Pre-workout suplementy - proč je máme tak rádi?

Pre-workout suplementy - proč je máme tak rádi?

Doplňky stravy s označením pre-workout nebo také předtréninkovky se staly hitem téměř před čtyřmi lety, kdy k nám dorazily prvním informace o nich, a kdy jsme také měli první možnost vyzkoušet jejich potenciál. Od té doby se změnilo mnohé, a proto dnes můžeme na prodejních pultech sáhnout po mnohých suplementech právě z této kategorie. 

Pre-workout suplementy - proč je máme tak rádi? 

Tento článek jsem možná nazval trochu nejasně, sofistikovaně nebo zcela bez nápadu. Mohlo by se zdát. Nicméně ne tak úplně. Dnes a denně pozoruji několik mladých kluků, kteří hned po příchodu do posilovny dávají skleničku předtréninkovky na baru. Není to nic zlváštního pomyslíte si. Přeci jen příprava na trénink je potřeba a je to v podsatě ta nejdůležitější součást sportovcova života. Pokud se ale zeptáte spousty z nich, proč si právě tuto a tuto předtréninkovku dali a co od ní mají očekávat, s těží vám řeknou alespoň jedno: "budu více napumpovanej". 

Předtrénikovky je však třeba brát trochu globálněji a dívat se na ně, jako na suplement, který může vás výkon obohatit nejen z hlediska krátkodobého výkonu aktuálního, ale také z hlediska i vaší výkonnosti, tedy výkonu, který jste schopni podávat dlouhodobě, a který se může neustále zvyšovat. Za tento vliv předtréninkovek může jedna prostá věc, tou jsou účinné látky, kterých najdeme v těchto suplementech opravdu slušné množství a slušné zastoupení. Podívejme se na ně i na jejich vliv na náš organismus. 

Proč tedy předtréninkovky bereme a jaké látky tam hledat...?


Beta alanin

Tou první látkou, se kterou byly vždy předtréninkovky spojovány, je beta-alanin. Beta-alanin je prekurzorem Carnosynu, který zmírňuje účinky kyseliny mléčné a zároveň zvedá výkonnost a posiluje vytrvalost svalstva v průběhu vysoce intenzivní fyzické aktivity. Ideální dobou, kdy tohoto využijete je intenzivní zatížení spojené s vysokou mírou zakyselení. Tedy zejména v době, kdy se snažíte tzv. "rýsovat", kdy jedete kulturistický trénink, crossfitový nebo třeba boxujete. Právě toto jsou i sporty a období, kam byste beta-alanin měli směřovat. Ideální dávkou by měl být obsah okolo 2 g na dávku. 

Kreatin 

Jednou z nejčastěji obsažených látek je i kreatin, a to buď ve své základní podobě monohydrátu nebo jako kreatin "vyššího řádu". Látka prověřená léty a také ta, která je stále považována za neúčinnější ve sportovní výživě. Má vliv na růst svalové hmoty, zvýšení síly, oddálení únavy a dokonce na snížení produkce kyseliny mléčné. Představuje také látku vhodnou pro prohloubení regenerace, ale i takovou, která již v pravidelném používání dokáže navýšit hladinu CP ve vašich svalech pro další použití. Tak aby kreatin fungoval a jeho dávka byla využitelná, měli byste v produktu hledat alespoň 3 g této látky, ideálně jako kreatin monohydrát nebo jako kreatin HCl. 

BCAA

Větvené aminokyseliny BCAA nejsou nutností předtréninkovek, nicméně já osobně je tam velmi rád vždy vidím. Přeci jen si nechcete míchat více suplementů dohromady. Málokdo to dělá a málokdo chce investovat tolik peněz, i když se přiznám, že já jsem ten případ. Ale i z hlediska pohodlnosti užívání, to není ideální. Větvené aminokyseliny BCAA zajišťují vašim svalům okamžitou energetickou pomoc, prohlubují anabolické prostředí svalové buňky a zastavují nebo alespoň částečně inhibují katabolické procesy v organismu. Jsou výbornou regenerační látkou. Opět to ve mě evokuje potřebu využívat tento suplement právě v době, kdy se snažíte zhubnout a snížit množství telesného tuku. I zde mají BCAA svoje výrazné opodstatnění. V jedné dávce vždy hledejte alespoň 3 g BCAA, ideálně volte poměr 2:1:1 nebo 4:1:1. 

