Tloustneme kvůli nedostatku spánku?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný před 18 dny
5 minut čtení
Tloustneme kvůli nedostatku spánku?
obrázek ze shutterstock.com
10

Na nedostatek spánku můžeme svést mnoho civilizačních chorob, platí to ale i pro obezitu? To zní jen těžko představitelně, pokud teda zrovna místo spánku v noci neluxujeme ledničku. I přes to se zdá, že nedostatek spánku v tom není zas tak nevinně, a tak se na příčinu rozhodli podívat vědci z Pensylvánie detailně. Jak jejich výzkum dopadl?

Vědci mají jasno: spánek přispívá k tloustnutí a obezitě

Aby výzkumníci potvrdili důležitou roli spánku při rozvoji obezity, připravili si pro to zajímavý experiment. Rozhodli se simulovat typický týden běžné pracující osoby západního světa. 

Jak výzkumníci simulovali běžný pracovní týden?

  • 1.–4. noc představovaly spánek během pracovního týdne: spánek o délce 5 hodin (od 0:30 do 5:30)
  • 5. noc představovala spánek během víkendové dospání: spánek o délce 10 hodin (od 22:00 do 8:00)

Na konci čtvrtého a pátého dne byla osobám servírována vydatná tučná večeře, která představovala typické jídlo, které si běžný zaměstnanec dopřeje po celodenní práci. A jak to celé dopadlo?

Nakrmit nevyspalého, to dá zabrat!

Nevyspalce od dobře vyspalých osob zahrnutých ve studii odlišoval jeden velký rozdíl. Osoby se spánkovou deprivací měly po zkonzumování večerního vydatného jídla nižší pocit nasycení oproti dobře vyspalým jedincům.

Přidává nám nedostatek spánku do jídel nějaké skryté kalorie? 

To samozřejmě ne, nutí nás ale jíst víc, než pokud bychom byli dobře vyspalí. Pokud se řídíme vlastními pocity a hladem, zkonzumujeme tak přirozeně více potravin a více kalorií oproti osobám dobře vyspalým. Pokud se snažíme držet našeho stravovacího plánu, máme přirozeně i větší hlad.

obrázek ze shutterstock.com

Ztracené hodiny spánku jedním dospáním nedoženete

Mnoho týdenních workoholiků a pracantů spoléhá na to, že si během víkendu dopřejí volnější režim v podobě neomezeného spánku. Ten pocitově jistě pomůže, ale následky spánkové deprivace ihned nenapraví

Alespoň to vyplývá ze studie Nesse z roku 2019, který se o tuto nápravu pokusil desetihodinovým dospáváním. Ani to však nevrátilo pocit nasycení a dobrý požitek z jídla do normální podoby.

Kdo za velký hlad může? Na vině je s největší pravděpodobností hormon sytosti a hladu

Otázkou zůstává, kdo je za tento nepřirozený hlad zodpovědný. Nabízí se hned několik teorií, nejpravděpodobněji ale vypadá ta, která ukazuje na snížené hladiny hormonu leptinu, který se v těle stará mj. o pocit nasycení po konzumaci jídla. 

Alespoň tímto směrem ukazuje studie Spiegela, která objevila snížení hladiny leptinu o 19 % po spánkové deprivaci vyvolané čtyřhodinovým spánkem. 

Méně leptinu = méně sytosti a tloustnutí způsobené zvýšenou konzumací jídla je na světě...

Co si z toho vzít?

  • Nedostatek spánku znepříjemňuje život větším hladem a nedostatečným pocitem nasycenosti po konzumaci jídla.
  • Při nevyspání dochází přirozeně ke zvýšené konzumaci jídla a kalorií, která může vést až k tloustnutí a obezitě.
  • Může za to pravděpodobně snížená hladina leptinu, který je zodpovědný za přirozený pocit nasycení po jídle.
  • Sám o sobě tak nedostatek spánku nezpůsobuje tloustnutí a obezitu, ale přispívá k vyšší konzumaci jídla, což vede k vyššímu dennímu energetickému příjmu.
  • Pravidelný nedostatek spánku nedospíme za jednu noc, proto bychom si měli navyknout na dostatečný spánek v rozsahu alespoň 6–8 hodin.

Chcete o spánku dozvědět více? Máme pro vás celou řadu článků

K. M. Kelly et al. (2019). Four nights of sleep restriction suppress the postprandial lipemic response and decrease satiety. Journal of lipid research

Spiegel K. et al. (2004). Leptin levels are dependent on sleep duration: relationships with sympathovagal balance, carbohydrate regulation, cortisol, and thyrothropin. Journal of endocrinology and metabolism 89:11

Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku