Kocovina: Proč vlastně vzniká a jak se jí vyvarovat?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný před měsícem
Kocovina: Proč vlastně vzniká a jak se jí vyvarovat?

Alkohol doprovází spousta zábavy a radostných chvil… až do chvíle, než si s ním játra poradí a vyloučí jej z organismu. To je potom zase jiná pohádka, jenom o něco méně veselá. Kocovina a ranní bolehlav je nepříjemný následek alkoholového opojení, během kterého si občas říkáte, proč jste to zase udělali. V dnešním článku se vám pokusíme objasnit, proč kocovina vzniká a jak můžete minimalizovat její projevy.

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Čím je ve skutečnosti kocovina způsobená 
  • Jak se projevuje odbourávání alkoholu
  • Jestli se jí lze nějak vyhnout, nebo ji aspoň udělat méně bolestivou

Co může za bolest hlavy?

Pod ranní kocovinu se podepisuje hned několik faktorů a procesů, které mají původ v samotné konzumaci alkoholu. Do současné doby není jasné, jakou měrou jednotlivé faktory přispívají, i přesto vědci navrhují tři největší viníky ranního bolehlavu:

1. Dehydratace 

Dehydratace je jedním z klíčových důvodů, který je zodpovědný za nepříjemné ranní probuzení. Alkohol totiž doopravdy organismus dehydratuje, takže pokud jste si den předem nedali záležet na pořádné hydrataci pomocí nealkoholických nápojů, máte problém.

Dehydrataci způsobenou alkoholem si můžete ověřit jednoduchým způsobem – pokud se ráno probudíte s pocitem sucha v ústech a celé dopoledne nemáte potřebu jít na toaletu, případně ze sebe dostanete po probuzení jen velmi žlutou moč, je zřejmě dehydratace tím hlavním důvodem, proč se ráno necítíte tak úplně fresh.

1577116102_a_4165.jpg

2. Kongenery (vedlejší látky, které vznikají při výrobě alkoholu)

To slovo si dobře zapamatujte, protože právě kongenery hrají při vzniku kocoviny ústřední roli. Jedná se o vedlejší látky vznikající při fermentaci vybraných alkoholických nápojů. Dobrá zpráva je, že vašemu oblíbenému nápoji propůjčují charakteristické aroma a osobitou chuť. Špatná zpráva je, že vám kongenery rapidně snižují šance na to probudit se v čilém stavu.

Kongenery jsou typickou součástí nápojů, jako je brandy, whiskey, rum či červené víno. Naopak jen těžko byste je hledali v ginu, vodce, pivu či v bílém vínu – sáhněte proto raději po nich, pokud se chcete vyhnout nepříjemné kocovině. 

3. Nedostatečný a nekvalitní spánek 

Špatný spánek je další vítr na mlýn pro ranní kocovinu. I když totiž prospíte doporučovaných 7–9 hodin spánku (což, ruku na srdce, stejně není moc pravděpodobné), tak kvalita takového spánku stejně nebude optimální pro dostatečný odpočinek.

Berte do úvahy, že při alkoholovém opojení je velmi pravděpodobné, že budete během večera podstatně akčnější, než kdybyste nepili a zůstali doma. Taková nadměrná aktivita klade jen další nároky na kvalitní a dostatečně dlouhý spánek, který, jak už víme, nejspíš nebude.

[Instagram]

Odbourávání alkoholu organismus oslabuje a nás unavuje

Alkohol není pro lidský organismus nijak neznámou látkou, vždyť na jeho samotné zpracování má tělo hned několik specifických enzymů. 

To stále neznamená, že práce s alkoholem je bezproblémová. Není, zde je několik důvodů:

  1. Odbourávání alkoholu v těle je spojeno s vyšším oxidačním stresem a vznikem prozánětlivého prostředí v organismu. To samo o sobě je spojeno s jeho toxicitou a třeba i vlivem na snížení imunity. Podle vědců ale i oxidační stres může být jedním z důvodů, proč se ráno neprobouzíme zrovna "do růžova".
  2. A nakonec tu máme metabolity, které při odbourávání alkoholu v organismu přirozeně vznikají – i ty totiž mohou sehrát důležitou roli při vzniku ranní kocoviny. Při zpracování alkoholu v těle dochází ke vzniku acetaldehydu, a nakonec až ke tvorbě kyseliny octové, kterou organismus může využít jako zdroj energie, nebo ji uložit do tukových zásob (proto 1 g alkoholu poskytuje asi 7 kcal).
  3. Acetaldehyd je neurotoxický metabolit, pro organismus podstatně toxičtější oproti alkoholu. Ani kyselina octová jakožto finální produkt přeměny ale zřejmě není zcela bez viny – její zvýšená hladina v krvi může také přispívat k bolestem hlavy a k celkové únavě. 
1577115884_a_4165.jpg

Jak zmírnit projevy kocoviny a je možné ji zcela eliminovat?

Existuje jen jeden osvědčený způsob, jak se vyhnout kocovině – nepít, nebo alespoň nepít tolik. Chápu, že to asi není právě to, co jste chtěli slyšet. 