předtréninkovka

Arginin, citrulin, ornitin

Velmi významným hráčemu předtréninkovek jsou různé varianty argininu, ale také jeho prekurzorů, tedy L-citrulinu nebo L-ornitinu. L-Arginin je zcela ojedinělou a organismu nenahraditelnou aminokyselinou zodpovědnou za přenos oxidu dusíku a přímé vylučování růstového hormonu. Oxid dusnatý (NO) je v lidském těle primárně vytvářen právě z argininu - dostatečné množství oxidu dusnatého je nezbytné pro udržení průchodnosti cév (vasodilatační účinky, rozšíření cév). Toto roztažení cév využijete zejména při silovém tréninku, kdy se vašim svalům dostává více živin a jsou schopny rychleji regenerovat a startovat anabolické procesy. Navíc vasodilatace cév podporuje erekci a plodnost u mužů, podporuje také zvýšení tvorby spermatu a jeho kvalitu. To jsou efekty, které by vás měly ve fitness zajímat. Opět hledejte obsah více jak 3 g argininu a všech prekurzorů, tedy společně s ornitinem a citrulinem ve výsledném produktu. 

Niacin 

Je další látkou, která má mimo své antioxidační schopnosti, i schopnost rozšiřovat cévy. Objevila se v předtréninkovkách podobně, jako třeba beta-alanin a dnes je již zcela běžnou součástí. Proto ho můžete v suplementu vyhledávat. Plně však postačí 200 mg na dávku. 

Nitráty

Nejsou zrovna typickou součástí a jsou spíše formou jiné účinné látky. Nicméně i tak bychom se na ně mohli v PWO suplementech podívat. Napomáhají v našem organismu vzniku oxidu dusnatého, a to lehce odlišně od klasického argininu. U argininu probíhá syntéza oxidu dusnatého za pomoci enzymu eNOS, nitráty s tímto enzymem nepracují. Nejsou tedy zcela zatíženy jeho nedostatkem v organismu, který vzniká právě při tréninku. Nitráty mají schopnost podporovat vyšší výkon ve vztahu k rostoucí intenzitě tréninku. Je tedy vhodný spíše pro vysoce intenzivní tréninky, kde pracujete s vysokou tréninkovou zátěží, nebo s krátkými pauzami mezi jednotlivými sériemi. Jak jsem ji říkal, doporučení je těžké dohledat, neboť jsou vždy formou jiné účiné látky. 

 

Kofein 

Tradiční a s předtrénikovkami neodmyslitelně spjatý kofein - ergogenní látka, která podporuje bdělost vašeho organismu, a která se v těchto suplementech stává velmi silným stimulantem podporujícím váš aktuální výkon. Kofein je typický pro svou maximální denní dávku 200 mg. Vy tedy hledejte suplement, který obsahuje právě toto množství. Na tomto místě však upozorním na negaci kofeinu a kreatinu, ke které při společném příjmu může dojít. 

Předtréninkové suplementy jsou jedna velká oblast, která vás může posunout ve vašem tréninkovém úsilí dále, a to zejména v obdobích, kdy to nemáte s energií pro trénink zrovna jednoduché. Tak abyste dokázali využít plně jejich potenciálu, používejte je střídmě, vždy pouze před silovým výkonem, a to s odstupem zhruba 40ti minut od tréninku. Nicméně nikdy na ně dokonale nespoléhejte. Váš trénink není jejich odrazem, jsou vám pouze pomocníkem ve vašem snažení o lepší silový výkon, vyšší vytrvalost nebo tvrdší trénink. 

A abych odpověděl i na otázku proč je máme tak rádi? Jsou účinným placebem a určitou psychickou berličkou, o kterou se můžeme v případě "netěšení" se na trénink opřít. Věříme, že budeme lépe trénovat po jejich použití, a proto také trénovat lépe opravdu budeme. 

Mgr. Jan Caha

Mgr. Jan Caha

27 let / 187 cm / 110 kg

Vzdělání:
Fakulta sportovních studií MU, Brno
 
Ostatní vzdělání a praxe
PORADCE VÝŽIVY (8 let praxe)

Fitness trenér
VÝŽIVA ve sportu (titul Bc.)
rekondiční a regenerační masér
12 let praxe v oblasti fitness, kulturistiky a doplňků stravy

aktivní naturální kulturista INBA Czech (absolutní vítěz MMČR 2013, 2. na MS 2013, vítěz Natural Universe, Mistr ČR juniorů)

 
 
  • šéfredaktor magazínu Aktin.cz
  • externí redaktor MUSCLE&FITNESS
  • reprezentační poradce, vedoucí trenérsko-metodické komise a komise mládeže ČSNS o.s.
  • přednášková činnost - Nutris, Vitaland, ČSNS o.s., Fitness Institut 
  • majitel Fitness Institut s.r.o.
 
Zájmy a sporty
kulturistika, sport obecně, zdravý životní styl, výživa a suplementace
 
  •