EAA

Produktů: 6
Řazení
:
Výchozí
  • Reflex Nutrition Nutrition EAA
    • Výhodná cena
    Reflex Nutrition Nutrition EAA
    Mango 500 g
    709 Kč (142 Kč / 100 g)
  • Frontrunner EAA
    Frontrunner EAA
    Broskev 300 g
    13
    429 Kč (143 Kč / 100 g)
  • Reflex Nutrition Nutrition EAA
    • Výhodná cena
    Reflex Nutrition Nutrition EAA
    Vodní meloun 500 g
    709 Kč (142 Kč / 100 g)
  • Reflex Nutrition Nutrition EAA
    • Výhodná cena
    Reflex Nutrition Nutrition EAA
    Ananas 500 g
    709 Kč (142 Kč / 100 g)
  • Scivation Xtend
    Scivation Xtend
    Ovocný punč 1320 g
    1 149 Kč (87 Kč / 100 g)
  • Czech Virus Essential Aminos
    • Očekáváme za 2 dny
    Czech Virus Essential Aminos
    Červený pomeranč/lesní plody 360 g
    1
    Očekáváme za 2 dny

Co jsou esenciální aminokyseliny?

Esenciální aminokyseliny (neboli EAA) představují skupinu aminokyselin, které si lidské tělo neumí vyprodukovat samo, a je třeba je přijímat z potravy či jako doplňky stravy. EAA jsou stěžejní pro nespočet biochemických procesů v lidském těle, a jejich příjem má přímý vliv na metabolismus, imunitní systém nebo syntézu hormonů a enzymů. Z hlediska sportovního výkonu jsou známé pro svoji roli při budování svalové hmoty a regeneraci.

Mezi esenciální aminokyseliny patří 9 (někdy uváděno 8) aminokyselin. Tři z nich - ​​valin, leucin a izoleucin - spadají mezi aminokyseliny s rozvětveným řetězcem, tzv. BCAA, které jsou klíčové pro syntézu svalových bílkovin.

Dávkování esenciálních aminokyselin

Doporučená denní dávka EAA se pohybuje v rozmezí 10‑15 g, kdy dávka 15 g maximalizuje syntézu bílkovin v těle. Nejčastěji se konzumují společně s veganským proteinem po tréninku - syrovátkový protein obsahuje kompletní spektrum aminokyselin a není tak třeba doplňovat další.

Esenciální aminokyseliny nejsou vhodné pouze pro sportovce, benefitovat z nich mohou také jedinci s restriktivním způsobem stravování, např. vegani či vegetariáni.

EAA vs BCAA

U tréninkové suplementace může vyvstat otázka, zda je lepší užívat EAA či samotné BCAA. Základní podmínkou syntézy bílkovin v těle je přítomnost všech esenciálních aminokyselin. Samotné BCAA tak samy o sobě nezmůžou téměř nic, pokud ve stravě ostatní aminokyseliny chybí. 

BCAA však mají v tréninku své pevné místo, jelikož snižují svalovou únavu a dodávají tělu potřebnou energii. Jako zdroj energie mohou přijít vhod také během období kalorické restrikce.