, fotografie střídá video, a video střídá fotografii. S radostí můžeme sledovat každý další díl jeho série ze života Engeneered Life, které je nejen sportovní motivací, ale motivací pro spoustu podnikatelsky zapálených lidí ve fitness. Pokud tedy má znít třetí pravidlo nebo důvod toho, proč je právě Tavi Castro tak sledovaným, bude to jistě to, že své sportovní a pracovní úspěchy dokáže nenásilně zdokumentovat a tím inspirovat mnoho mladých sportovců okolo sebe.
Abychom tu neměli ale jenom naše dohady a domněnky, podívejme se na to, co o sobě napsal sám Tavi v rozhovoru na svých stránkách.
Jak jsi začal s kulturistikou nebo cvičením?
Na začátku bylo cvičení něčím, co mi pomáhalo zmírnit emoce po skončení mé fotbalové kariéry. Pomaličku se ze cvičení rozvinulo soutěžení, ještě v době, kdy jsem stále hrál. Nebyl jsem nikým sponzorován, neměl jsem trenéra, a za peníze, které jsem ušetřil z toho, že jsem jezdil na černo, jsem si nakupoval suplementy. Byl jsem ale odhodlán udělat něco, co nikdo okolo mě nepovažoval za možné. To byla moje motivace na začátku. Poté, byla moje motivace byla poháněna výhrami v soutěžích v UK, na MuscleManii v Paříži nebo na soutěži v Las Vegas. Vlna lidí, kteří se motivovali mým příběhem a úspěchem, je pro mě nyní tím hlavním hnacím motorem.
Na závěr nezbývá nic jiného, než popřát fitness větu více takových lidí, kteří mají svůj jasný fitness cíl a s ním i hnací motor do další práce, která obohacuje nejenom je samotné, ale také právě celou fitness populaci, a žene je tím správným směrem.