Výživné Máte slovo: Přijímat až 200 gramů bílkovin je šílené, selhávají ledviny i játra, ale jíst cukr je nezbytné, ten neškodí vůbec

Petr Loskot
Petr Loskot před 7 měsíci
1
Výživné Máte slovo: Přijímat až 200 gramů bílkovin je šílené, selhávají ledviny i játra, ale jíst cukr je nezbytné, ten neškodí vůbec
obrázek z ceskatelevize.cz z pořadu Máte slovo

“Pokud jste přes Vánoce přibrali, nezoufejte, nestresujte se, nejste v tom sami. Průměrný Čech za Vánoce nabere 2–5 kg. Nejčastějším novoročním předsevzetím je tedy hubnutí.” Tak začíná další epizoda pořadu Máte slovo, ve kterém si paní Jílková do studia tentokrát pozvala odborníky i zástupce laické veřejnosti, aby spolu diskutovali na téma diety a psychiky. 

Spíše než jako férovou a věcnou diskusí by se však formát celého pořadu dal nazvat pavlačovým překřikováním, kde pomyslně nevítězí ten, kdo uvede rozumné argumenty, ale ten, kdo se ostatním nebojí skákat do řeči a jednoduše je přehluší. Běžný člověk bez hlubších znalostí výživy tak neví, co si má o správnosti informací v takovém pořadu myslet.

Aktin tak chce uvést na pravou míru několik tvrzení, která v některých případech třeba ani nejsou vyloženě nepravdivá, nicméně v chaotickém modelu pořadu nejsou uvedená v celém kontextu a nejsou řádně vysvětlená, takže mohou na poli lidského zdraví a výživy nadělat více škody než užitku.

5 zavádějících výživových informací zaznívajících v pořadu Máte slovo

1. "Množství svalů zatěžuje klouby a vůbec celý organismus" Tvrdí doktorka Navrátilová

  • Na začátku se diskuse přesunula na poruchy příjmu potravy (PPP). Dr. Fořt za typicky mužskou PPP označil bigorexii, při které muži trpí pocitem, že na svém těle mají málo svalů. Ti tak pomocí silového tréninku, nesmyslně vysokého užívání doplňků stravy a velmi často také masivní podpory dopingovými látkami usilují o jejich co možná největší objem, vysvětlovala Dr. Navrátilová.
  • "Množství svalů zatěžuje klouby a celkově celý organismus" dále se vyjádřila doktorka Navrátilová. Celé vyznění tohoto tvrzení je však nešťastné. Běžný divák těžko rozlišuje mezi bezproblémovým proteinovým doplňkem stravy a nebezpečnými anabolickými steroidy, mezi kondičním cvičením a nezdravou honbou za svaly v podobě nesmyslného tréninku. Může tak velmi lehce nabýt dojmu, že fitness centra jsou v současné době plná těchto podivínů a mít vypracovanou sportovní postavu s lehce vyšším množstvím svalové hmoty, než je běžné, vlastně jen zbytečně zatěžuje klouby, organismus a vůbec není zdravé.
  • Průměrný dospělý muž a žena mají podíl svalstva na tělesné hmotnosti zhruba 40 % a 30 % a ani jeho navýšení nad 50 % tělesné hmotnosti nemusí být vůbec žádným problémem, pokud člověk současně netrpí nadbytkem tukové tkáně. Viníkem je tak hlavně tuk, nikoliv svalová hmota, která může do jisté míry naše klouby naopak chránit. 

