Podložky na cvičení

Každá správná jogínka by si na hodiny jógy měla nosit vlastní podložku. Jinak se to nepočítá. Prý se pak jednotlivé ásány učí i mnohem rychleji a lépe! A nejen jogíni, i jiní cvičenci využijí pohodlí měkkých podložek na domácí cvičení.

Řazení

Typy cvičebních podložek

Karimatky na cvičení

Klasické podložky na cvičení, připomínající karimatky, mají univerzální využití. Lze s nimi cvičit doma, ve fitness centru i venku, jsou vhodné pro dynamické cvičení, stejně jako pro rehabilitace nebo protahování. Pro rozdílné aktivity je vhodné se zorientovat v rozměrech a vlastnostech podložky, a vybrat si tak tu správnou karimatku na cvičení.

Jógamatky

Jógamatky jsou speciální cvičební podložky na jógu, které jsou uzpůsobené specifickým požadavkům. Jsou zpravidla pevné, protiskluzové a tenčí, což umožňuje stabilitu i při extrémně náročných pozicích. Vzhledem k množství pozic, které se během jógy provádějí vleže, jsou jógamatky obvykle delší.

Mezi podložky na cvičení lze zahrnout také airtracky nebo klouzavé podložky. Airtracky jsou “nafukovací žíněnky”, které jsou pružné a účinně tlumí dopady. Jsou vhodné např. jako mezikrok při přechodu z trampolíny na zem, nebo při nacvičování gymnastických sestav. Klouzavé podložky jsou relativně novým typem podložek na cvičení, u nichž se pracuje s vlastní vahou. Jsou vhodné k posílení nohou nebo stabilizačního svalstva.

Jak vybrat podložku na cvičení

Rozměry

Délka podložky na cvičení se obvykle pohybuje okolo 180 cm. Ideální délka by se měla odvíjet od výšky postavy - dětem stačí kratší podložka, vyšší jedinci by měli uvažovat o velké podložce na cvičení (např. podložka Spokey Mandala s délkou 200 cm). Šířka podložky je nejčastěji v rozmezí 60-70 cm, za široké podložky na cvičení lze považovat ty okolo 80 cm. 

Stěžejním parametrem je tloušťka podložky. Zde je vhodné se rozhodovat na základě dvou kritérií - druhu cvičení a postavy. 

Druh cvičení

Jógamatky nebo podložky na pilates jsou obvykle tenčí (1-4 mm), což zajišťuje větší stabilitu a lepší vnímání země. Pokud pořizujete podložku na rehabilitace nebo cvičení u nějž nedochází k příliš dynamickému střídání pozic, sáhněte spíše po silné podložce na cvičení (např. Power System Yoga Mat Plus s tloušťkou 10 mm).

Postava

S tloušťkou souvisí také postava cvičícího. Pro štíhlejší osoby se všeobecně doporučují spíše silnější podložky (4 mm a více), které zajistí větší odstup kostí od tvrdé země. Pro silnější osoby se naopak doporučují podložky tenčí. Je dobré vzít v potaz také stav vašich kloubů, vazů a šlach.

Materiál

Důležitým parametrem cvičebních podložek je také materiál, který určuje specifické vlastnosti každé podložky. Nejčastěji se lze setkat s gumovými, pěnovými nebo korkovými podložkami.

  • TPE pěna je vhodná pro alergiky, jelikož neobsahuje latex, a plně recyklovatelná. Podložky zajišťují pohodlí, stabilitu a tepelnou izolaci, navíc neabsorbují pot a snadno se udržují v čistotě.
  • NBR pěnové podložky na cvičení vynikají svým komfortem, který je spojený se značnou tloušťkou podložky. Jsou hypoalergenní, snadno omyvatelné a protiskluzové.
  • Kaučuk (přírodní “guma”) je nevhodný pro všechny s alergií na latex, ale snadnou volbou pro milovníky přírodních materiálů. Gumové podložky na cvičení jsou stabilní, odolné a komfortní.
  • Korkové podložky na cvičení nabývají na popularitě díky neobvyklému designu, odolnosti a jejich ekologické šetrnosti. Z nabídky stojí za zmínku korková podložka na jógu Spokey Savasana.
  • Mikrovlákno/semiš představuje neklouzavý povrch, který snadno odolává nadměrnému pocení. Podložky jsou snadno recyklovatelné.
  • PVC podložky jsou cenově výhodné a lehké, bohužel ale málo odolné a nerecyklovatelné.

Mimo zmíněné materiály se můžete setkat také jutou, bavlnou nebo ovčí vlnou. Nejedná se však o příliš rozšířené materiály.

Další parametry podložek

  • Protiskluzové podložky na cvičení jsou vhodné u všech dynamických typů aktivit (např. aerobic nebo gymnastika), kdy potřebujete, aby podložka zůstala na svém místě. Stejně tak zajišťují stabilitu a při těch nejobtížnějších pozicích jógy.
  • Skládací podložky na cvičení jsou tenké a umožňují snadné přenášení a skladování, jsou vhodné třeba na dovolenou.
  • Tlumící podložky na cvičení jsou vhodné pro ochranu kloubů při dopadech. Populární jsou také speciální podložky na skákání přes švihadlo.

U podložek je vhodné si také hlídat, zda jsou voděodolné nebo hypoalergenní, tyto vlastnosti se zpravidla odvíjí od použitého materiálu.

Výhody používání podložky na cvičení

Ne každý si myslí, že podložku na cvičení potřebuje, nebo že ji upotřebí. Podložky jsou však vhodné pro všechny, kteří alespoň trochu pravidelně cvičí, jelikož s sebou přináší více než pouhé zvýšení pohodlí. Můžete se spolehnout na:

  • tlumení nárazů a ochranu kloubů, vazů a šlach,
  • tepelnou izolaci,
  • správný odvod potu,
  • kompenzaci nerovného povrchu a
  • větší stabilitu.

Mezi nejoblíbenější podložky na cvičení se řadí podložka Mandala, krok vedle však neuděláte ani s podložkami od značek Yate, Sharp Shape nebo Power System.