Proteiny

Proteiny patří nejen do suplementačního plánu aktivního sportovce, ale jsou také vhodným doplňkem vyvážené stravy pro každého člověka. Už máte ten svůj?

Proč protein a jak si ho vybrat
Řazení

Proteiny

Jak vybrat protein?

Výběr proteinu záleží na mnoha faktorech – ve které části dne protein užíváme, po jaké aktivitě či k jaké situaci. Při výběru si musíme napřed uvědomit, z jakého zdroje by měl náš protein být – na trhu najdeme širokou škálu proteinů, od vaječného přes hovězí a veganské přípravky až k mléčným bílkovinám, syrovátkovým a kaseinovým. Nejefektivnějším a nejčastěji využívaným je protein syrovátkový, který můžeme dále rozdělit na koncentrát s obsahem bílkovin okolo 80 %, izolát cca 90 % a hydrolyzát, kde jsou obsažené proteiny naštěpeny pomocí enzymů. Koncentrát má nejlepší poměr cena : výkon a je vhodný pro začínající i pokročilé sportovce. Izolát pak ocení zejména sportovci v dietě nebo intolerancí laktózy. Krátké bílkovinné fragmenty hydrolyzátu umožňují rychlejší dodávku proteinů do svalu, jeho použití je však nutné pouze ve specifických situacích.

Jak poznat kvalitní protein?

Při výběru proteinu se zaměřte na 3 základní věci – původ proteinu, obsah bílkovin a celkové složení produktu. Obecně platí, že živočišné proteiny jsou kvalitnější, u rostlinných bílkovin je pro dosažení stejného efektu zpravidla nutná kombinace více proteinových zdrojů a vyšší dávka přípravku. Celkový obsah bílkovin v proteinu by se měl pohybovat nad cca 70 %, v závislosti na typu přípravku. U syrovátkového proteinu je důležité věnovat pozornost také procesu výroby, přičemž vybírat bychom měli přípravky s označením CMF, označujícím mikrofiltraci zkříženým tokem přes keramické filtry, čímž je dosaženo zachování vysoké biologické hodnoty bílkovin.

Jaké množství proteinu užívat?

Doporučený denní příjem proteinů nesportujícího člověka je 0,8–1 g na kilogram tělesné hmotnosti, nově se však uvádí o něco více – až 1,2 g na kilogram tělesné hmotnosti. Pokud chceme nabrat svalovou hmotu, celkový denní příjem proteinu se pohybuje okolo 1,4 - 2g na kilogram tělesné hmotnosti.

Můžu pít protein při hubnutí?

Ano! Protein nám dokonce může s hubnutím výrazně pomoci. Pokud přijímáme dostatečné množství proteinů, nedochází během kalorického deficitu k významné ztrátě svalové hmoty. Čím více svalové hmoty máme, tím větší máme bazální výdej energie a snadněji hubneme. Proteiny mají ale ještě jednu výhodu – jsou nejvíce syté ze základních živin a jejich vysoký příjem může vést k přirozeně nižšímu příjmu energie, jelikož se nebudeme přejídat potravin s vysokým obsahem energie.

Jak užívat a dávkovat protein?

Za ideální dávku proteinu se považuje 0,25 g na kilogram tělesné váhy, což obvykle představuje 20-40 g bílkovin na porci. Ženám, díky rozdílnému tělesnému složení a obecně nižší hmotnosti, obvykle stačí menší množství – 20-30 g, muži pak mohou více těžit z množství kolem 30 - 40 gramů. Vliv má také intenzita tréninku a množství odjetých partií – čím více jich během cvičení odjedeme, tím větší dávky bílkovin se budou naše svaly dožadovat.

Kdy pít protein?

Ideální doba na pití proteinového nápoje je před či po tréninku či po jakémkoliv sportovním výkonu, jelikož kombinace proteinů a silového tréninku nejvíce stimuluje růst svalové hmoty. Protein však můžeme pít i před tréninkem či během dne pro doplnění vyváženého jídelníčku. Po tréninku je vhodné míchat protein s vodou, na svačinu můžeme míchat s protein mlékem pro lepší chuť.

Co je protein?

Proteiny neboli bílkoviny se skládají z aminokyselin a naše tělo je používá jako základní stavební kámen pro tvorbu tkání. Jsou tedy jednou ze základních složek organismu: díky proteinům můžeme budovat svalovou hmotu, regenerovat, udržovat organismus v dobré kondici či zachovat zdravé kosti. Pokud to shrneme – protein na svaly je tedy velmi důležitým a neopomenutelným prvkem, také však plní funkci k dobré imunitě a je součástí hormonů, které jsou nezbytné pro průběh reakcí v našem těle.

Co je to WPC?

WPC neboli Whey protein concentrate je syrovátkový proteinový koncentrát. Ve zkratce je to výrobek obsahující syrovátkové bílkoviny pocházející z kravského mléka s koncentrovaným obsahem těchto bílkovin a důležitých aminokyselin. Obsahuje také menší podíl laktózy a mléčného tuku. Je charakteristický velmi vysokým obsahem bílkovin (okolo 80 %) a důležitých aminokyselin, včetně menšího obsahu laktózy a tuků. Jedná se o zlatý standard mezi proteiny – syrovátkové bílkoviny patří k těm nejhodnotnějším a v poměru cena / výkon je WPC protein jasným favoritem.

Co obsahuje protein?

Bílkoviny jsou obsaženy v surovinách jak rostlinného, tak i živočišného původu – proteiny živočišné mají původ v mléku, hovězím mase, ale i z kuřecího a ryb, naopak zdrojem rostlinných proteinů je pak sója, hrách, rýže či konopná a dýňová semínka. Přestože správně poskládaná běžná strava může poskytnout všechny potřebné živiny, přípravky s vysokou koncentrací proteinů představují její jednoduchý a praktický doplněk.