Zdravý životní styl neznamená hubnutí! Jak si nastavit udržitelný režim?

Zdravý životní styl neznamená hubnutí! Jak si nastavit udržitelný režim?

Adéla Nejedlá Adéla Nejedlá před 2 měsíci

Je po Vánocích, leden je dávno za námi a já doufám, že plno z vás na sobě maká stejně jako na začátku ledna! Bohužel většinou je to, jak rychle se začne, tak rychle skončí. To je hlavní doménou každoročních ledňáčků, kteří se do všeho vrhnou na začátku ledna na 200 % a v průběhu odpadávají, protože je to moc náročné. 

Všichni víme, že hubnutí nebo obecně zdravý životní styl není o striktním a omezujícím režimu, ale o dlouhodobě udržitelných změnách, které přinesou výsledky! Jak konečně začít se zdravým životním stylem a opravdu u toho vydržet?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Proč nám zdravý životní styl vydrží vždy jen pár týdnů a jak tomu předejít
  • Proč se vyplatí investovat více do samostudia a vyhnout se reklamním tahům
  • Jaká je nejlepší výzva pro všechny, po které jistě dosáhnete svých cílů

Zdravý životní styl jen když chceme hubnout? Omyl! Zdravý životní styl je klíčem k celoživotnímu zdraví a výborné formě!

Je to smutné, ale ve většině případů lidé začínají "jíst zdravě" jen tehdy, když chtějí hubnout. Jednou z největších chyb je chtít všechno za chviličku, ve stravě nastavit brutální kalorický deficit, a pak už je jen otázkou času, kdy přijde třeba víkend a vaše tělo si řekne, že potřebuje dobít baterky, a spráskáte vše, na co přijdete. Jak je to možné, když v ženském magazínu psali, jak rychlý a skvělý proces to bude a výsledky jsou zaručeny!

obrázek ze shutterstock.com

Proč to zase a znovu nevychází, bože proč?!

1. Váš super zdravý hubnoucí program se nekamarádí s vaším životním stylem

Nechápejte mě špatně, změna životního stylu je většinou o tom, učinit ve vašem životě konečně tu správnou změnu! Nepočítejte však s tím, že pokud jste se do nedávna stravovali pivním rohlíkem s poličanem, tak vám hned druhý den začne chutnat hora zeleniny a další nízkokalorické potraviny, které vám doposud byly velkou neznámou.

2. Jdete z jednoho extrémního režimu do druhého

Je vidět, že asi chcete změnu za každou cenu a jdete si bezhlavě pro to. Nejčastějším příkladem bývají třicetidenní výzvy, keto diety, instantní diety, sugarfree a podobné stravovací styly, které vám doteď byly jednou velkou neznámou. Takový extrém je dlouhodobě neudržitelný a nikdy nepovede k dlouhodobě trvajícím výsledkům.

3. Jdete do toho s tím, že budete rychle hubení, svalnatí, vysekaní a bez úsilí získáte vysněné tělo

Když ono to zní tak lákavě, že? Opět máte slíbeno, že bude rychle hotovo, váha bude za týden o 10 kilogramů menší, svaly přibudou, a dokonce skoro bez práce! No, bohužel vás musím zklamat. Pokud si tohle myslíte, nejspíš vám to vaše tělo vrátí na konci téhle krasojízdy těžkým K.O. v prvním kole jako od Micka Tysona v podobě Jo-Jo efektu.

[Instagram]

Kde se berou špatné starty při změně životního stylu? Protože chceme všechno hned...

Ty většinou vznikají tím, že někde slyšíme, že nám něco může pomoci zhubnout, vysekat se nebo vyhrát sportku. Může to být kamarádka ve fitku, vysportovaní sportovci nebo Alzák. Pokud jsme začátečníci, nemáme to vůbec jednoduché. A proč je na trhu stále více těchto šmakulád slibujících úspěch téměř bez práce?

Je to prosté, lidé tyto zázračné diety chtějí! Naše populace zkrátka nechce vědět žádné odpovědi na to, proč a jak naše tělo funguje a lidé jsou spokojeni s tím, že si koupí nějaký nápoj nebo instantní kaši, zhubnou a je to.

