Jak začít s jógou doma

Komentáře
Jak začít s jógou doma
Co v článku najdeš?
Zobrazit seznam Skrýt seznam

Možností, jak do svého života zařadit pohyb a zůstat fit, aktuálně nemáme moc. Nezbývá nám ale nic jiného, než se s tím popasovat a namísto obvyklých výmluv spíše hledat jiné způsoby. Možná právě vy patříte k lidem, kteří by rádi zkusili jógu. Možná ale zároveń máte obavy, že to nezvládnete, že nevíte, jak začít nebo jste příliš ztuhlí a neohební.

Zkuste tyhle pochyby alespoň chvíli hodit za hlavu a přečtete si dnešní článek, jak se pustit do cvičení jógy doma.

1. Jóga není sport: zapomeňte na soutěživost

Máte představu o perfektním domácím cvičení a potom jste zklamaní, že tomu v reálu tak není? Cílem by mělo být propojení těla a mysli, přesunutí pozornosti dovnitř. 

Jóga je krásná v tom, že si ji můžete přizpůsobit. Podle toho, jak se momentálně cítíte a kam vás tělo pustí. Tak koneckonců zní základní princip jógy: „ahimsá“, které můžeme přeložit jako nenásilí. Jóga nebolí (fyzicky ani psychicky), proto k sobě buďte vlídní. Jóga není o lámání rekordů.

2. Pořiďte si oblečení a pomůcky na cvičení

Oblečení na jógu by mělo být především pohodlné a ke cvičení určené: oblečte si třeba volné tričko a legíny bez zipů, ty nepříjemně tlačí. Nemělo by být příliš těsné a stahující, protože by mohlo bránit vstupu do jednotlivých pozic.

Stejně jako běžec potřebuje pro svůj trénink kvalitní boty, tak i jogín ke svému cvičení nepotřebuje příliš. Některé z pomůcek pozice doplní, jiné vám zase pomůžou v cestě k jejich správnému provedení.

Co si pořídit?

  • Podložku - vyberte takovou, která neklouže. Vybírat můžete z různých materiálů (gumové, kaučukové), barev i tloušťky. Pokud vyberete tenčí podložku, budete mít lepší kontakt se zemí, na druhou stranu může nepříjemně tlačit. Silnější podložka může být nevýhodou v balančních pozicích, hůře se vám bude držet stabilita.

  • Přikrývku - v některých asánách pomáhá při vypodložení, při závěrečné pozici šávásany zase uchová teplo, pokud se jí přikryjete.

  • Blok - využívá se při pozicích, kdy se snažíte dosáhnout země (např. trikonasana – trojúhelník).

  • Popruh - pomůže dosáhnout většího protažení.

obrázek z freepik.com

3. Vytvořte si příjemné místo na cvičení

Kvůli cvičení jógy rozhodně nemusíte vyklízet půlku pokoje. Jen myslete na to, abyste všechny asány mohli provádět v plném rozsahu a nic vás neomezovalo.

Jak vypadá ideální prostor? Místo je příjemné, čisté a uklizené. Nic vás neruší a nerozptyluje. Že takovou možnost nemáte? Každé místo můžete udělat něčím zajímavé. Stačí vonná svíčka, čerstvé květiny nebo fotky.

4. Cvičení si plánujte předem podle svých možností, všechno se počítá

Cvičit můžete kdykoliv a kdekoliv. Vaše „jógová chvilka“ by měla být světlým bodem dne. Mějte realistická očekávání. Rozhodně není nutné cvičit dlouhé hodiny a během praxe projít celou sérii asán. Pro mnohé z nás není reálné cvičit v naprostém tichu a na místě, kde nás nikdo nebude rušit. 

Ať už máte sotva deset minut nebo hodinu, vždy naplno využijte čas, který máte. Respektujte ale svoje možnosti a vzpomeňte si na princip nenásilí, o kterém byla řeč na začátku článku. Počítá se cokoliv.

