Superpotraviny

Řazení

Co jsou superpotraviny?

Jako superpotraviny, neboli superfoods, jsou označovány potraviny bohaté na zdraví prospěšné látky, jako jsou vitaminy, minerální látky nebo antioxidanty. Vzhledem k nejednotné definici superpotravin se výčet těchto potravin často liší. 

Zelené superpotraviny

Zelené superpotraviny své označení získaly díky vysokému obsahu chlorofylu - zeleného barviva umožňující fotosyntézu v rostlinách. Chlorofyl je účinná látka sama o sobě, jelikož má antioxidační vlastnosti.

  • Chlorella je sladkovodní řasa a potravina s nejvyšším známým obsahem chlorofylu. Pyšní se také vysokým obsahem aminokyselin, vitaminů skupiny B a obsahuje také železo. Chlorella podporuje funkci kardiovaskulárního a imunitního systému, napomáhá také s regulací hladiny krevního cukru.
  • Spirulina je další řasou ve výčtu superpotravin. Spirulina je bohatá na rostlinné bílkoviny (více než 50 %), minerální látky, vitaminy a enzymy. Má podobné účinky jako chlorella, účinnou složkou je zde C-Fykocyanin. Mimo to zvyšuje koncentraci a snižuje únavu.
  • Mladý ječmen je významný antioxidant, který pozitivně ovlivňuje také imunitu a krvetvorbu. Zelený ječmen také příznivě působí na nervový systém.

Tyto superpotraviny můžete často najít ve směsích označovaných jako Supergreens či Greens, který v sobě snoubí všechny účinky. Mezi zelené superpotraviny lze řadit také matchu či moringu.

Další superpotraviny v nabídce

  • Maca má pozitivní vliv na nervový systém, díky čemuž přispívá lepší psychické pohodě, snižuje stres a úzkost, a zlepšuje koncentraci a paměť. Mimo to působí jako afrodiziakum, podporuje plodnost a zmírňuje příznaky spojené s menopauzou způsobené poklesem hladiny estrogenu.
  • Ginkgo biloba podporuje kognitivní funkce mozku, zlepšuje paměť a má pozitivní vliv na krevní oběh. Ginkgo biloba je také přirozeným antioxidantem.
  • Ashwagandha je adaptogenem, který ulevuje od stresu a zmírňuje pocit vyčerpání. Studie naznačují také antioxidační, protizánětlivý a imunomodulační účinek a může pomoci s projevy PMS u žen.
  • Guarana se vyznačuje vysokým obsahem přírodního kofeinu, díky čemuž funguje jako kvalitní stimulant. Kromě toho zlepšuje soustředění a paměť.
  • Chia semínka jsou bohaté na vlákninu, vitaminy, minerální látky a jsou také významným zdrojem omega 3 mastných kyselin. Jejich konzumace může přispět ke správné činnosti střev, nervové a kardiovaskulární soustavy.
  • Acai Berry jsou fialové bobulky původem z Amazonie, které mají díky obsahu anthokyanů antioxidační vlastnosti. Mimo to podporují funkci imunitního a kardiovaskulárního systému (posilují stěny cév).
  • Goji vyniká obsahem beta karotenu, vitaminu C a A. Má antioxidační vlastnosti, podporuje imunitní systém a pozitivně působí na kardiovaskulární zdraví a regulaci glukózy v krvi. Goji také zmírňuje příznaky úzkosti a stresu.
  • Tribulus Terrestris je dobře známý sportovní doplněk slibující zvýšení hladiny testosteronu, libida, energie a podporu růstu svalové hmoty. Zdá se ale, že u mladých a zdravých jedinců významné účinky nemá.