Dostatečné množství svalové hmoty je pro naše zdraví zásadní

  • Prognózu na uzdravení z celé řady chorob totiž může zhoršovat právě nedostatečné množství svalové hmoty, které se u velké části populace (nejen té starší) z důvodu nízké fyzické aktivity může vyskytovat stále častěji.
  • Rozumně vedeným silovým tréninkem a vyšším množstvím svalové hmoty tak naše tělo rozhodně nezatěžujeme, ba naopak je to z pohledu celkového zdraví výhodné. Závodní profi kulturisté, kteří svého svalového rozvoje nedosáhli naturálně a u kterých může mít nadměrné množství svalové hmoty skutečně až negativní dopady na zdraví, jsou úplně jiná kategorie než kondiční nebo naturální snahy o maximální rozvoj svalové hmoty.
Výživné Máte slovo: Přijímat až 200 gramů bílkovin je šílené, selhávají ledviny i játra, ale jíst cukr je nezbytné, ten neškodí vůbec
obrázek z ceskatelevize.cz z pořadu Máte slovo

2. Doktorka Navrátilová dále pokračuje: "Je u nich velké množství svalů, oni zneužívají ty prostředky, přijímají až 200 g bílkovin denně, což je naprosto šílené, a potom selhávají ledviny a játra." 

  • Doktorka dále zmiňovala, že jedinci trpící bigorexií chtějí svůj svalový růst podpořit nadměrným množstvím bílkovin ve stravě (až 200 g denně) s negativním dopadem na funkci ledvin a jater, které mohou selhat.
  • Pro dospělého člověka, který není fyzicky aktivní, stačí příjem pouhých 0,8–1,0 g/kg TH. 200 g bílkovin je tak pro takového dospělého opravdu zbytečné, nicméně zdravá játra i ledviny bez existující choroby by si i s takovým příjmem měly dokázat poradit.
  • Příjem 200 g bílkovin i více však může být zcela běžný a dokonce potřebný pro optimální regeneraci, růst svalové hmoty i optimální funkci imunitního systému u celé řady sportovců. Hlavní celosvětové autority ve sportovní výživě jako International Society of Sports Nutrition nebo American College of Sports Medicine se shodují na tom, že příjem bílkovin pro sportovce může být v rozmezí 1,2–2,0 g/kg TH, což pro 100kilového sportovce opravdu může představovat až 200 g bílkovin za den, v dietním režimu se tento příjem může ještě zvýšit. Navíc zde máme poměrně dostatek studií, že tato množství proteinů (i vyšší) jsou po dobu minimálně měsíců a let pro funkci ledvin i jater naprosto bezpečná.

3. "My dámy jsme diskriminovány, protože máme pomalejší metabolismus než muži" přitakává "bývalá kotelnice" Jílková

  • Svojí troškou do mlýna chtěla přispět i samotná paní Jílková. Jak onen "pomalejší" metabolismus vlastně chápat a je to vůbec pravda?
  • Rychlost metabolismu můžeme zjednodušeně považovat za celkový výdej energie člověka za den. Jelikož je tento výdej dán z podstatné části parametry, jako jsou tělesná výška a hmotnost především beztukových tkání (zejména svalovou hmotou, orgány a kostmi), které budou mít u mužů logicky vyšší hodnoty, průměrný muž bude mít při stejné míře pohybové aktivity skutečně vyšší celkový výdej energie než žena. Není v tom ale žádná jiná magie, která by rozhodovala o pomalejším metabolismu žen, i když je pravda, že k jistým změnám může docházet po menopauze při snížení hormonu estrogenu. 
  • Za "pomalejší" metabolismus u ženy je tak z té největší části jednoduše zodpovědný stav, kdy je průměrná žena vzrůstově drobnější než průměrný muž, a proto má celkově nižší výdej energie. Jednoduše – více aktivní tělesné hmoty znamená více spálené energie. #NoMagic.
Výživné Máte slovo: Přijímat až 200 gramů bílkovin je šílené, selhávají ledviny i játra, ale jíst cukr je nezbytné, ten neškodí vůbec
obrázek z ceskatelevize.cz z pořadu Máte slovo

4. "Nemocniční dieta má 320 g sacharidů, jejich ukládání do tuků může nastat až při překročení 400 g sacharidů za den" šokuje tímto sdělením doktorka Navrátilová

