Trápí vás nafouknuté břicho? 7 důvodů, proč tomu tak může být

Karolína Šimečková
Karolína Šimečková 11. 3. 2022
Uložit článek
Trápí vás nafouknuté břicho? 7 důvodů, proč tomu tak může být
  • Nafouknuté břicho je jedním z nejčastějších symptomů trávicích obtíží na světě.

  • Správná funkce trávicí soustavy se přitom velice významně podílí na fyzické, ale i psychické pohodě. 

  • Pokud vás trápí nafouknutí, tlak v břiše či konstantní plnost, dnešní článek vám představí 7 možných příčin společně s jejich jednoduchými řešeními. 

Nafouklé břicho i problémy s trávením mohou poměrně snadno znepříjemnit den. Často jej provází bolesti, někdy i křeče, nepřetržitý a protivný pocit plnosti. Řešení často není složité, záleží ale samozřejmě na příčině. Tento článek se zaměří na základní chyby ve stravování, životosprávě i psychické pohodě, které mohou způsobovat trable s gastrointestinálním neboli trávicím traktem.

1. Nadměrná konzumace nadýmavých potravin 

Problémy s nafouknutím mohou být velice často způsobeny určitými potravinami, konkrétně těmi, které obsahují vyšší množství nestravitelných nebo špatně stravitelných látek. Patří mezi ně brukvovitá zelenina (kedlubna, zelí, brokolice, růžičková kapusta apod.) či luštěniny. 

Jak na to?

Ani jednu z těchto kategorií byste z jídelníčku rozhodně neměli vyřazovat, jde spíše o správné načasování (místo jídla před večerním divadlem si je nechte raději na další den) a postupy, které nadýmavost snižují. U brukvovité zeleniny je to tepelná úprava: dušení, pečení atd. Luštěniny se před vařením zase vyplatí namáčet a vodu následně vylít (právě tam jsou vyloučené látky způsobující nadýmání). 

2. Alkohol může být také na vině

Narozeninová oslava nebo office party – alkoholické nápoje samy o sobě obsahují vysoké množství kalorií i cukrů. To pak může, spolu se samotnými účinky alkoholu, vést nejen ke kocovině a nedostatku energie po následující den, ale také k podráždění vašeho gastrointestinálního traktu, tím pádem i nadýmání

Jak na to?

Mírná a kontrolovaná konzumace alkoholu by vašemu zažívání škodit neměla. Pokud to s ním ale přeháníte, ubrat byste měli nejen z důvodu nadýmání. Doporučené množství naleznete společně s dalšími informace v článku zde

3. Netrpíte laktózovou intolerancí? 

Citlivost na laktózu bývá jednou z nejčastějších příčin problémů s trávením a nadýmáním. Ke správnému rozložení laktózy potřebuje vaše tělo enzym laktázu. Kolem 10 % dospělých v České republice však nemá dostatek tohoto enzymu, čímž vzniká již zmíněná intolerance na laktózu, k jejichž příznakům patří nejen nadýmání, ale také bolest žaludku, zvýšená plynatost a říhání.

Jak na to?

Předtím, než ve svém jídelníčku provedete razantní změny, se poraďte se svým lékařem. V případě, že se vaše domněnka o citlivosti na laktózu potvrdí, snažte se vybírat mléčné výrobky s nižším obsahem laktózy (tvrdé sýry či řecký jogurt) nebo sáhněte po bezlaktózových produktech!

  • Další informace o laktózové intoleranci naleznete zde 

obrázek z gettyimages.com

4. Nedostatek či nadbytek vlákniny

Vláknina patří mezi velice důležité složky zdravého životního stylu – jedná se o nevyužitelné sacharidy, které naše tělo neumí rozložit. Ačkoli velká část populace bojuje spíš s nedostatkem, i nadbytek vlákniny může být problémem vašeho nadýmání. 

Jak na to?

Denní gramáž vlákniny se pohybuje kolem 25–30 g na den. Zkuste si hlídat svůj příjem a zároveň s tím se zaměřit na to, abyste zdroje střídali a pokoušeli se přijímat vlákninu po celý den, ne pouze s jedním jídlem. 

  • Jednoduché tipy, jak jíst více vlákniny najdete ve článku zde 

5. Narušený mikrobiom

Bakterie osidlující váš trávicí trakt se souhrnně nazývají střevní mikrobiom, velice zásadní faktor vašeho trávení, fyzické i psychické pohody. Při jeho narušení vás může trápit nejen nadýmání, ale také křeče v břiše či zánětlivé onemocnění střev!

Jak na to?

Nejjednodušší cesta je jíst co možná nejrozmanitější škálu potravin, především luštěniny, fazole a ovoce a zeleninu. Dalšími pomocníky jsou fermentované potraviny (jogurt, kysané zelí, kefír) nebo potraviny bohaté na probiotika (artyčoky, banány, chřest, oves a jablka). 

6. Větší množství stresové zátěže

Četné studie naznačují, že krom biologických příčin může při nadýmání a problémech s trávením hrát roli také stres. Jedná se ovšem o obousměrný proces – vaše trávení ovlivňuje vaši psychiku a naopak. Souhrnně se to pak nazývá “osa mozek-střeva”. Při nadměrném množství stresové zátěže se vaše energie soustředí především na řešení daného úkolu, trávení se tím pádem zpomalí nebo dokonce zastaví.

Jak na to?

Vyzkoušejte výše zmíněná doporučení: rozmanitější strava společně s dostatkem vlákniny a omezení alkoholu. Pokud budou vaše trávicí a nadýmací problémy stále přetrvávat, doporučujeme zkusit lehčí sporty, zvyšující produkty dopaminu, hormonu štěstí. Pro navození uvolněnějšího stavu může pomoci také jóga, meditace či profesionální relaxační terapie.

7. Onemocnění trávicího traktu 

Nadměrné nadýmání a problémy s trávením mohou být způsobeny i závažnějšími onemocněními, např. onemocněním jater, slinivky či ledvin, střevními záněty a intolerancemi.

Jak na to?

V případě častých, opakovaných a intenzivních problémů se zažíváním doporučujeme navštívit svého lékaře a konzultovat případné změny jídelníčku/životosprávy s ním. 

Co si z toho vzít? 

Gastrointestinální neboli trávicí trakt je velice důležitý indikátor naší fyzické, ale i psychické pohody. Jeho fungování může být ale poměrně snadno narušeno, ať už se jedná o špatnou životosprávu či nadměrné množství stresu. Nejdůležitější je začít od základů, rozmanitá strava, dostatek vlákniny, tekutin, pohybu. V případě přetrvávajících problémů doporučujeme navštívit lékaře a ujistit se, že se nejedná o laktózovou intoleranci či jiná onemocnění trávicího traktu. 

Přidej se k 37 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
3 Líbí se mi Uložit článek