Švihadla

Tahle v dětství oblíbená hračka je teď velmi často předmětem, který tě donutí pochybovat o svých atletických schopnostech. Když si ale jedno koupíš a budeš na něm poctivě trénovat, uvidíš, v čem všem se zlepšíš.

Řazení

Jak vybrat švihadlo

Délka švihadla

Doporučená délka švihadla se určuje podle výšky jedince. Nejjednodušším způsobem je otestovat si délku přímo na sobě - při stání snožmo uprostřed švihadla by konce madel měly sahat do podpaží. Pro snadnou orientaci je možné se řídit následující tabulkou:

Výška postavyDélka švihadla
méně než 150 cm215 cm
150-170 cm250 cm
170-185 cm270 cm
více než 185 cm300 cm

V současné době umožňuje většina švihadel nastavení individuální délky, stačí si tuto možnost zkontrolovat u konkrétního produktu. Délka švihadla je základním předpokladem pro technicky správné a maximálně efektivní skákání přes švihadlo - krátké švihadlo nutí nohy nepřirozeně krčit, dlouhé způsobuje zakopávání.

Materiál švihadla

  • Plastová švihadla jsou obecně vhodná spíše pro začátečníky i pokročilé. Švihadla jsou lehká, tím pádem i pomalá, případný nezdar tak člověk příliš nepocítí. Švihadla z kvalitního PVC jsou však vhodné pro výkonnostní a kondiční skákání, a zkušený skokan je dokáže dostatečně roztočit.
  • Kožená švihadla jsou typickým pomocníkem boxerů. Jsou tvořena jednoduchým koženým lankem, obecně jsou rychlejší než švihadla plastová.
  • Ocelová švihadla už bolí - uvnitř nylonového či PVC obalu se skrývá ocelové lanko. Švihadla s ocelovým lankem řadíme mezi rychlostní švihadla, jsou určena pokročilým sportovcům se zvládnutou technikou.
  • Textilní/bavlněná švihadla představují klasická švihadla, která zná snad každý ze školy. Jsou určena pro začátečníky či pokročilé, jejich vlastnosti se liší dle materiálu (obvykle polyester, viskóza či juta).

Zvláštní typy švihadel

  • Zátěžová švihadla představují náročnější variantu skákání přes švihadlo, při které dochází k zapojení více svalů a rozvoji silové vytrvalosti. Lanko švihadla je obvykle vyrobeno z nylonu a váha je tak rovnoměrně rozložená.
  • Švihadlo se závažím v rukojeti pomáhá s posilováním svalů v zápěstí a předloktí. Švihadla s ložisky umožňují dosáhnout vyšší rychlosti díky snížení odporu při točení lanka.
  • Švihadla s počítadlem umožňují přehled o počtu skoků, délce skákání, ale často také o množství spálených kalorií a tuku.

Výběr správného švihadla je sice to skákání přes švihadlo stěžejní, nicméně nesmí se zapomenout ani na “věci okolo”. Předpokladem správného skákání je také pohodlné oblečení a pevná sportovní obuv. Pro snížení zátěže na klouby je lepší skákat např. na trávě nebo si pořídit speciální fitness podložku na skákání.

Proč skákat přes švihadlo

Výsledky skákání přes švihadlo se sice nedostaví hned, ale s pravidelným skákáním se dostaví řada benefitů:

  • spálení tuku,
  • zvýšení výbušnosti a dynamiky svalů,
  • posílení kardiovaskulární soustavy,
  • zlepšení koordinace,
  • zlepšení dýchání a
  • zlepšení koordinace a vytrvalosti.

Švihadlo jakožto sportovní náčiní bychom mohli zařadit do skupiny “za málo peněz, hodně muziky”. Nízkou pořizovací cenu snadno předčí všechny benefity, které s sebou skákání přes švihadlo nese. Skákání přes švihadlo tak představuje jeden z nejjednodušších způsobů, jak začít s pravidelnou fyzickou aktivitou. Z nabídky si můžete vybrat kvalitní švihadla značek Spokey, Sharp Shake či Power System.