  • Značná část diskuse, do které se zapojily takřka všichni přítomní, se týkala příjmu sacharidů. Velkým negativem celé diskuse byl fakt, že diskutujícími byly střídavě zaměňovány celkové sacharidy, bílý cukr a glukóza. Často tak nebylo jasné, zda se jedná o vyloženou neznalost, nebo jen velmi rychlé přesouvání diskuse k jinému druhu sacharidů.
  • Ke slovu se opět dostala Dr. Navrátilová z Fakultní nemocnice v Brně, která musela šokovat značnou část diváků, když prohlásila, že základní nemocniční dieta číslo 3 obsahuje standardně 320 g sacharidů (spolu s 80 g bílkovin a 70 g tuků). Pomiňme nyní fakt, na který nemá paní doktorka sebemenší vliv. A to skutečnost, kdy všichni zdraví dospělí pacienti bez závažnější diagnózy a bez rozdílu v pohlaví nebo hmotnosti skutečně dostávají ve zdravotnických zařízeních energeticky zcela stejnou stravu. 
  • Zavádějící tvrzení paní doktorky se však týká ukládání sacharidů do tukové tkáně až při příjmu nad 400 g za den. Přeměna sacharidů na tuk a obecně ukládání živin do tukové tkáně v žádném případě nelze takto vztáhnout na konkrétní číslo. 
  • O ukládání živin do tukové tkáně rozhoduje v prvé řadě energetická bilance příjmu a výdeje energie, tedy celkový příjem bílkovin, sacharidů a tuků. Jistě tak mohou nastat dny, kdy 400 g sacharidů za den spálíme jako nic, ovšem ve dny s nižší mírou pohybu by je někteří z nás z části přeměnili na tuk a uložili do tukové tkáně. Důležitý je ale i kontext aktuálně přijímaného množství bílkovin a tuků.

5. "Je hrozně důležité, aby vegetariánství nedodržovali děti, dospívající, kojící a těhotné ženy," uzavírá své působení v pořadu doktorka Navrátilová

  • Poslední tvrzení, na které je třeba upozornit, se týká vegetariánství. Ačkoliv tento styl stravování můžeme považovat za alternativní, od dalších alternativních výživových stylů se v mnohém liší. Navíc se ukazuje, že do budoucna budeme zřejmě nuceni naši aktuální míru konzumace masa přehodnotit a značně snížitKromě masa a masných výrobků je při vegetariánství povolena konzumace všech živočišných potravin, jako jsou mléko a mléčné výrobky nebo vejce, díky kterým by neměl nastat nedostatek problematických živin vyskytující se na veganské stravě.
  • I podle České pediatrické společnosti nebo Světové zdravotnické organizace je vyvážená vegetariánská strava z dlouhodobého hlediska bezpečná a nelze proti ní zásadně mnoho namítat, je však třeba neustále pamatovat na možné deficity železa, zinku, vápníku, vitaminu B12 nebo vitaminu D a celkového příjmu energie.
  • Vegetariánská dieta je podle odborného stanoviska Americké dietetické asociace z roku 2016 vhodná i během těhotenství a období kojení.
Výživné Máte slovo: Přijímat až 200 gramů bílkovin je šílené, selhávají ledviny i játra, ale jíst cukr je nezbytné, ten neškodí vůbec
obrázek z ceskatelevize.cz z pořadu Máte slovo

Co si z toho vzít?

Odborníkům na výživu z řad akademických pracovníků nebo lékařů vzdělaných ve výživě je někdy vytýkáno, že neumí, nebo dokonce nechtějí komunikovat s běžnou širokou veřejností, aby právě od nich veřejnost slyšela aktuální objektivně podané informace o výživě. 

Je tak proto smutné, že když už někteří odborníci na výživu v hromadných sdělovacích prostředcích vystoupí, často se to neobejde bez dalšího šíření polopravd a dezinformací, což může být z velké části dáno i nevhodným formátem celého pořadu. 

To však nic nemění na tom, že tyto mediální výstupy mohou vést pouze k dalšímu šíření informačního chaosu ve výživě a k posílení nedůvěry laické veřejnosti k lidem reprezentující odborníky v oboru. Buďme rádi, že existují i světlé výjimky.

  • Pokud se chcete na tento výživné díl pořadu máte slovo podívat také, najdete ho pod tímto odkazem.

Poděkuj autorovi
22
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________