Vaječné proteiny

Vaječná bílkovina je považována za jeden z nejkvalitnějších zdrojů proteinů v lidské výživě. Jeho předností je výborná stravitelnost a vysoká využitelnost pro tvorbu svalových bílkovin a podporu regenerace.

Řazení
Proč vaječný protein a jak si ho vybrat

Co jsou vaječné proteiny?

Vaječné proteiny nejsou tak známým zdrojem bílkovin jako syrovátkové či vegan proteiny, to však žádným způsobem nesnižuje jejich kvalitu. Naopak, vaječné bílky jsou všeobecně považovány za jeden z nejkvalitnějších zdrojů bílkovin.

Plusy vaječného proteinu

Vaječné bílky se díky svým vlastnostem blíží ideálnímu zdroji bílkovin. Mezi hlavní plusy se řadí:

  • vysoký obsah esenciálních aminokyselin i slušný podíl BCAA,
  • velmi pomalé vstřebávání (asi 3 g/h),
  • vysoký obsah sodíku,
  • zdroj draslíku a fosforu,
  • přirozený obsah vitamínů A, B12 a D,
  • zanedbatelné množství tuků a sacharidů.

Sušené bílky se navíc pyšní alespoň 80% obsahem bílkovin (Vilgain Vaječné bílky dokonce 84% bílkovin), u tekutých je to pouze 10 %, což je dáno vysokým obsahem vody.

Kdy a jak vaječné bílky užívat?

Vaječné proteiny je možné konzumovat kdykoliv během dne, ale vzhledem k jejich dlouhé době trávení je lepší, pokud po jejich užití následuje delší čas bez příjmu dalších bílkovin. Ideálním časem tak může být pozdní večer.

Sušené vaječné bílky lze používat jako klasický proteinový nápoj, nevýhodou je však ne příliš přitažlivá chuť. Jednou z možností je tak doplnit vaječným proteinem “chutnější” (např. syrovátkový) protein. V závislosti na druhu proteinu je třeba počítat s odlišnou dobou trávení. Tohoto principu se využívá i u vícesložkových proteinů, do kterých bývá vaječný protein přidáván.

Jako “schůdnější” varianta se tak může jevit přidávání bílku do jídel. Vyšlehaný bílek je ideální do lívanců, muffinů nebo kaší. Tekutý bílek lze používat na přípravu omelet či koláčů, kde zdatně nahradí celé vejce. A pokud jste si někdy lámali hlavu, čím v receptech nahradit proteinový prášek, odpověď je jednoduchá. Vaječným bílkem.