Pokud ale chcete vidět progres, doporučuji cvičit alespoň 30 minut 3 - 4x týdně. Je na vás, jak cvičení pojmete a na co se zrovna cítíte: máte za sebou náročný den a potřebujete zklidnit hlavu? Dejte se klidné lehké cvičení a relaxujte v šavásaně. Máte chuť pracovat na pozicích, které vás baví? Směle do toho.

5. Nechtějte všechno hned

Máte představu, že okamžitě budete zvládat krkolomné pozice, které vídáte na sociálních sítích? Všechno má svůj čas. Často se totiž jedná o jogínky, které se k tomu propracovávaly roky a roky. Při cvičení doma (a vlastně nejen při něm) bychom si měli uvědomovat vnitřní dění. Dech, emoce a mysl tvoří nerozlučnou trojici.

Postupně se naučíte naslouchat svým potřebám, tělu a vmínat aktuální rozpoložení. Budete víc respektovat sebe samotné. Tím, jak poroste uvědomění, cvičení budete přirozeně přizpůsobovat momentálním potřebám.

obrázek z istockphoto.com

6. Na YouTube si najděte takové programy, které vás budou bavit

Díky momentální situaci, kdy jsou jógová studia zavřená, nám nezbyde nic jiného, než cvičit doma. Do začátku vám pomohou videa. Ta můžete vybrat podle obtížnosti nebo problému, se kterým se zrovna potýkáte. Je libo jógu pro běžce, lepší spánek nebo snad hubnutí? Každá taková varianta se liší náročností i obsaženými asánami.
Z vlastní zkušenosti také vím, že je důležité si vybrat lektora, který vám bude sympatický a bude mít příjemný hlas. Jógovým programům jsme se věnovali v článku 10 nejlepších jógových programů na YouTube pro začátečníky i pokročilé

7. Vyberte si druh jógy, který vám bude opravdu vyhovovat

Existuje několik různých typů jógy. Je na vás, zda vám vyhovuje svižnější cvičení nebo zrovna máte náladu na klidnější flow.

Jaké druhy jógy patří mezi nejznámější?

  • Hatha jóga - základní forma jógy, se kterou se obvykle setkáte na lekcích.

  • Power jóga - pozice nejsou prováděné ve stanoveném pořadí. Jak už název napoví, power jóga je rychlá, takže si při ní více máknete.

  • Vinyasa jóga - tato varianta je více zaměřena na dýchání. Opět se jedná o dynamickou variantu. Základem je pozdrav slunci plus další asány z klasické jógy.

S dalšími druhy bychom mohli pokračovat ještě dlouho: v posledních letech nabývá na oblibě jóga těhotenská. Dále můžeme jmenovat Aštanga nebo restorativní jógu.

Co si z toho vzít?

Doufám, že jste díky dnešnímu článku hodili veškeré pochybnosti za hlavu a už nic nebrání tomu, abyste se do jógy pustili. I přes veškerá omezení nejsou vaše možnosti jak cvičit příliš omezené. Takže stačí pořídit pár základních pomůcek, vybrat variantu a hurá do toho.

