Umíš dřepovat? Přesvědč se, že neděláš žádnou z těchto chyb

Umíš dřepovat? Přesvědč se, že neděláš žádnou z těchto chyb

Jan Caha Jan Caha před 9 měsíci

Společně s benchpressem a mrtvým tahem patří dřep ke svaté trojici základních cviků využívaných v silovém trojboji. Dřep je ale také základem vzpěračských cviků nebo obecně cviků pro rozvoj svalů dolních končetin. "Pokud chceš být velký, musíš dřepovat" znělo jedno pravidlo ze starých knížek o kulturistice, které jsem pročítal jako dorostenec, a také to tak doopravdy je. Dřepy jsou jednoduše základem efektivního tréninku. Zajímavý je dřep také pro dámy, díky dřepům a dalším cvikům totiž dokáží získat pozadí, o kterém doposud pouze snily. Při cvičení dřepu si však můžete i ublížit a zadělat si tak na táhnoucí se problémy se zády nebo si můžete prohloubit svalové dysbalance a soustavně přetěžovat kolenní kloub. Jak se těmto rizikům vyhnout a cvičit dřepy opravdu správně se dozvíte v našem novém videu.

Dřep je daleko víc než jen prostředek pro rozvoj dolních končetin 

Jak jistě všichni víme, dřep je cvikem se zaměřením zejména na dolní končetiny, který je vhodný (po zvládnutí základní techniky) k zařazení do tréninku dolních končetin, a to s důrazem na rozvoj kvadricepsů, hýždí, hamstringů, lýtek, ale třeba i vzpřimovačů páteře. Při dřepu také potřebujeme využít sílu středu těla, bez které bychom se rozsypali jako domeček z karet. Dřep je natolik komplexní, že ho sice můžeme vnímat jako cvik pro rozvoj stehen, nicméně jste z něj schopni vytěžit daleko více, a to jen pouhou změnou postavení chodidel, umístění zátěže, nebo samotným provedením

V našem základním provedení jsme vás seznámili s "high bar" verzí s postavením o něco širším, než je šířka pánve a se zaměřením na kvadricepsy, hýždě a hamstringy, ale také "low bar" verzi, která bude více pracovat se silou vzpřimovačů páteře, hýždí nebo hamstringů a častěji se používá u vysokých cvičenců nebo v silovém trojboji. 

Jak a kdy dřepy zapojit do tréninkového plánu?

Jak jsme již naznačili, dřep má své místo v tréninku stehen, a to hned na jeho začátku, po důkladném rozehřátí, mobilizaci a dynamickém strečinku. V této chvíli se stává základním cvikem pro rozvoj hmoty dolních končetin. Po dřepu povětšinou následují technicky méně náročné cviky jako legpress nebo hacken-dřep, které mají velmi podobné působení, ale jedna z částí těla je stabilizována samotnou oporou o stroj nebo jeho platformu a tak můžeme z větší čísti zapojit přední, nebo zadní stranu stehen.

  •