Digitální detox: 7 způsobů, jak omezit čas online a být se sebou spokojenější

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová před 3 měsíci
Digitální detox: 7 způsobů, jak omezit čas online a být se sebou spokojenější

Vezmete do ruky telefon, abyste zavolali mamce a poptali se, co je nového. Taky byste rádi vyřídili důležité maily. Jen tak mimochodem se podíváte na Instagram, kde máte 15 nových srdíček a 5 zpráv v directu. Samozřejmě na všechny musíte odpovědět hned, protože to nemůže počkat. Pak vás napadne projet i Facebook. Když už, tak už. A hele, kamarádka, kterou vlastně zas tak moc neznáte, je na turistické dovolené v Rakousku, zatímco vy sedíte na zadku doma. Jaká nespravedlnost, ach jo. 

Půl hodina v háji, mamce jste stále ještě nezavolali a maily jste taky nevyřídili. Připomíná vám tohle něco? Díky moderním technologiím jsme sice ve spojení s okolním virtuálním světem 24/7, děje se to ale na úkor toho opravdového života.

Pokud žijete víc online, můžete se cítit ve stresu, že nemáte stejně krásný život jako vaše modly na sociálních sítích. Věřte, že realita je často jinde. Ve virtuální realitě totiž ukazujeme jen to, co ukazovat chceme.

Možná nejste tak úplně spokojeni s tím, jak svá chytrá zařízení používáte. Zároveň si nevíte rady s tím, jak z toho začarovaného kruhu ven. Připravili jsme pro vás pár praktických tipů, díky kterým se naučíte používat vychytávky moderní doby efektivněji bez pocitu, že vás o něco okrádají. Možná budete i šťastnější a méně vystresovaní.

7 tipů, jak používat chytře moderní technologie

1. Hlídejte svůj čas strávený před displejem

Dobrý start, který vám pravděpodobně otevře oči a nemile vás překvapí, je sledování času u obrazovky mobilu. Sama vím, jak jsou tyto statistiky neúprosné a jak často se u některých aplikací zapomenu. Pokud vlastníte Android, pomoci může appka "Digital Wellbeing", pokud iOS, stačí zapnout "Čas u obrazovky".

Na konci celého dne nebo týdne se podívejte pravdě do očí. Opravdu jste strávili 10 hodin sjížděním videí na TikToku? A teď si představte, jak zatraceně dobrou formu byste měli, kdybyste alespoň polovinu z toho věnovali tréninku ve fitku či běhu. Ještě pořád na to nemáte čas?

2. Nastavte si limity používání technologií

Možná se mnou TOP muži a ženy v byznysu nebudou souhlasit, ale být na příjmu 24/7 je cesta leda tak k vyhoření. Chápu, že chcete být v centru dění a odvádět dobrou práci. Ale k tomu, abyste se cítili dobře a tu dobrou práci mohli odvádět, musíte mít čas i sami na sebe a odpočívat.

Stanovte si čas, kdy vypnete telefon, notebook nebo tablet. Tuto dohodu, kterou jste uzavřeli sami se sebou, pak dodržujte a nepodvádějte. Například po deváté večerní věnujte čas tomu, co máte rádi. Čtěte si, pusťte si film nebo si popovídejte s partnerem, jak jste se ten den vlastně měli. Běžte včas spát a uvidíte, že do nového dne budete vstávat plní elánu.

3. Nezačínejte den s telefonem

Ještě ani pořádně nerozlepíte oči a už saháte po telefonu, kde kontrolujete nově příchozí maily a dáte si sérii roztomilých pejsků a lenochodů na Instagramu? Když později toho rána dobíháte tramvaj, možná se divíte, kde ten čas je.

Osobní rada, která opravdu funguje: Telefon nechte vypnutý nebo v režimu "letadlo" mimo dosah. Pořiďte si budík a telefon zkuste nechat vypnutý celou hodinu po probuzení. Pokud se vám to zdá moc, zkuste nejprve 15 minut a postupně přidávejte. Uvidíte, že den začne tak nějak klidněji a pozitivně se naladíte na všechny výzvy, co vás čekají.

4. Místo multitaskingu se věnujte jedné věci naplno

Kdysi platilo, že ten, kdo dělá několik činností najednou, je schopný a výkonný. Ve chvíli, kdy máte na svém počítači otevřeno několik oken, která spolu absolutně nesouvisí, o vaši pozornost bojuje několik úkolů najednou. Pozornost se tak tříští a ve skutečnosti pracujeme méně efektivně a pomalu.

Opravdu to zkuste vydržet a mít zapnuté jen to, na čem doopravdy pracujete, a nepředbíhejte od úkolu k úkolu. Až to dokončíte, posuňte se k další činnosti.

5. Udělejte svůj telefon méně dostupný a méně líbivý

Děsí vás hořící deadliny, odevzdání diplomky nebo dokončení projektu v práci? Pak se určitě inspirujte předchozím bodem. Navíc udělejte svůj telefon méně dostupný tak, abyste ho jednoduše neměli po ruce. Odneste ho někam daleko, abyste na něj nedosáhli. Sama totiž vím, že po telefonu často sahám ve chvíli, kdy hlavu potřebuji rozptýlit od něčeho, co mi právě nejde. Jen těžko mi v tom ale pomůže sledování Instastories o tom, co má právě kdo k obědu.

Telefon také můžete přepnout do černobílého módu. Všechny appky rázem budou méně líbivé a vy jimi nebudete ztrácet moře času. A upřímně – na to, abyste přijali hovor nebo napsali sms, nepotřebujete telefon, jehož display hraje všemi barvami.

Digitální detox: 7 způsobů, jak omezit čas online a být se sebou spokojenější

6. Vypněte si notifikace a zvažte, jaké aplikace doopravdy potřebujete

Uvědomte si, jak snadné je rušit vás od něčeho opravdu důležitého. Právě vám někdo na Facebooku okomentoval fotku z loňské dovolené od moře? Opravdu se na to musíte podívat hned a nesnese to ani minutu odkladu?

Díky vypnutým notifikacím telefon bude prostě mlčet a vy se do appek podíváte ve chvíli, kdy budete sami opravdu chtít. Jen doufám, že to nebude každých 5 minut.

Popřemýšlejte, jestli doopravdy potřebujete všechny aplikace, které v telefonu máte. Nestačilo by se na Messenger podívat např. 1x denně na stolním počítači?

7. Stanovte aktivity, které budou "screen free", a občas telefon zapomeňte doma

Jdete v sobotu na procházku do lesa? Pokud je to místo vám dobře známé, telefon tam nepotřebujete. Celý virtuální svět se určitě obejde bez informace, co zrovna děláte. Užívejte si klidu čistého vzduchu a přírody kolem.

Zrovna tak nechte telefon v kabelce nebo tašce ve chvíli, kdy jedete s kamarádkou na oběd nebo kávu. Právě tam se totiž děje ten opravdový život. Ne na displeji telefonu. Kromě toho je to k druhým lidem dost neslušné, ačkoliv vám to sami možná neřeknou.

Co si z toho vzít?

Život přece přináší velkou spoustu skvělých věcí a zážitků. Určitě máte v rukávu něco, co byste se chtěli naučit, zažít nebo vyzkoušet. Začněte trávit více času se svojí rodinou nebo přáteli, sportujte, jezděte na výlety, čtěte si nebo si uvařte nějaké skvělé jídlo. Možností máte nekonečně mnoho a k žádné z nich telefon nepotřebujete.

Poděkuj autorovi
15
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________