Mindfulness: meditace jako cesta k psychické pohodě
Mindfulness: meditace jako cesta k psychické pohodě
Mindfulness se nabízí jako jedna z možností, jak být zdravější, klidnější a spokojenější se svým životem. Poznejte kouzlo mindfulness v dnešním článku.
Proč cvičit jógu? Pomůže k lepší postavě i klidnější mysli
Proč cvičit jógu? Pomůže k lepší postavě i klidnější mysli
Máte za to, že jógu cvičí jenom nadšenci v batikovaných hábitech? V dnešním článku vás přesvědčíme, že cvičení jógy má spoustu benefitů, ze kterých vytěží nejen vaše tělo, ale i mysl.
10 nejlepších jógových programů na YouTube pro začátečníky i pokročilé
10 nejlepších jógových programů na YouTube pro začátečníky i pokročilé
Zkuste si doma v pokoji nebo venku zacvičit podle některých z nabízených videí a možná józe a jejím účinkům propadnete naplno.
Stav flow: dostaňte ze sebe to nejlepší
Stav flow: dostaňte ze sebe to nejlepší
I vy už jste někdy zažili stav flow – pocit, kdy se na nějakou činnost soustředíte tak silně, že okolní svět najednou plyne okolo vás. Co vám může v životě přinést a jak jej dosáhnout častěji?
Nejlepší cviky na záda! TOP 7 cviků na pořádné véčko
Nejlepší cviky na záda! TOP 7 cviků na pořádné véčko
Snad každý muž by chtěl mít velká a široká záda, která dokážou divy nejen v posilovně, ale také přitáhnout pozornost řady opačného pohlaví. Podívejme se na několik základních cviků pro perfektní záda!
Nejlepší cviky na břicho! TOP 8 cviků pro pořádné břišáky
Nejlepší cviky na břicho! TOP 8 cviků pro pořádné břišáky
K vyrýsovaným břišním svalům budete potřebovat vedle nízkého % podkožního tuku také kvalitní a komplexní trénink břicha. Jaké cviky jsou ty nejlepší?
Nejlepší cviky na biceps! TOP 6 cviků na mohutné ruce
Nejlepší cviky na biceps! TOP 6 cviků na mohutné ruce
Mohutné paže chce mít asi každý návštěvník posilovny. Jak se k nim efektivně dopracovat? Náš přehled cviků vám s tím pomůže!
Nejlepší cviky na triceps v posilovně i doma!
Nejlepší cviky na triceps v posilovně i doma!
Triceps tvoří většinu svalové hmoty paže. Pokud chcete, aby vaše ruce připomínaly medvědí tlapy, máme pro vás zásobník cviků, který vám s tím pomůže!
Nejlepší cviky na střed těla! TOP 5 cviků pro pevný core
Nejlepší cviky na střed těla! TOP 5 cviků pro pevný core
Svalům středu těla (CORE) a jejich správnému procvičení by měla věnovat dostatečnou pozornost celá populace. Víte, jakým způsobem střed těla cvičit?
Jak často cvičit a jak rozdělit partie pro rychlé výsledky?
Jak často cvičit a jak rozdělit partie pro rychlé výsledky?
Kolikrát týdně máme trénovat? Máme pro vás komplexní návod na to, jak si rozložit cvičení podle vašich časových možností!
Nejlepší cviky na zadek! TOP 10 cviků na zpevnění zadku
Nejlepší cviky na zadek! TOP 10 cviků na zpevnění zadku
Přáli byste si pevné, kulaté a dokonalé hýždě? S trochou vytrvalosti se vám tenhle sen snadno splní! Přinášíme vám přehled 10 účinných cviků pro zpevnění hýžďových svalů, které vám pomohou k vytvarovanému a pevnému zadku.
Nejlepší cviky na prsa! TOP 7 cviků na rozvoj prsních svalů
Nejlepší cviky na prsa! TOP 7 cviků na rozvoj prsních svalů
Jak nejlépe cvičit prsní svaly? K velkému hrudníku benchpress prostě nestačí! Na jaké cviky bychom ve svém tréninku prsních svalů neměli zapomínat?
Nejlepší cviky na nohy! TOP 7 cviků na kvadricepsy
Nejlepší cviky na nohy! TOP 7 cviků na kvadricepsy
Dnes si představíme nejefektivnější cviky k vytvarování, posílení a zesílení přední strany stehen!
Nejlepší cviky na kulatá ramena a mohutné trapézy!
Nejlepší cviky na kulatá ramena a mohutné trapézy!
Jak správně a efektivně cvičit ramena? Na to se zaměříme v dnešním článku!
Tepová frekvence při běhu: jak podle ní naplánovat trénink?
Tepová frekvence při běhu: jak podle ní naplánovat trénink?
Tepová frekvence na nás při běhu prozradí spoustu důležitých informací, můžeme podle ní také sledovat dlouhodobý progres. Jak na to a jakým způsobem ji můžeme změřit?