L-Glutamin

Řazení

Co je glutamin?

L-glutamin se řadí mezi tzv. podmíněně esenciální aminokyseliny, což znamená, že si jej naše tělo umí za určitých okolností v malém množství vyrobit samo. Glutamin je nejvíce zastoupenou volnou aminokyselinou v kosterním svalstvu, kde dochází také k jeho značné produkci. Kromě svalstva se vyskytuje také v játrech, krevní plazmě či mozku. Slouží také jako výživa pro střevní buňky.

Jelikož při stresových situacích, nemoci či náročném tréninku dochází k vyšší spotřebě glutaminu v těle, je nutné jej přijímat také v rámci potravy či ve formě doplňků stravy. Mezi dobré zdroje glutaminu se řadí živočišné bílkoviny - vejce, ryby, červené maso, mléčná bílkovina - a stejně tak i rostlinné - luštěniny, ořechy, zelí či spirulina.

Účinky glutaminu

Glutamin je stěžejní při syntéze svalových bílkovin, stejně tak napomáhá s odbouráváním amoniaku z těla a udržením dusíkaté rovnováhy. L-glutamin je pro lidský organismus nezbytný, jelikož se podílí na mnoha tělesných procesech:

  • podporuje funkci střev a trávicí soustavy,
  • zlepšuje kognitivní funkce mozku,
  • přispívá k optimální funkci imunitního systému,
  • podporuje budování svalové hmoty,
  • zlepšuje sportovní výkon,
  • přispívá k rychlejší regeneraci po tréninku.

V případě, že člověk několikanásobně nepřekračuje doporučené dávkování, se v rámci dlouhodobého užívání nevyskytují žádné vedlejší účinky.

Dávkování glutaminu

Glutamin se doporučuje užívat v dávkách 5 g 2-3 denně. Jako ideální čas pro příjem glutaminu se jeví doba těsně před či po tréninku a také večer před spaním. Pro lepší vstřebávání se doporučuje souběžný příjem alespoň menší množství bílkovin, často se tak přisypává to proteinu. L-glutamin lze užívat i během netréninkových dnů, což z dlouhodobého hlediska může snižovat úroveň katabolismu svalů.

Kvůli jisté podobnosti s BCAA často vyvstává otázka, zda lze tyto aminokyseliny společně užívat. Lze. Jejich synergického efektu využívá nejeden sportovní doplněk stravy, glutamin je často přidáván také do syrovátkových proteinů, které BCAA přirozeně obsahují. Synergického efektu lze dosáhnout také při společné suplementaci s kreatinem