Ve 105 letech trhá rekordy na dráze a mění pravidla fyziologie
obrázek z la-croix.com

Ve 105 letech trhá rekordy na dráze a mění pravidla fyziologie

Kdybychom Roberta Marchanda potkali spokojeně se procházet za slunného dne v pařížských parcích a krmit všudypřítomné ptactvo suchým rohlíkem a zrním koupeném ve stánku opodál, asi bychom si řekli, že musí být slast mít takové stáří. Ale tohoto nyní již 106 let starého chlapíka, který měří pouhých 152 centimetrů, najdeme spíše v cyklistickém úboru, jak se na kole prodírá ulicemi Paříže, nebo se pokouší překonat světový rekord. A to se mu nedávno povedlo na dráze v Saint Quentin en Yvelines, kdy za stálého povzbuzování ujel v hodinovce úctyhodných 22,547 kilometrů! Ve 106 letech je tak více fit než většina dnešních padesátníků. Wow.

Co se v dnešním článku hledajícím elixír mládí dozvíme?

  • Proč hrají naše buněčné elektrárny (mitochondrie) jednu z hlavních roli při stárnutí.
  • Kdo je obdivuhodný cyklistický dědeček Robert Marchand.
  • Jak dokázal Robert zlepšit činnost mitochondriíí, i když to bylo dříve v rovinách science-fiction.
  • Jaký sportovní trénink vede k dlouhověkosti.
  • Které světové rekordy drží Robert Marchand. 
  • Za jak dlouho zdolal jako 89 letý závod z Bordeux do Paříže.
  • Pár závěrečných rad pro zpomalení stárnutí.

Proč je Robert Marchand zajímavý a jakou roli v tom hrají mitochondrie?

Standardní a neúprosný pohled medicíny na stárnutí je jednoduše v podobě postupného opotřebení všech tělesných systémů, které vedou ke smrti. Z molekulárního pohledu jde o neschopnost organismu obnovovat správnou strukturu molekul neomezeně dlouho. Elektrárny lidského organismu, ve kterých je vyráběna životní energie v každé buňce, se nazývají mitochondrie. Schopnost mitochondrií produkovat tuto životní energie ve formě ATP se snižuje s věkem. Laicky řečeno, dochází k tomu, že mitochondrie s přibývajícím věkem dokáží zpracovávat stále menší množství kyslíku (López-Otín, Blasco, Partridge, Serrano, & Kroemer, 2013).

Dříve se mělo za to, že i když se v pokročilém věku věnujeme pravidelnému sportování, nedokážeme schopnost mitochondrií využívat kyslík pozitivně ovlivnit, což však vyvrací právě francouzský stoletý cyklista Robert Marchand.

obrázek z npr.org

Po pracovním životě Marchand objevil znovu ten sportovní

Jako malý se Robert věnoval cyklistice, ale když začal pracovat, cyklistiku opustil a pravidelnou pohybovou aktivitou by se dalo maximálně nazývat jedno z jeho povolání, kdy byl dřevorubcem. Většinu života však strávil jako řidič kamionu, zahradník, hasič a právě dřevorubec. K cyklistice se vrátil až ve svých 67 letech, kdy téměř každý den strávil několik hodin jízdou na kole v relativně mírném tempu.  

V 89 letech se Robert zúčastnil závodu z Bordeux do Paříže ve vzdálenosti 600 kilometrů, kterou zvládl za 36 hodin. Až v 95 letech si nastavil pravidlo, že nebude jezdit více než sto kilometrů za den.

Vědecký zájem o obdivuhodné sportovní výkony stoletého cyklisty

V roce 2012 stanovil "francouzský naturální Lance Armstrong" ve věku 100 let nový rekord v hodinovce v kategorii stoletých ve výši 24,521 kilometrů. Tou dobou se o něj začala zajímat Dr. Veronique Louise Billat z pařížské univerzity Université d'Évry-Val-d'Essonne, která pomáhala s tréninkovým programem řadě profesionálních i rekreačních atletů.  

Jak to již ve vědeckých sférách bývá, doktorku Billat zajímal hlavně tréninkový program Marchanda. Parametr VO2 max. ukazuje, jak dobře naše těla umí využívat kyslík (pamatujete na mitochondrie?) a všeobecně panuje vědecká shoda, že při vstupu do druhé životní padesátky klesá VO2 max., a tím pádem i schopnost našeho těla využívat kyslík.

obrázek ze scoopwhoop.com

Nový tréninkový program

Dr. Billat se zabývá také předepisováním intenzivních tréninkových programů na zvyšování VO2 max. a možnost vyzkoušet své know-how na stoletém Marchandovi ji extrémně zajímala.

Belletová předepsala stoletému cyklistovi:

  • 80 % tréninků v tempu, který Marchand hodnotil obtížností 12 na stupnici do 20. Takže se jednalo o mírné tempo.
  • Zbylých 20 % tréninků Marchand absolvoval v zátěži s obtížností 15 z 20  (frekvence šlapání 70–90 otáček za minutu, na dodržování dohlížel akustický signál z tachometru). Tyto tréninky zpravidla netrvaly více než hodinu.

