Vícesložkové proteiny

Vícesložkové proteiny v sobě snoubí výhody jak rychle (syrovátková), tak pomalu (kaseinová) stravitelných bílkovin. Vícesložkové proteiny jsou tak ideální volbou pro zásobování proteiny po delší časové období.

Řazení
Proč vícesložkový protein a jak si ho vybrat

Co jsou vícesložkové proteiny?

Vícesložkové proteiny, známé též jako protein blendy, jsou proteinové doplňky stravy, které představují kombinaci alespoň dvou proteinových přípravků. Obvyklou kombinaci představuje směs syrovátkových a kaseinových proteinů, ale např. i vaječných. Výjimkou však nejsou ani kombinace rozdílných proteinů stejného zdroje (např. koncentrátu, izolátu a hydrolyzátu).

Mezi vícesložkové proteiny lze řadit také většinu vegan proteinů, u nichž se mícháním jednotlivých zdrojů dosahuje komplexního spektra aminokyselin.

Výhody vícesložkových protein

Vícesložkové proteiny v sobě snoubí proteiny s odlišnou rychlostí trávení a vsřebávání. Mimo to se jednotlivé proteiny odlišují také svým aminokyselinovým spektrem, což umožňuje celistvější příjem všech aminokyselin.

Nejoblíbenější blend představují směsi kaseinového a syrovátkového proteinu (případně se lze setkat s mléčným proteinem, který je přirozeně “namíchaný” v poměru 80:20):

  • Kaseinový protein se vyznačuje dlouhou dobou trávení zajišťující pomalejší uvolňování esenciálních aminokyselin, které jsou potřebné pro budování svalů, a při delší době bez stravy může snižovat míru katabolismu svalových bílkovin.
  • Pro syrovátkový protein je typický vyšší obsah BCAA aminokyselin, zejména pak leucinu, který představuje anabolický spouštěč, velmi dobrá stravitelnost a rychlé vstřebávání, což je výhoda především po tréninku.

Smícháním těchto dvou proteinů tak můžeme těžit z výhod obou proteinů.

Vícesložkové proteiny obvykle obsahují 70-80 % bílkovin, obsah sacharidů a tuků se liší v závislosti na použitých zdrojích proteinu. Zdroje a obsah živin je tak vhodné si vždy pečlivě zkontrolovat na etiketě.

Kdy užívat vícesložkový protein?

Vícesložkové proteiny představují ideální způsob, jak tělo zásobit proteiny po delší časové období (3-4 hodiny), což může pomoci zejména lidem, kteří mají problémy s pravidelným stravováním. Jsou vhodné také pro sportovce, kteří se tréninku oddávají v pozdních večerních hodinách a stíhají přijmout pouze jednu dávku proteinu před spaním. Pokud své tělo chcete přes noc zásobit ještě delší dobu, vyzkoušejte samotné noční proteiny.