Nabízíme proto další (byť podstatně méně efektivní) možnosti, jak zmírnit ranní projevy kocoviny:

  1. Během konzumace alkoholu nezapomínejte také na příjem nealkoholických nápojů – čím více jich vypijete, tím lépe pro vás. Před usnutím si dopřejte několik povinných sklenic s vodou, a pokud zvládnete, přidejte do ní špetku soli pro efektivnější zadržení tekutin v organismu. 
  2. Vyhraďte si čas na spánek – každá hodina spánku navíc se počítá.
  3. Pokud si můžete vybrat, preferujte nápoje s nízkým obsahem kongenerů, které negativně ovlivňují vznik kocoviny. Volte proto raději pivo, bílé víno, gin nebo vodku a nepřehánějte to s mícháním jednotlivých druhů. 
  4. Některé rostliny či rostlinné extrakty mohou částečně pomoci se zmírněním projevů kocoviny, jmenovitě jde o sibiřský či červený ženšen, opuncii či extrakt z kurkumy. Nečekejte ale zázraky, účinnost těchto přírodních látek je jen minimálně prokázaná.
  5. I když to někdy není jednoduché, vyplatí se vám nenechat ráno žaludek prázdný. Zvolte nějaké lehké jídlo, případně proteinový nápoj. Uvidíte, že se vám brzy udělá lépe, a možná si díky obsaženému cysteinu vytvoříte o trochu více vašeho přirozeného antioxidantu glutathionu, který vám pomůže se vypořádat s oxidačním stresem. 
  6. Hořčíkem, vitaminem C či B-komplexem nic nezkazíte, ale rozhodně nečekejte zázraky. Pokud totiž netrpíte nedostatkem těchto mikroživin dlouhodobě, tak vám jedna šumivá tableta s kocovinou pravděpodobně příliš nepomůže. 
  7. A pokud se vám stejně nepovedlo zabránit kocovině, postavit na nohy vás pomůže silná káva a eventuálně jedna tableta Ibalginu či Aspirinu (s nimi to ale opravdu raději nepřehánějte, alkohol sám o sobě je pořádná zátěž na játra). Kocovinu s tím sice "nevyléčíte", ale pomůže vám to zmírnit její nepříjemné projevy.
1577115574_a_4165.jpg

Co si z toho vzít?

  • Kocovina a ranní bolehlav je běžným následkem bujarých večírků a oslav, které doprovází hojná konzumace nejrůznějších druhů alkoholu.
  • Hlavními viníky ranních kocovin jsou kongenery přítomné ve vybraných alkoholických nápojích (brandy, whiskey, červené víno, rum), dehydratace pramenící ze samotného odbourávání alkoholu a nekvalitní krátký spánek.
  • Situaci zhoršuje navíc oxidační stres způsobený metabolismem alkoholu, který dává vzniknout prozánětlivému prostředí. Stejně tak metabolity rozkladu alkoholu (acetaldehyd a kyselina octová) se pravděpodobně podepisují pod vznik ranní kocoviny.
  • Neexistuje žádný funkční lék na kocovinu, jediným spolehlivým řešením je konzumace alkoholu v nižších či žádných dávkách (nepřekvapivě). Průměrný muž by měl ustát přibližně 4 porce alkoholu (1 porce představuje asi 500 ml piva nebo 2 dcl vína nebo 40 cl tvrdého alkoholu) bez následků kocoviny, žena asi o 1 porci méně v závislosti na celkové hmotnosti, tělesné kompozici a individuálních rozdílech.
  • Pomoci může dostatečný příjem tekutin při konzumaci alkoholu, snaha o kvalitní spánek či výběr takových nápojů, které obsahují méně kongenerů (pivo, vodka, gin, bílé víno).
  • Ani bílé víno ale nemusí být tou nejbezpečnější volbou. Z důvodu vysokého množství organických kyselin si můžete snadno podráždit trávicí trakt, a způsobit si tím nevolnost a bolesti břicha. Ve finále si tak vlastně příliš nepomůžete...
  • Lehká fyzická aktivita a čerstvý vzduch jsou další skvělou metodou, jak zatočit s nepříjemnou kocovinou. Dopřejte si procházku na čerstvém vzduchu a brzy zapomenete, že jste včera byli na nějakém večírku...

Další informace můžete načerpat z našich obsáhlých článků: 

Rohsenow D. J. et al. (2010). Intoxication with bourbon versus vodka: effects on hangover, sleep, and next-day neurocognitive performance in young adults. Alcohol Clin Exp Res 34:3, 509-18

Maxwell C. R. et al. (2010). Acetate causes alcohol hangover headache in rats. PLoS One 5:12

Obad A. et al. (2018). Alcohol-mediated organ damages: heart and brain. Front Pharmacology 9:81

Carmichael F. J. et al. (1991). Central nervous systém effects of acetate: contribution to the central effects of ethanol. J Pharmacol Exp Ther 259:1

Tipple C. T. et al. (2016). A review of the physiological factors associated with alcohol hangover. Curr Drug Abuse Rev 9:2, 93-98

Rohsenow D. J. et al. (2010). The role of beverage congeners in hangover and other residual effects of alcohol intoxification: a review. Curr Drug Abuse Rev 3:2, 76-79

Van Schrojenstein Lantman M. et al. (2017). Total sleep time, alcohol consumption, and the duration and severity of alcohol hangover. Nat Sci Sleep 9:181-186

Jayawardena R. et al. (2017). Interventions for treatment and/or prevention of alcohol hangover: systematic review. Human Physiopharmacology 32:5

Wiese J. et al. (2004). Effect of Opuntia ficus indica on symptoms of the alcohol hangover. Arch Intern Med 164:12

Lee M. H. et al. (2014). Red ginseng relieves the effects of alcohol consumption and hangover symptoms in healthy men: a randomized crossover study. Food Funct 5:3

Poděkuj autorovi
14 lidí již poděkovalo
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________

Diskuze k článku