Existuje zdravé množství alkoholu?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 14. 2. 2022
Uložit článek
Existuje zdravé množství alkoholu?
  • V lednu 2022 WHF (World Heart Federation) prohlásila, že žádné množství alkoholu není bezpečné pro zdraví srdce. 

  • Tvrzení se setkalo s řadou kritiky, která s tímto výrokem nesouhlasí.

  • Řada vědeckých studií totiž ukazuje, že mírná konzumace alkoholu cévnímu systému neškodí či mu dokonce prospívá. 

  • I přesto by konzumace alkoholu nikdy neměla být doporučována pro podporu zdraví organismu. 

Francouzi by přísahali, že jejich pevné zdraví drží v rukou pravidelná sklenka červeného vína. Ve Středomoří si na víně a olivovém oleji dokonce postavili celý stravovací styl, o kterém se mluví jako o jednom z nejzdravějších na světě. Dokonce i v tzv. modrých zónách (oblastech, kde se lidé dožívají přes 100 let) je mírná konzumace alkoholu poměrně běžná. Dá se říct, že je střídmá konzumace alkoholu pro zdraví prospěšná?

Mírná konzumace alkoholu našim cévám nevadí

Když se mluví o zdravotních pozitivech mírné konzumace alkoholu, zpravidla se tím myslí jeho vliv na kardiovaskulární systém. Jelikož cévní choroby mohou celosvětově přibližně za třetinu ze všech úmrtí, dá se to do jisté míry vztáhnout i na celkové zdraví. Celá řada vědeckých studií ukazuje, že mírná konzumace alkoholu může mít na zdraví našich cév ochranný účinek. Jako mírnou konzumaci v tomto případě vědci považují množství asi do 15–20 g alkoholu denně (pro ženy ještě trochu méně), což odpovídá přibližně 0,4 l piva nebo 0,15 l vína denně. 

Ne všechny studie tyto pozitivní výsledky potvrzují, ale ani skeptičtější odborníci u mírných dávek nenacházejí vzhledem ke kardiovaskulárním chorobám zvýšené zdravotní riziko.

Zcela opačná situace je u nadměrné konzumace alkoholu, kde je naopak riziko cévních onemocnění oproti abstinenci vyšší. Týká se to také “nárazových konzumentů alkoholu”, kteří střídají dny úplné abstinence se dny s nadměrným pitím alkoholu. Zkrátka pokud se opijete, váš organismus vám vděčný nebude. Jak alkohol ovlivňuje další oblasti našeho zdraví?  

obrázek z istockphoto.com

Alkoholické nápoje obsahují prázdné kalorie, překazit hubnutí ale nemusí

Každý gram alkoholu obsahuje přibližně 7 kcal, což z něj dělá téměř dvakrát tak vydatný zdroj energie v porovnání se sacharidy nebo s bílkovinami. Když se k tomu připojí ještě další přidaný cukr, může kalorická hodnota alkoholických nápojů být poměrně vysoká. 

energetická hodnotamnožství alkoholu
Červené víno, 200 ml166 kcal21 g
Světlé pivo, 500 ml215 kcal19,5 g
Pina colada, 200 ml348 kcal19,8 g

O kaloriích v alkoholu se někdy také říká, že jsou tzv. “prázdné”. To sice nemusí nutně znamenat, že se automaticky uloží do tukových zásob, ale rozhodně z alkoholu nevytvoříme žádné sacharidy ani bílkoviny, které mohou být pro tělo v danou chvíli důležitější. Samozřejmě i zde platí, že o hubnutí či nabírání na hmotnosti rozhoduje celková kalorická bilance. Při pohledu na energetické hodnoty alkoholických nápojů je však jasné, že už pouhý jeden alkoholický nápoj denně může snahu o kontrolu hmotnosti narušit. 

Jak dále lidské tělo ovlivňuje konzumace alkoholu? 

Pravidelná konzumace alkoholu má na lidské tělo celou řadu dalších účinků. Většina studií však potvrzuje Paracelsova slova stará téměř 500 let: “dávka dělá jed”. Pokud je dávka alkoholu nízká, řada negativních účinků se vůbec nemusí projevit. 

  • Alkohol a nádorová onemocnění. Komplexní meta-analýza z roku 2018 ukázala, že mírná konzumace alkoholu není spojena s většinou typů nádorových onemocnění s výjimkou rakoviny prsu u žen a kolorektálního karcinomu u mužů. Mírnou konzumací alkoholu měli vědci v této studii na mysli dávky nižší než 12,5 g alkoholu denně. 

  • Alkohol a deprese. Zjištění na téměř 30 tisících osobách ukázalo, že mírná konzumace alkoholu může snížit riziko projevů symptomů deprese. Autoři publikace však varují, že jelikož u pravidelné konzumace alkoholu hrozí riziko závislosti, je vhodné mít se na pozoru i u střídmé konzumace alkoholických nápojů. 

  • Alkohol a svalová hmota. Alkohol inhibuje (tlumí) aktivitu proteinu mTOR, který je zodpovědný za růst a tvorbu svalové hmoty. Otázkou ovšem je, do jaké míry se projeví mírná konzumace alkoholu v běžném životě. Studie prokazující negativní vliv alkoholu na budování svalů totiž pracují s dávkami v okolí 1,5 g alkoholu na 1 kg hmotnosti, což pro osobu o hmotnosti 70 kg odpovídá asi 5 velkým pivům po tréninku. 

obrázek z istockphoto.com

Už i malé množství alkoholu může být problém, když…

Největší problém mírné konzumace alkoholu je, že je jen kousek od té střední a ta nemá daleko k nadměrné konzumaci alkoholu. Ono totiž vypít týdně o 1 sklenku vína navíc není žádný velký rozdíl, ale postupným přidáváním z toho po několika měsících či letech může být již problém. Jelikož je alkohol návykový, rozhodně vás bude v postupném přidávání podporovat. 

Z toho důvodu by konzumace alkoholu (v jakémkoliv množství) nikdy neměla být doporučována pro podporu zdraví organismu. Pokud už alkohol z jakýchkoliv důvodů konzumujete na pravidelné bázi, snažte se držet příjem jen v mírné hladině a především se snažte zabránit postupnému zvyšování vaší spotřeby. Tolerovatelné množství alkoholu pro ženy je asi do 10 g denně, pro muže až do 20 g denně. 

Co si z toho vzít?

Vědecké studie ukazují, že mírná konzumace alkoholu má na lidské tělo výrazně odlišný vliv v porovnání se střední či vysokou konzumací alkoholu. U některých zdravotních aspektů se ukazuje, že působí neutrálně či v některých případech dokonce pozitivně. Jelikož je však alkohol návykový, nelze jej doporučit prakticky v žádném množství. Už i u mírné konzumace alkoholu totiž hrozí, že se z ní časem vyvine závislost. 

Pokud se alkoholu nevyhýbáte, snažte se držet v celkovém množství do 10 g denně pro ženy a do 20 g denně pro muže. Vyhněte se jednorázovým intoxikacím alkoholu, které mají na lidské tělo negativní vliv ve všech případech.

Přidej se k 36 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________