Goji

Řazení

Co je goji?

Goji jsou plody keře kustovnice čínské, které jsou pro své účinky oblíbené ve východní medicíně. V současnosti jsou plody goji, díky vysokému obsahu živin, považovány za tzv. superpotraviny. Goji obsahují široké spektrum aminokyselin, minerální látky a vitaminy (obsah vitaminu C je v porovnání s pomerančem až 50× vyšší). Patří také mezi nejbohatší zdroje beta-karotenu

I když je možné keř kustovnice pěstovat v našich podmínkách, živiny obsažené v těchto plodech se nemůžou s čínskými či himalájskými goji zdaleka měřit. Nejčastěji jsou tak k dostání sušené plody goji pocházející z východních zemí.

Účinky goji

Goji jsou pro své účinky přezdívané jako plody dlouhověkosti, což je dáno velice silnými antioxidačními vlastnostmi, které zpomalují stárnutí buněk. Goji nadále může:

  • podpořit fungování imunitního systému,
  • zlepšit zdraví očí a kvalitu pokožky,
  • pozitivní vliv na stabilizaci hladiny glukózy v krvi,
  • podpořit psychické zdraví,
  • zlepšit celkovou fyzickou a psychickou odolnost.

Pokud nedochází k překročení doporučeného dávkování, nebyly v rámci dlouhodobého užívání goji pozorovány žádné vedlejší účinky.

Goji a hubnutí

Plodům goji jsou občas přisuzovány až zázračné účinky při snaze o redukci hmotnosti. Bobule goji sice obsahují kolem 21 % vlákniny, mají nízký glykemický index a určitým způsobem dokážou podpořit sportovní výkon, je třeba však pamatovat na to, že goji by měly jídelníček pouze doplňovat a ne tvořit jeho základ. Rozumnější je se tak řídit obecnými doporučeními zdravé stravy, popř. jak zhubnout a cílit na energetický deficit.

Užívání goji

Sušené goji bobule se doporučuje konzumovat v množství 20-30 g za den, což odpovídá přibližně jedné hrsti plodů. Goji lze konzumovat jen tak, přidat do kaší, či směsí s ořechy a semínky, nebo s nimi ozdobit dezerty. Goji se hodí také na přípravu čaje, smoothie či jako sirup na přípravu limonády