L-Citrulin

Řazení

Co je citrulin?

L-citrulin je neesenciální aminokyselina, jejíž hlavním účinkem je rozšíření krevních cév, ke kterému dochází díky zvýšené produkci oxidu dusnatého. Širší cévy poté umožňují zvýšený průtok krve a lepší zásobení svalů kyslíkem. L-citrulin je nezbytnou součástí močovinového cyklu, v těle se dále rozkládá na aminokyselinu arginin. Citrulin se běžně používá jako součást pre-workoutů.

Jako doplněk stravy je k dostání ve dvou formách - L-citrulin a L-citrulin malát. Citrulin-malát představuje kombinaci l-citrulinu s kyselinou jablečnou, která urychluje a podporuje odstranění kyseliny mléčné (laktátu), čímž dále podporuje sportovní výkon. V potravinách se citrulin vyskytuje např. ve vodním melounu, granátovém jablku či citrusech.

Účinky citrulinu

Jak již bylo zmíněno, hlavním účinkem citrulinu je rozšíření krevních cév, díky čemuž dokáže podpořit silový i vytrvalostní trénink. Citrulin tak:

  • snižuje svalovou únavu,
  • zvyšuje vytrvalost a sílu,
  • podporuje svalový růst,
  • podporuje regeneraci svalů, a
  • pomáhá obnovit zásoby energie.

Kromě sportovního tréninku najde citrulin uplatnění i v běžném životě - dlouhodobé užívání může pomoci jedincům s hypertenzí snížit tlak.

U dlouhodobého užívání l-citrulinu nebyly pozorovány žádné vedlejší účinky. Jedinci s nízkým tlakem by užívání citrulinu měli raději konzultovat se svým lékařem. Více si o účincích citrulinu můžeš přečíst ve článku Zvedej víc a běhej dál! Začni používat citrulin malát.

Dávkování citrulinu

Citrulin by se měl užívat asi hodinu před fyzickou aktivitou. Doporučená dávka je 3,5-4,5 g l-citrulinu, případně 6-8 g citrulin-malátu. Vyšší dávka citrulin-malátu je dána obsahem kyseliny jablečné, která je zde zastoupena v poměru 2:1.

V rámci dávkování citrulinu se nabízí otázka, zda by nebylo jednodušší rovnou užívat arginin, na který se l-citrulin v těle rozkládá? Nebylo. Vědecké studie prokázaly, že citrulin zvyšuje koncentraci argininu po delší dobu, než v případě užívání samotného argininu.