lucka palova
lucka palova položila otázku
11. 4.

Dobrý den, chtěla bych se s vámi poradit o doplncich, které by měl užívat každý člověk co se aktivně věnuje sportu, konkrétně běhu, plavání. Co před během, co po běhu. Hořčík, vapnik, kolagen, vitaminy?Děkuji moc.

Dobrý den, vždy bude záležet na intenzitě a délce tréninku/sportovního výkonu. V prvé řadě je potřeba si uvědomit, že doplňky stravy jsou pouze pomyslnou špičkou ledovce a primárně je potřeba se zaměřit na dostatek přijímané energie jako takové, poměry makroživin, jejich načasování, dostatek všech mikronutrientů atd. Více si ohledně stravy v okolí běhu můžete přečíst v tomto článku: https://aktin.cz/co-jist-pred-a-po-behu-musime-doplnovat-energii-i-behem-treninku.

 Co se týče samotných doplňků stravy, sportovci mají obecně zvýšenou potřebu některých vitaminů, minerálních látek a stopových prvků – mezi nimi např. právě hořčík, vápník, zinek, vitamin C, vitamin D,  ženy často také železo a mnohé další. U vytrvalců jsou pak stěžejním nutrientem zejména sacharidy, s jejichž doplněním může např. maltodextrin nebo i gainer (záleží na vašem cíli). K doplněné bílkovin pak můžete po tréninku využít syrovátkový protein, který je jakýmsi "základním" doplňkem stravy napříč všemi druhy sportů, a z hlediska urychlení obnovy zásob svalového glykogenu je pak vhodné jej obohatit právě o zmiňované sacharidy. Před tréninkem můžete těžit také z látek jako jsou nitráty, taurin, kofein či arginin, při vyšších intenzitách také z užívání beta-alaninu nebo kreatinu.

Je-li výkon delší než 60–90 minut, je vhodné v jeho průběhu doplňovat jak sacharidy, tak i ionty ztracené potem – k tomu se nejlépe hodí hypotonické iontové nápoje a sacharidové gely