Jak začít s jógou doma

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 4. 3. 2021
Uložit článek
Jak začít s jógou doma

Možností, jak do svého života zařadit pohyb a zůstat fit, aktuálně nemáme moc. Nezbývá nám ale nic jiného, než se s tím popasovat a namísto obvyklých výmluv spíše hledat jiné způsoby. Možná právě vy patříte k lidem, kteří by rádi zkusili jógu. Možná ale zároveń máte obavy, že to nezvládnete, že nevíte, jak začít nebo jste příliš ztuhlí a neohební.

Zkuste tyhle pochyby alespoň chvíli hodit za hlavu a přečtete si dnešní článek, jak se pustit do cvičení jógy doma.

1. Jóga není sport: zapomeňte na soutěživost

Máte představu o perfektním domácím cvičení a potom jste zklamaní, že tomu v reálu tak není? Cílem by mělo být propojení těla a mysli, přesunutí pozornosti dovnitř. 

Jóga je krásná v tom, že si ji můžete přizpůsobit. Podle toho, jak se momentálně cítíte a kam vás tělo pustí. Tak koneckonců zní základní princip jógy: „ahimsá“, které můžeme přeložit jako nenásilí. Jóga nebolí (fyzicky ani psychicky), proto k sobě buďte vlídní. Jóga není o lámání rekordů.

2. Pořiďte si oblečení a pomůcky na cvičení

Oblečení na jógu by mělo být především pohodlné a ke cvičení určené: oblečte si třeba volné tričko a legíny bez zipů, ty nepříjemně tlačí. Nemělo by být příliš těsné a stahující, protože by mohlo bránit vstupu do jednotlivých pozic.

Stejně jako běžec potřebuje pro svůj trénink kvalitní boty, tak i jogín ke svému cvičení nepotřebuje příliš. Některé z pomůcek pozice doplní, jiné vám zase pomůžou v cestě k jejich správnému provedení.

Co si pořídit?

  • Podložkuvyberte takovou, která neklouže. Vybírat můžete z různých materiálů (gumové, kaučukové), barev i tloušťky. Pokud vyberete tenčí podložku, budete mít lepší kontakt se zemí, na druhou stranu může nepříjemně tlačit. Silnější podložka může být nevýhodou v balančních pozicích, hůře se vám bude držet stabilita.

  • Přikrývkuv některých asánách pomáhá při vypodložení, při závěrečné pozici šávásany zase uchová teplo, pokud se jí přikryjete.

  • Blokvyužívá se při pozicích, kdy se snažíte dosáhnout země (např. trikonasana – trojúhelník).

  • Popruh - pomůže dosáhnout většího protažení.

obrázek z freepik.com

3. Vytvořte si příjemné místo na cvičení

Kvůli cvičení jógy rozhodně nemusíte vyklízet půlku pokoje. Jen myslete na to, abyste všechny asány mohli provádět v plném rozsahu a nic vás neomezovalo.

Jak vypadá ideální prostor? Místo je příjemné, čisté a uklizené. Nic vás neruší a nerozptyluje. Že takovou možnost nemáte? Každé místo můžete udělat něčím zajímavé. Stačí vonná svíčka, čerstvé květiny nebo fotky.

4. Cvičení si plánujte předem podle svých možností, všechno se počítá

Cvičit můžete kdykoliv a kdekoliv. Vaše „jógová chvilka“ by měla být světlým bodem dne. Mějte realistická očekávání. Rozhodně není nutné cvičit dlouhé hodiny a během praxe projít celou sérii asán. Pro mnohé z nás není reálné cvičit v naprostém tichu a na místě, kde nás nikdo nebude rušit. 

Ať už máte sotva deset minut nebo hodinu, vždy naplno využijte čas, který máte. Respektujte ale svoje možnosti a vzpomeňte si na princip nenásilí, o kterém byla řeč na začátku článku. Počítá se cokoliv.

Pokud ale chcete vidět progres, doporučuji cvičit alespoň 30 minut 3 - 4x týdně. Je na vás, jak cvičení pojmete a na co se zrovna cítíte: máte za sebou náročný den a potřebujete zklidnit hlavu? Dejte se klidné lehké cvičení a relaxujte v šavásaně. Máte chuť pracovat na pozicích, které vás baví? Směle do toho.

5. Nechtějte všechno hned

Máte představu, že okamžitě budete zvládat krkolomné pozice, které vídáte na sociálních sítích? Všechno má svůj čas. Často se totiž jedná o jogínky, které se k tomu propracovávaly roky a roky. Při cvičení doma (a vlastně nejen při něm) bychom si měli uvědomovat vnitřní dění. Dech, emoce a mysl tvoří nerozlučnou trojici.

Postupně se naučíte naslouchat svým potřebám, tělu a vmínat aktuální rozpoložení. Budete víc respektovat sebe samotné. Tím, jak poroste uvědomění, cvičení budete přirozeně přizpůsobovat momentálním potřebám.

obrázek z istockphoto.com

6. Na YouTube si najděte takové programy, které vás budou bavit

Díky momentální situaci, kdy jsou jógová studia zavřená, nám nezbyde nic jiného, než cvičit doma. Do začátku vám pomohou videa. Ta můžete vybrat podle obtížnosti nebo problému, se kterým se zrovna potýkáte. Je libo jógu pro běžce, lepší spánek nebo snad hubnutí? Každá taková varianta se liší náročností i obsaženými asánami.

Z vlastní zkušenosti také vím, že je důležité si vybrat lektora, který vám bude sympatický a bude mít příjemný hlas. Jógovým programům jsme se věnovali v tomto článku: https://aktin.cz/10-nejlepsich-jogovych-programu-na-youtube-pro-zacatecniky-i-pokrocile

7. Vyberte si druh jógy, který vám bude opravdu vyhovovat

Existuje několik různých typů jógy. Je na vás, zda vám vyhovuje svižnější cvičení nebo zrovna máte náladu na klidnější flow.

Jaké druhy jógy patří mezi nejznámější?

  • Hatha jóga - základní forma jógy, se kterou se obvykle setkáte na lekcích.

  • Power jóga - pozice nejsou prováděné ve stanoveném pořadí. Jak už název napoví, power jóga je rychlá, takže si při ní více máknete.

  • Vinyasa jóga - tato varianta je více zaměřena na dýchání. Opět se jedná o dynamickou variantu. Základem je pozdrav slunci plus další asány z klasické jógy.

S dalšími druhy bychom mohli pokračovat ještě dlouho: v posledních letech nabývá na oblibě jóga těhotenská. Dále můžeme jmenovat Aštanga nebo restorativní jógu.

Co si z toho vzít?

Doufám, že jste díky dnešnímu článku hodili veškeré pochybnosti za hlavu a už nic nebrání tomu, abyste se do jógy pustili. I přes veškerá omezení nejsou vaše možnosti jak cvičit příliš omezené. Takže stačí pořídit pár základních pomůcek, vybrat variantu a hurá do toho.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
2 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________