Využijte svátky ke svalovému zlepšení

Využijte svátky ke svalovému zlepšení

Vánoce se blíží mílovými kroky. Ve fitness světě jsou právě tyto svátky velmi často spojovány s obavami z přibírání tuku a opadnutí svalstva. Existuje několik rad, kterými se můžete řídit, abyste se po Vánocích mohli těšit z přírůstků na svalové hmotě, ne na té tukové.  

Přetrénujte se 

Cílené předvánoční přetrénování je prostředkem ke zlepšení. Nebojte se svaly celého těla zatížit na 100 %, pokud předpokládáte, že budete mimo trénink alespoň 3 dny, které budete trávit po návštěvách a slavnostních stolů. Tyto tři dny plně postačí k opravě veškeré svalové tkáně, kterou jste před Vánoci přetížili. Také váš nervový systém se stihne zcela zotavit. A co více, vaše svaly se dokážou superkompenzačně adaptovat, a tak do sebe během fáze regenerace budou schopny natáhnout daleko více energie i aminokyselin, než v běžném režimu. 

Využijte ranní rychlé kardio 

Každý pohyb se hodí. Možná nebudete mít možnost jít trénovat, protože zrovna absolvujete jednu z návštěv nebo bude vaše fitko zavřené. Vstaňte ráno o půl hodiny dříve a než zasednete k pohádce, dopřejte si 15 - 20 minut intenzivnějšího kardia, tj. na hranici 150 tepů za minutu. Napomůže vám nastartovat metabolismus tuků i cukrů ve vašem těle a vy budete během dne spalovat více energie, než pokud byste jej neudělali. Je to skvělý prostředek k tomu, jak enormně neztučnět. 

Dejte si hladovku

Na Štědrý den naši předkové drželi hladovku. Zkuste se jimi inspirovat. Tato očistná hladovka připraví váš trávicí systém na porce jídla, které přijdou během následujícího večera a další dny. Tlusté střevo se lehce pročistí, vaše tělo si bude muset sáhnout do zásob a tělo bude předpřipraveno na vysoký příjem živin. Očistnou hladovku si můžete dát také jeden den po vánočních svátcích. Opět vám vaše trávicí soustava poděkuje. Přeci jen, vždy potřebuje určitý čas na to, aby se zregenerovala z nezvyklé situace, kterou jste jí připravili. 

Nemějte svátky celý týden 

Českým zvykem je slavit Vánoce celý týden až do Silvestra. Pokud bych to vzal kolem a kolem, tak 2 - 3 dny jezení neznamenají pro vaše tělo z dlouhodobého pohledu velkou zátěž. Pokud je to ale týden, tak je to již znát nejen na zásobách tuku, ale také na stavu vašeho pohybového aparátu. A nejen to, vaše tělo bude po této "netradičně stravovací" fázi neschopné využít živiny zcela naplno, a to díky zanesení trávicího systému zbytky nestrávených živin. Dejte mu tedy prostor, aby si alespoň mezi jednotlivými volnými dny odpočinulo a nastavte si dietu zpět, do starých kolejí. Můžete také zhruba o 20 % snížit energetický příjem, než jaký jste měli dříve. 

Dopřejte si více energie i sacharidů 

Dva až tři dny s vyšším příjmem energie vám mohou prospět - za předpokladu, že jste před nimi drželi striktní dietu a vaše energetické zásoby byly lehce vyčerpány. Svalové buňky se naplní glykogenem, stejně tak játra a vy budete po vánočních svátcích moci čerpat z nově získané energie i svalových přírůstků. Myslete ale na to, že tato energie navíc by měla ideálně pocházet spíše z komplexních potravin než z cukroví a alkoholu.

Vyspěte se

Využijte volné dny k tomu, abyste si naplno odpočinuli, zregenerovali vaše tělo a do nového roku jste vstupovali svěží. Nejen, že si to po roce práce na vašich snech zaslouží, ale můžete také využít vyššího vyplavení růstového hormonu během REM fáze spánku, tím i většího potenciálu k růstu svalové tkáně a její opravě. 

Vánoce nemusí být nutně tragédií ve vaší snaze o skvělé tělo a krásný vzhled. Stačí myslet na několik velmi jednoduchých bodů, které byste měli dodržovat a uvidíte, že se v lednu vrátíte do fitness centra s novými svalovými přírůstky a minimem tuku v podkoží. 

  •