Maca

Řazení

Co je maca?

Maca peruánská je dvouletá bylina původem z And, kde se jí daří ve vysokých nadmořských výškách, a slouží tamějším obyvatelům jako potravina i lék déle než 3 tisíciletí. V dnešní době je maca pokládána za superpotravinu, jelikož je bohatá na vitaminy, minerální látky, esenciální aminokyseliny a další tělu prospěšné látky. Známý maca prášek se získává z kořene této rostliny. Ten se na základě kultivaru může lišit barvou, obsah živin to příliš nepoznamená.

Účinky macy

Maca je známá jako doplněk stravy, který pozitivně působí na duševní i sexuální zdraví (proto je maca známá také jako peruánská viagra). Kromě toho ji však mohou využívat také sportovci pro zvýšení výkonnosti. Mezi hlavní účinky macy se řadí:

  • zvýšení odolnosti vůči stresu a úzkosti,
  • zlepšení koncentrace a paměti,
  • stimulace libida a podpora plodnosti,
  • zmírnění příznaků menopauzy či PMS,
  • podpora vytrvalosti a výkonnosti,
  • podpora správného růstu svalů a regenerace.

Přestože může být maca zdatným asistentem při snaze o otěhotnění, její užívání počas těhotenství, či během kojení však dosud nebylo dostatečně probádáno. Je proto lepší se mace v tomto období vyhnout. Maca podporuje udržení hormonální rovnováhy, díky čemuž může pozitivně působit také na kožní problémy, např. akné.

Dávkování macy

V našich podmínkách je maca k sehnání ve formě tablet, kapslí či prášku. Za vhodnou dávku lze považovat množství asi 3 gramů denně po dobu několika týdnů. Pozitivní účinky tak nelze očekávat hned po jedné lžičce macy. Macu lze užívat ve formě teplého či studeného nápoje, jako příměs do smoothie, případné využití najde také při vaření i pečení.