Zdravá výživa

Věděli jste, že zdravé potraviny nemusí být jen nudná a bezbarvá jídla bez chuti? Co takhle ovesná kaše s oříškovým máslem? Už máte vybrané svoje favority?

Řazení
:
Nejprodávanější

Zdravá výživa

Co je zdravá výživa?

Zdravá výživa je určena k takovému způsobu stravování, který je vyvážený a tělo díky zdravým potravinám získává potřebné látky v ideálním poměru, mezi tyto látky patří například bílkoviny, sacharidy, tuky, minerální látky nebo třeba enzymy a další bioaktivní látky. Zásady zdravé výživy tkví také v předcházení chronickým nemocem a podpoře a zlepšení celkové psychické i fyzické kondice.

Proč jíst zdravě?

Stravování korespondující se zdravým životním stylem je úzce spjato nejen s fyzickým zdravím, ale silně také přispívá ke zdraví psychickému, i když si to málokdo uvědomuje. Zdravá výživa však pro tělo znamená mnohem více: nejen že může snížit riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění či ostatních neduhů, mezi která patří cukrovka 2. typu, hypertenze či obezity, ale také podporuje naše myšlení a mozkové funkce. Důležitou roli hraje také v procesu hubnutí a změny postavy, udržuje hladinu naší energie během dne a může konečně zlepšit i naše problémy s pletí. Důvodů je tedy mnoho!

Jak jíst zdravě?

Obecná a univerzální rada jak zdravě jíst pravděpodobně neexistuje, jelikož každému vyhovuje jiný příjem, má jiné složení těla či jiný životní styl, proto musíme poznat naše návyky a naše tělo.

Změna jídelníčku začíná už na těch základních potravinách či maličkostech, o kterých téměř nepřemýšlíme – můžeme vyměnit bílé pšeničné pečivo za celozrnné, omezit průmyslově zpracované potraviny, jíst více těch čerstvých a minimálně zpracovaných a vyhýbat se zbytečným konzervantům nebo umělým barvivům. Držíme Vám na této cestě palce!

Jak vybírat zdravé potraviny?

Nejjednodušší výběr zdravých potravin budete mít ve specializovaných internetových nebo kamenných obchodech. Pokud nakupujete v jiném obchodě s potravinami, mějte na paměti základní druhy zdravých potravin

  • Celozrnné těstoviny nebo hnědá rýže raw (obsahují více vlákniny a některých minerálních látek než jejich alternativy vyrobené z bílé mouky)
  • Celozrnné pečivo, případně žitné s vysokým podílem vlákniny
  • Potraviny bez vysokého obsahu soli, cukru nebo barviv či konzervantů
  • Minimálně zpracované potraviny – ovesné vločky, cereálie bez cukru, na mlsání naturální oříšky nebo sušené ovoce
  • Čerstvé ovoce a zelenina – takový špenát nebo avokádo, to je něco!
  • Losos, kvalitní vepřové nebo hovězí maso, kuřecí nebo krůtí prsa
  • Neochucené mléčné výrobky, neslazené jogurty

Zdravých potravin je nekonečně mnoho! Stačí si jen vybrat. Nezapomeňte ale, že můžete najít zdravé potraviny i na vaší zahrádce (samozřejmě, pokud jste nějaké zasadili a následně se o ně pečlivě starali).

Čeho se vyvarovat?

Při výběru potravin či vaření musíme myslet nejen na to, jaké potraviny nakupujeme, ale také na to, jakým způsobem je připravujeme. Taková ovesná kaše je sice skvělou zdravou snídaní, ale pokud ji zalijeme spoustou sirupu, marmeládou a posypeme mořem čokolády – veškerá snaha je pryč. Čeho se tedy vyvarovat?

  • Nepřehánějme to se solí, ale ani s cukrem
  • Jezme minimum smažených jídel
  • Snažme se omezit příjem masa
  • Nejezme moc průmyslově vyrobených sladkostí, mlsejme zdravě!
  • Nepijme moc alkoholu a slazených nápojů
  • Jezme v klidu, nespěchejme a především jezme pravidelně, ne nárazově!
  • Sledujme složení potravin, dbejme na vyváženost jídelníčku

Co je to pyramida zdravé výživy?

Pyramida zdravé výživy neboli výživová pyramida je zobrazení skupin potravin, které jsou rozdělené na základě jejich výživových údajů. Pyramidu obvykle dělíme do čtyř pater – patra odspodu pak znázorňují to, jaké potraviny bychom měli konzumovat nejvíce.

  • První, nejníže položené patro tvoří suroviny, které by měly být základem našeho jídelníčku. Řadíme sem brambory, těstoviny, nebo rýži a obiloviny.
  • Druhé patro znázorňuje ovoce a zeleninu, která by měly být konzumována hlavně syrová a minimálně tepelně zpracovaná především z důvodu zachování obsahu minerálních látek, antioxidantů a dalších bioaktivních látek. 
  • Třetí patro je tvořeno mléčnými výrobky (přesněji mlékem, jogurtem či různými sýry)  a masem (především rybím a drůbežím) – jednoduše všechno, co je zdrojem bílkovin.
  • Čtvrté patro se pak skládá z potravin, které by měly být konzumovány s mírou, mezi které patří cukr nebo sůl, ale i tuky.

Co jsou to RAW potraviny?

Takzvané „RAW“ potraviny jsou takové potraviny, které neprošly ani nebyly nijak upraveny teplotou vyšší než 42 °C. Za RAW potraviny tak můžeme označit jídlo čerstvé, které se konzumuje především v původní podobě, ale může být i dále zpracované, např. pomleté, nastrouhané či usušené.

RAW potraviny v obchodech tak najdeme nejčastěji v podobě sušených surovin, případně tyčinek nebo raw pasty. Pamatujme však na to, že tyto produkty často obsahují koncentrované množství energie a také cukrů (v případě sušeného ovoce).