Zdravé zuby souvisí se stravou. Na co si dát pozor z pohledu výživy?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 21. 9. 2021
Uložit článek
Zdravé zuby souvisí se stravou. Na co si dát pozor z pohledu výživy?

Jak říká zubní specialista Roman Šmucler: „Lidé se zdravým chrupem nejenom že déle žijí, ale také mají lepší estetiku a ušetří spoustu peněz.“ V případě zdraví vašich zubů máte vše ve svých rukou. Jak se k zubům chovat a na co se (ne)zaměřit z pohledu výživy?

Jak vzniká zubní kaz?

Dutinu ústní přirozeně osidlují nejrůznější bakteriální kmeny. S tím nic neuděláme, i kdybychom se v Listerinu koupali. Když se tyto bakterie dostanou do kontaktu s jednoduchými cukry, začnou je metabolizovat a tvořit si z nich energii. Vedlejšími produkty jsou různé organické kyseliny, které se tak dostávají do kontaktu se zubní sklovinou.

Potom to už jde jenom z kopce. Přítomnost organických kyselin sníží hodnotu pH v dutině ústní, což má za následek zvýšenou rozpustnost vápníku ze zubní skloviny a jeho úbytek. V podstatě se zubní sklovina pomalu rozpouští a ubývá. 

Tělo proti tomu přirozeně bojuje produkcí slin, které obsahují vápník a pomáhají sklovinu remineralizovat. Ukazuje se také, že pomoci může malé množství fluoru, které narušuje metabolismus kyselinotvorných bakterií a současně na sklovině tvoří stálé a málo rozpustné sloučeniny. 

obrázek z depositphotos.com

Řešení? Omezit sladkosti a přidané cukry

Určitě nepřicházíme z žádnou převratnou novinkou, když řekneme, že cukr a další sladkosti jsou hlavní problém častého výskytu zubního kazu. Základní doporučení tedy zní:

  • Omezte frekvenci příjmu sladkostí a dalších potravin s přidanými cukry (limonády, džemy apod.). 

  • Snažte se snížit denní příjem přidaných cukrů. Světová zdravotnická organizace doporučuje držet tento příjem do 10, lépe do 5 procent z celkového denního energetického příjmu. Při referenčním příjmu 2000 kcal to za den dělá maximálně 25–50 g cukrů.  

Překvapivě se ukazuje, že cukry z ovoce a zeleniny takovým problémem nejsou. Stejně tak vařené přílohy (brambory, rýže, těstoviny) riziko vzniku zubních kazů v podstatě nezvyšují. 

Jak podpořit zdraví zubů?

Některé studie ukazují, že některé potraviny mají ochranný efekt na stav chrupu. Konkrétně jde například o žvýkačky bez cukru, xylitol nebo třeba mléko a tvrdý sýr (díky kaseinu a vápníku). Na základě jednotlivých studií však nelze vznášet dalekosáhlé závěry. 

Stále však platí, že nutričně vyvážená strava bohatá na vápník a vitamin D by měla být zcela postačující pro udržení zdravého chrupu. Samozřejmě společně s pravidelným čištěním zubů nejméně dvakrát denně. Na čištění si ale dejte pozor těsně po dojedení snídaně, jelikož si tím můžete narušit zubní sklovinu.

Pozor si dejte také na příliš časté popíjení kyselých limonád nebo třeba vody s citronem. I tímto způsobem totiž může docházet k poškozování zubní skloviny.    

obrázek z freepik.com/karlyukav

Co si z toho vzít? 

Jednoduché cukry přijaté potravou se v dutině ústní přeměňují na organické kyseliny působením bakterií. Ty poté narušují a rozkládají zubní sklovinu. Nejjednodušší cestou jak podpořit zdraví zubů, je omezit příjem přidaných cukrů – čokolády, bonbony, sušenky nebo cukrem slazené limonády. 

A samozřejmě zuby pravidelně čistit. Nejméně dvakrát denně po dobu alespoň dvou minut a nezapomínat ani na mezizubní kartáček a zubní nit.

Přidej se k 32 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________