Omega kyseliny

Řazení

Co jsou omega 3?

Omega 3 mastné kyseliny představují skupinu zdraví prospěšných tuků, které mají příznivý vliv na fungování našeho organismu. Řadí se mezi esenciální živiny, které si naše tělo neumí vyrobit samo, a jejich příjem je tak podmíněn stravou. Mezi nejvýznamnější omega 3 se řadí kys. eikosapentaenová (EPA) a kys. dokosahexaenová (DHA).

Účinky omega 3

Hlavním účinkem omega 3 mastných kyselin je jeho přímé (protizánětlivé) působení proti omega 6 mastným kyselinám, které se v lidské stravě vyskytují mnohem častěji a působí prozánětlivě (forma obranného mechanismu lidského těla). Mimo to může příjem omega 3 mastných kyselin:

  • snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění,
  • podpořit zdraví očí a mozku,
  • bojovat s depresemi a úzkostmi,
  • podpořit správný vývoj dítěte počas těhotenství,
  • urychlit regeneraci po sportovní aktivitě.

Užívání omega 3

Ideální příjem omega 3 se odvíjí od příjmu omega 6 mastných kyselin, které jsou obsažené ve většině rostlinných olejů. Poměr omega 6 a omega 3 mastných kyselin zastoupených ve stravě by měl dosahovat maximálně 3:1. V současnosti však není výjimkou ani poměr 20:1.

Zdroje omega 3

Mořské řasy a fytoplankton platí za jedny z nejkvalitnějších zdrojů omega 3 mastných kyselin. Právě nimi se živí drobní korýši či tučné mořské ryby (losos, sardinky či makrely), které do svého jídelníčku zařazují lidé - ať už v podobě jídla či doplňku stravy

Objevem poslední doby je tzv. krilový olej, který se vyrábí z drobných korýšů, kteří žijí v čistých vodách antarktidy a nejsou zatíženy toxickými kovy. Krilový olej je navíc mnohonásobně bohatší na antioxidanty. Za kvalitní zdroj omega 3 mastných kyselin (s výjimkou mořských řas) se zpravidla nepovažují potraviny rostlinného původu.

Mohlo by tě také zajímat