Po své rekordní jízdě z roku 2012 se o dva roky později po tréninkovém programu Dr. Billat tento nezastavitelný cyklistický dědeček vydal na trať znovu. V lednu 2014 zvládl Richard v hodinovce ujet 26,927 kilometrů. Schválně, kolik z nás by to dokázalo?

obrázek z europe1.fr

Zdánlivě neovlivnitelná maximální spotřeba kyslíků díky tréninku vzrůstá

Profesorka Billat uvádí, že VO2 max. pana Marchanda se za dva roky zlepšilo o 13 %. S tím šla nahoru i síla v nohou, která se díky intenzivní jízdě zlepšila o 40 %. Nic není nemožné a VO2 max. jde se správným tréninkem očividně zlepšovat v každém věku. Profesorka z pařížské univerzity rovněž dodává, že její svěřenec má srdce jako zvon, na úrovni šedesátníka s pravidelnou nízkou srdeční frekvencí mezi 60–65 tepy za minutu. Pro představu průměrná tepová frekvence v populaci České republiky je 72 tepů za minutu (Billat et al., 2017).

Richard Marchand měl ve věku 103 let VO2 max. na hodnotě 35 ml/kg/min, což je průměrná hodnota pro muže ve věku od 50 do 60 let. Pro představu legendárnímu běžci na lyžích Bjørnu Erlendu Dæhlieovi bylo mimo hlavní sezónu naměřeno VO2 max. v hodnotě těžko uvěřitelných 96 ml/kg/min, například fotbalisti dosahují průměrných hodnot 60 ml/kg/min.

Závodní cyklistiku věší na hřebík

V roce 2017 Marchand završil svou cyklistickou kariéru ve zmíněné hodinovce v Saint Quentin en Yvelines, kdy ujel již zmíněných úctyhodných 22,547 kilometrů ve věku 105 let.  "Neviděl jsem tabuli, která mě měla varovat, že mi zbývá posledních deset minut. Jinak bych přidal a zajel lépe," prohlásil cyklistický vytrvalec.

„Dožil jsem se sto pěti let, už to je zázrak. Víte, trvá devět měsíců, než se člověk dostane na svět. A pak může během třiceti vteřin natáhnout bačkory“ říkal po svém závěrečném vystoupení Richard Marchand.

Cyklistické výsledky Marchanda na hodinovce:

Rok Věk Vzdálenost (km)
2012 100 24,252
2014 103 26,927
2017 105 22,547

Pro srovnání světový rekord v hodinovce drží Bradley Wiggins, který za hodinu stihl ujet 54,52 kilometrů. Jisté je ale to, že obdivuhodnější jsou výkony stoletého staříka cyklistiky, Richarda Marchanda.

Tajemství tréninku, stravy, genů a společenských vztahů

Cyklistický IronMan Robert Marchand má možná šťastnou konstelaci genů, která mu dovolila žít přes 100 let. Tento vitální a optimistický stařík je živoucím příkladem toho, jak zpomalit stárnutí pomocí sportu. Většinu sportovní aktivity Marchand strávil zhruba z 80 % v mírně náročném tempu (subjektivní náročnost 12 z 20) a zbylých 20 % v intenzivnějším tempu, kdy se zadýchá (subjektivní náročnost 15 z 20), ale maximálně s hodinovým trváním tréninku. 

Stejně jako jsme se mohli dočíst v komplexním článku pojednávajícím o tajemství dlouhověkosti obyvatel z Modrých zón, jedním z tajemstvích dlouhověkosti jsou však zdravé a přátelské úzké sociální vztahy. To prakticky potvrzuje i Marchand. Profesorka Billat říká na adresu Marchanda: "Má spoustu přátel a rovněž je velmi optimistický." Jeho strava je střídmá, pestrá a jakožto Francouz si Robert nezapomene dát sklenku červeného vína k večeři.

S tajemstvím dlouhověkosti přichází i stejně starý a vitální bývalý indický maratonec Fauja Singh, který byl svého času tváří značky Adidas: "Můj názor je, že víc lidí zahubí nikoli hladovění, ale přejídání, já jím všechno, ale všeho jím jen málo."

Závěrečné tipy ke zpomalení stárnutí:

  • Pokud se ve středním až pokročilejším věku rozhodneme intenzivně věnovat sportovní aktivitě, měli bychom se nechat komplexně vyšetřit praktickým lékařem.
  • Věnujme se mírně intenzivním sportovním aktivitám v našem volném čase jako je cyklistika, chůze, běh nebo severská chůze nordic walking.
  • Jednou až dvakrát za týden si dopřejme intenzivnější tréninkovou jednotku, kdy se pořádně zadýcháme v délce do jedné hodiny.
  • Zkoušejme nové věci, abychom si procvičili mozkové závity a nedali jim šanci stárnout.
  • Mějme kolem sebe spoustu přátel, se kterými utužujme pevná přátelská pouta.
  • Ve stravě zachovejme střídmost a pestrost.

Robert Marchand odešel do sportovního důchodu ve věku 106 let ke konci roku 2017

Zdroje:

Billat, V., Dhonneur, G., Mille-Hamard, L., Le Moyec, L., Momken, I., Launay, T., … Besse, S. (2017). Case Studies in Physiology: Maximal oxygen consumption and performance in a centenarian cyclist. Journal of Applied Physiology (Bethesda, Md.: 1985), 122(3), 430–434. https://doi.org/10.1152/japplp...

López-Otín, C., Blasco, M. A., Partridge, L., Serrano, M., & Kroemer, G. (2013). The hallmarks of aging. Cell, 153(6), 1194–1217. https://doi.org/10.1016/j.cell...

  •