Petr Loskot

Petr Loskot

Vystudovaný nutriční terapeut (LF MUNI), Ph.D. student (LF MUNI), Autor a korektor článků Aktin.cz

  • “Dobrý den, Jakube, máte pravdu, PureBar má také velmi dobré složení a též se na pomezí TOP3 nachází.”

  • “Dobrý den, děkujeme za komentář. Problematika příjmu omega-3 a omega-3 nenasycených mastných kyselin je velmi komplikovaná, i zde se však můžeme opřít o poměrně robustní data ze studií, z nichž některé bych Vám rád osvětlil. Nejprve k řepkovému oleji: Ačkoliv je řepkový olej dáván do "jednoho pytle" s dalšími rostlinnými oleji, které mohou mít poměr v zastoupení n-6:n-3 opravdu značně nevyvážený (typicky starší odrůdy slunečnice použivané pro výrobu slunečnicového oleje), řepkový olej se od těchto olejů značně liší. Ve 100 g oleje je kolem 20 % kyseliny linolové (řada n-6) a kolem 9 % kyseliny alfa-linolenové (řada n-3). Zhruba 60 % je tvořeno kyselinou olejovou řadící se mezi mononenasycené mastné kyseliny (někdy zahrnována do řady n-9). Co z toho vyplývá? Poměr n-6:n-3 je zde 2:1, což tento olej řadí mezi jedny z nejvyváženějších. Vysoký obsah kyseliny olejové (cca 60 %) zajišťuje poměrně dobrou tepelnou stabilitu, takže ho můžeme doporučit i na tepelnou úpravu. Oleje pro tepelnou úpravu naopak rafinované být musí, neboť antioxidační látky obsažené v olejích jsou tepelně nestabilní a vysoká teplota by je znehodnotila a došlo by k tvorbě nežádoucích škodlivých látek. S tím, že nadměrný příjem nenasycených mastných kyselin řady n-6 (omega 6) a tím i nevyvážený poměr n-6:n-3 ve stravě je spojován s celou řadou chronických zánětlivých onemocnění, máte samozřejmě pravdu, kvalitní odkaz např. zde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18408140 Nemáte však pravdu v tom, že tyto "zatajované" informace poskytuje pouze pan Mgr. Česlík. Společnost pro výživu, tedy jedna z nezávislých organizací tvořící výživová doporučení pro ČR, má ve svých výživových doporučení již dlouhou řadu let údaj o poměru n-6:n-3 ve stravě uveden, a to takový, že poměr v příjmu n-6:n-3 ve stravě by neměl být vyšší než 5:1. http://www.vyzivaspol.cz/vyzivova-doporuceni-pro-obyvatelstvo-ceske-republiky/ Máte pravdu v tom, že z mastných kyselin řady n-6 vznikají prozánětlivé látky v organismu. Poněkud v kontrastu s tímto všeobecně platným faktem jsou však např. výsledky této studie https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4334131/ , kde pokud nahradíme 5 % energetického příjmu dodávaného nasycenými mastnými kyselinami příjmem "zánětlivé" n-6 mastné kyseliny linolové sníží se riziko úmrtí na "coronary heart disease" (onemocnění věnčitých tepen srdečního svalu způsobené aterosklerózou) o 13 %. Z toho vyplývá, že řepkový olej v článku je doporučen pro všeobecné použití v kuchyni správně. Co se týče příjmu n-6 a n-3 mastných kyselin, je samozřejmě žádoucí snažit se lidi nabádat k vyššímu příjmu mastných kyselin řady n-3, jejichž příjem je všeobecně poměrně nízký, avšak většinu zdravotních problémů populace ROZHODNĚ nemůžeme přisuzovat právě tomuto nevyváženému poměru.”

  • “Velmi povedený článek! :)”