- Fyzická aktivita zvyšuje průtok krve v mozku a napomáhá uvolňování neurotransmiterů, což optimalizuje kognitivní funkce.
- Zároveň může navýšit hladinu neurotrofického faktoru, který podporuje neurogenezi a zlepšuje uchovávání paměti.
- Zařazení fyzické aktivity do rutinních postupů učení posílí synaptická spojení a usnadní zpracování i uchování informací v paměti.
Fyziologický vliv pohybu na centrální nervovou soustavu
Jak je naznačeno v bodech výše, fyziologický vliv pohybu na CNS je nesmírně komplexní a přináší celou řadu pozitivních důsledků, které ovlivňují nejen kognitivní funkce, ale celkově i duševní zdraví. Základem je přísun krve a kyslíku do mozku – během samotné fyzické aktivity se zvyšuje srdeční frekvence a dochází k rozšíření cév, což umožňuje rychlejší a efektivnější transport kyslíku a živin nejen do mozku. Tento proces zlepšuje transport energetických zdrojů a podporuje optimální fungování, což přispívá k správné funkci paměti a kognitivní flexibilitě.
Dalším důležitým mechanismem je pak produkce neurotransmiterů (dopamin a serotonin). Tyto chemické látky totiž hrají klíčovou roli při regulaci nálady a míry motivace. Jejich nárůst během pohybu zintenzivní pocit štěstí, sníží úzkost a stres a zlepší celkovou duševní pohodu, což může mít významný vliv na schopnost soustředění se, přijímání nových informací i efektivní řešení problémů.
V neposlední řadě podporuje pohyb plasticitu mozku (schopnost přizpůsobovat se a měnit se v průběhu života) – pravidelná fyzická aktivita stimuluje tvorbu nových nervových spojení a posiluje existující synapse, což vede k snazšímu učení a podpoře paměti. Tento proces je klíčový pro rozvoj mozku v dětství i pro udržení jeho funkce až do pozdějších let života.
- Pokud se o neuroplasticitě chcete dočíst víc, přečtěte si článek Neuroplasticita: co to je a jak ovlivňuje naše chování?
Vztah mezi pohybem a upevňováním paměti
Konsolidace neboli upevňování paměti je jistě výhoda, kterou by většina z nás na první pohled pohybu nepřipsala. Přesto četné studie naznačují, že je to právě pohyb, který hraje klíčovou roli při konsolidaci paměti, zejména krátkodobé a prostorové. Tento jev lze připsat výše popsanému uvolňování neurotransmiterů, které zvyšují plasticitu mozku a posilují spojení mezi mozkovými oblastmi zodpovědnými za ukládání paměťových stop. A u prostorové paměti a navigace ještě na chvilku zůstaneme. Výzkum totiž mimo jiné demonstruje, že fyzická aktivita zahrnující pohyb v prostoru, posiluje jedincovu schopnost orientace a využití informací z jeho okolí. To může být pomocníkem nejen pro každodenní navigaci, ale také pro učení se nových dovedností zahrnujících právě praktické využití polohy a nasměrování.
- Hlubší inside do tématu sportu a mozkových funkcí představuje také článek Proč mají sportovci rozvinutější a výkonnější mozek než lidé bez pohybu?
Jiné studie provedené na zvířatech i lidech naznačují, že pohyb po, nebo během, učení zlepšuje retenci (udržení) informací – například krátký běžecký trénink může vést k lepšímu zapamatování nově nabytých údajů (v porovnání s obdobím klidu). Tím pádem hraje roli nejen při ukládání informací, ale také při jejich udržování.
Jak pohyb může stimulovat tvůrčí myšlení?
Pohyb může být ale také inspirativním zdrojem pro tvůrčí myšlení a podporu procesu generování nových nápadů i řešení problémů. Jedním z hlavních způsobů je tzv. uvolnění mysli – když se zapojíte do fyzické aktivity, vaše mysl se zaměří především na samotnou aktivitu, uvolní se od každodenních starostí a stresu, což může vést k zesílení schopnosti přicházet s novými a originálními myšlenkami.
Dalším důvodem je již tolikrát opakovaná podpora produkce neurotransmiterů (díky zvýšení toku kyslíku do mozku). Jelikož jsou spojeny s pocitem radosti, motivace a odhodlání, může jejich vyšší tvorba posílit vaši touhu překonávat překážky a hledat nové perspektivy při řešení problémů.
- Díky 5 potravin podporující činnost mozku a učení zjistíte, že i třeba kvalitní čokoláda může s učením pomoci!
Výraznými faktory zpravidla venkovního pohybu jsou prostředí a podněty, jež vás obklopují. Tyto stimuly vás mohou inspirovat a podnítit vaše nápady. Pobyt na čerstvém vzduchu navíc prokazatelně zlepšuje náladu a snižuje úzkost, přispívá tedy k vyšší kreativitě a schopnosti přemýšlet mimo zaběhnuté vzorce a rámce.
5 tipů, jak integrovat pohyb do každodenního učení
Níže popsané výhody se připisují pravidelné fyzické aktivitě obecně. Při jejich aplikaci v časovém rámci poblíž učení se ovšem umocňují.
- Pohybové přestávky: snažte se během učení (či práce) pravidelně zařadit pohybové přestávky. Stačí několikaminutová pauza na protažení, krátkou procházku kolem domu nebo jednoduché pohybové cviky (kliky, dřepy, panák…).
- Stání či chůze: zkuste si opakovat učivo ve stoje nebo při chůzi. Můžete se například procházet se po místnosti během čtení (pro psaní poslouží investice do walking padů). Zvýšíte tím průtok krve do mozku a podpoříte koncentraci – dejte ovšem pozor na správné držení těla , jinak si tím můžete navodit zbytečné bolesti.
- Pohybové hry: integrujte do učení pohybové hry nebo aktivity, které zapojují kromě mysli také tělo. Ideální jsou na to flashcards nebo mobilní aplikace pro učení jazyků – jejich učení lze spojit s pohybovými cvičeními, jako je třeba vítězoslavné poskakování při správné odpovědi.
- Interaktivní učení: zkuste využít chytrý telefon, tablet či počítač. Na mnoha platformách již existují aplikace a hry, kombinující učení s pohybem..
- Rozšířené učení: využijte prostředí kolem sebe k rozšířenému učení, tedy například při studiu dějepisu můžete navštívit muzeum a učivo si lépe zapamatovat prostřednictvím pohybových aktivit a interakce s exponáty.
Co si z toho vzít?
Fyzická aktivita může být při učením užitečným pomocníkem. Nejenže zvyšuje průtok krve a kyslíku do mozku, což optimalizuje jeho funkci a podporuje paměť a učení, zároveň zvyšuje produkci neurotransmiterů, jako je dopamin a serotonin, což zlepšuje náladu a motivaci a usnadňuje nalezení řešení problémů. Jednoduché integrování pohybu vám tak může posílit synaptická spojení a usnadnit zpracování a uchování informací v mozku.