Petr Loskot

Petr Loskot

Vystudovaný nutriční terapeut (LF MUNI), Ph.D. student (LF MUNI), Autor a korektor článků Aktin.cz

  • “Dobrý den, Vítězslave. Teoreticky to možné je i bez onemocnění ledvin. Za předpokladu současného splnění těchto faktorů: 1) velké množství svalové hmoty nebo současné užívání kreatinu 2) vysoký příjem bílkovin 3) proteinurie způsobená fyzickou aktivitou (tzv. pozátěžová proteinurie), odběr by tedy musel být proveden např. druhý den ráno po nějaké náročné fyzické aktivitě, která fyziologicky může zapříčinit nález malého množství bílkoviny v moči. Hezký den.”

  • “Dobrý den, Eliško. Pocit toho, že Vás kardio cvičení baví, bohužel sám o sobě nepovede k tomu, že byste lépe spalovala tuky. Pokud to budeme ale brát tak, že díky tomu, že Vás to baví, budete makat o to více, můžete celkově spálit více energie, což při správně nastaveném jídelníčku (výdej vs. příjem) pozitivní vliv na hubnutí mít bude. Tanec lze také brát jako kardio, pokud se jedná o skutečně intenzivní tanec, při kterém se Vám zvýší tepová frekvence a zrychlí dýchání. Hezký den.”

  • “Dobrý den, Jakube, máte pravdu, PureBar má také velmi dobré složení a též se na pomezí TOP3 nachází.”

  • “Dobrý den, děkujeme za komentář. Problematika příjmu omega-3 a omega-3 nenasycených mastných kyselin je velmi komplikovaná, i zde se však můžeme opřít o poměrně robustní data ze studií, z nichž některé bych Vám rád osvětlil. Nejprve k řepkovému oleji: Ačkoliv je řepkový olej dáván do "jednoho pytle" s dalšími rostlinnými oleji, které mohou mít poměr v zastoupení n-6:n-3 opravdu značně nevyvážený (typicky starší odrůdy slunečnice použivané pro výrobu slunečnicového oleje), řepkový olej se od těchto olejů značně liší. Ve 100 g oleje je kolem 20 % kyseliny linolové (řada n-6) a kolem 9 % kyseliny alfa-linolenové (řada n-3). Zhruba 60 % je tvořeno kyselinou olejovou řadící se mezi mononenasycené mastné kyseliny (někdy zahrnována do řady n-9). Co z toho vyplývá? Poměr n-6:n-3 je zde 2:1, což tento olej řadí mezi jedny z nejvyváženějších. Vysoký obsah kyseliny olejové (cca 60 %) zajišťuje poměrně dobrou tepelnou stabilitu, takže ho můžeme doporučit i na tepelnou úpravu. Oleje pro tepelnou úpravu naopak rafinované být musí, neboť antioxidační látky obsažené v olejích jsou tepelně nestabilní a vysoká teplota by je znehodnotila a došlo by k tvorbě nežádoucích škodlivých látek. S tím, že nadměrný příjem nenasycených mastných kyselin řady n-6 (omega 6) a tím i nevyvážený poměr n-6:n-3 ve stravě je spojován s celou řadou chronických zánětlivých onemocnění, máte samozřejmě pravdu, kvalitní odkaz např. zde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18408140 Nemáte však pravdu v tom, že tyto "zatajované" informace poskytuje pouze pan Mgr. Česlík. Společnost pro výživu, tedy jedna z nezávislých organizací tvořící výživová doporučení pro ČR, má ve svých výživových doporučení již dlouhou řadu let údaj o poměru n-6:n-3 ve stravě uveden, a to takový, že poměr v příjmu n-6:n-3 ve stravě by neměl být vyšší než 5:1. http://www.vyzivaspol.cz/vyzivova-doporuceni-pro-obyvatelstvo-ceske-republiky/ Máte pravdu v tom, že z mastných kyselin řady n-6 vznikají prozánětlivé látky v organismu. Poněkud v kontrastu s tímto všeobecně platným faktem jsou však např. výsledky této studie https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4334131/ , kde pokud nahradíme 5 % energetického příjmu dodávaného nasycenými mastnými kyselinami příjmem "zánětlivé" n-6 mastné kyseliny linolové sníží se riziko úmrtí na "coronary heart disease" (onemocnění věnčitých tepen srdečního svalu způsobené aterosklerózou) o 13 %. Z toho vyplývá, že řepkový olej v článku je doporučen pro všeobecné použití v kuchyni správně. Co se týče příjmu n-6 a n-3 mastných kyselin, je samozřejmě žádoucí snažit se lidi nabádat k vyššímu příjmu mastných kyselin řady n-3, jejichž příjem je všeobecně poměrně nízký, avšak většinu zdravotních problémů populace ROZHODNĚ nemůžeme přisuzovat právě tomuto nevyváženému poměru.”

  • “Velmi povedený článek! :)”