Je důležité zmínit, proč vlastně na té či oné dietě lidé zhubnou. Jednoduchá odpověď, dostanou se do často brutálního kalorického deficitu a jejich příjem je nižší než jejich výdej. Kdyby ale věděli, že do stejného kalorického deficitu se mohou dostat mnohem příjemnějším způsobem, a ne jen zaléváním instantních pytlíků bez jakýchkoliv mikroživin, hned by se jim žilo na tom světě líp.

Mám pro vás pár osvědčených tipů, jak správně začít se změnou životního stylu třeba ještě dnes!

1. Čtěte, vzdělávejte se a nechte si třeba poradit od prověřeného odborníka!

Nebojte, není potřeba hned po přečtení dnešního článku běžet do knihovny a vypůjčit si všechny knihy o výživě, fyziologii a biochemii, co mají v nabídce. Na druhou stranu, jak chcete udělat nějakou změnu, když o vašem těle nic nevíte?

Projděte si pár článků, naučte se základy stravy a nechte si pomoci! Zbořte ve své hlavě zajeté mýty a hned se vám do toho bude chtít mnohem víc. Do začátku je skvělé obrátit se na někoho, kdo se ve fitness světě už nějakou dobu pohybuje a je vám schopný předat své zkušenosti, nebo vložit svou důvěru ve specialistu v oblasti výživy či tréninku. Dejte si ale pozor, komu své tělo svěříte.

obrázek ze shutterstock.com

2. Respektujte čas, který je zapotřebí k úspěšné změně životního stylu

Pokud opravdu chcete udělat dlouhodobou změnu ve vašem životě, tak odpovědí určitě není měsíční facebooková výzva a drastický kalorický deficit. Nemůžete od vašeho těla chtít, aby se z ničeho nic adaptovalo na úplně jiný životní styl.

Dejte si čas, dělejte malé, ale za to udržitelné kroky a věřte mi, nebo ne, pár takových malých změn je účinnějších než jakýkoliv radikální skok. Radikální skok končí většinou těžkým pádem, ale z těch malých krůčků bude za rok velký krok nebo skok! Přidejte si trochu zeleniny ke každému jídlu, místo rohlíku s uherákem si zkuste dát rohlík se šunkou a k večeři si namísto utopenců s pivem dejte grilované kuřecí s nealko pivem. Není to tak hrozné, že?

3. Vydržte, buďte trpěliví a konzistentní! Výsledky se dříve nebo později dostaví

Uvědomte si, že chcete něco ve vašem životě změnit. Byl dosud váš život procházka růžovou zahradou? Určitě ne vždy, a kdyby ano, pak byste ani nic nechtěli měnit. Je potřeba si uvědomit, že i na téhle cestě budou překážky a budete mít často klacky pod nohama, můžete jim podlehnout a zkusit to zase za rok, nebo se z nich můžete poučit a jít dál. Klidně pomalu jako želva, ale důležité je jít a vytrvat.

V klidu si sedněte a zkuste si pár dní do kalorických tabulek, myfitnesspal nebo jen na papír psát, co jste doposud opravdu jedli a kolik toho bylo. Určitě budete koukat jako puk, protože to rozhodně nebude to, co si myslíte, že jíte. Proškrtejte si všechny nezdravé a vysocekalorické dobroty a zkuste je nahradit ovocem, zeleninou, libovým masem a kvalitními bílkovinami. Uvidíte, že se začnou dít věci. Jednoduše je zapotřebí být dlouhodobě v kalorickém deficitu...

[Instagram]

A jaká je ta nejlepší výzva, dieta a tréninkový plán?

Přesně taková, jakou si určíte vy sami, nebude vás obtěžovat, nebudete z ní smutní, nebudete odpočítávat dny jejího konce a časem to pro vás přestane být jen ta výzva, dieta a předsevzetí, ale stane se to součástí vašeho života.

Vytvoříte si nové návyky, poznáte nové aktivity a budete zase o něco vzdělanější. Neberte změnu životního stylu jako něco, co je dočasné, ale naopak jako něco, co vám otevírá dveře k něčemu novému!

Byl ti článek užitečný?
👍 Jo, super! 🙁 Bohužel ne