Jak na krabičkování: 6 tipů, které vám pomůžou do začátku

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 27. 8. 2022 Poprvé publikováno 16. 9. 2020
Aktualizováno 27. 8. 2022
12 Líbí se mi Komentáře Uložit článek
Jak na krabičkování: 6 tipů, které vám pomůžou do začátku

Krabičkování nabízí jedinečný a efektivní způsob, jak si udržet kontrolu nad stravováním a ještě ke všemu ušetřit peníze i čas. Jestliže s ním však dosud nemáte žádné zkušenosti, může vám příprava zdravé a chutné krabičky připadat minimálně jako jaderná fyzika. Jak tedy s krabičkováním začít, vydržet u něj a zároveň z něj vyždímat co nejvíce? Máme pro vás 6 tipů, které vám u krabičkování usnadní život

1. Začněte postupně

Pokud se s krabičkováním setkáváte poprvé, netlačte se hned do složitých a časově náročných receptů. Zkuste si raději pro začátek naplánovat jen několik jednoduchých svačinek a postupně se dopracovat k větším a výživnějším jídlům. Skvělými startovačkami mohou být např:

Uvidíte, že jakmile se trochu rozkoukáte, začnete si naplno užívat všech výhod, které krabičkování přináší. Více informací najdete v našem článku s názvem Snadnější hubnutí a ušetřené peníze. Co dalšího získáme krabičkováním?

2. Hlídejte si složení svého jídla

Obsahem krabičky nemusí vždy automaticky být správně poskládané a nutričně vyvážené jídlo. Ať už je vaším cílem zhubnout, nabrat svaly, nebo být prostě jen zdravý a fit, složení vašeho jídelníčku hraje ve všech těchto ohledech klíčovou roli. V každém jídle se proto snažte o to, aby obsahovalo dostatek kvalitních bílkovin, komplexní sacharidy a také kvalitní tuky. Zapomínat byste neměli ani na vlákninu, kterou najdete zejména v celozrnných výrobcích, ovoci a zelenině, luštěninách nebo ořeších a semenech. Na závěr byste pak měli ke každému jídlu přidat odpovídající množství ovoce nebo zeleniny. 

Pokud stále ještě tápete a nemáte představu o tom, jak by měla vaše krabička správně vypadat, inspirujte se v našich článcích: 

3. Dbejte na rozmanitost

Stereotyp je zabijákem vztahů a jinak tomu není ani ve vztahu k jídlu. Koho by bavilo jíst to samé jídlo dokola a dokola, obzvláště když se kolem nabízí tolik nových a lákavých možností. Jedině pestrá strava vám navíc zajistí všechny důležité makro i mikroživiny, jejichž množství a poměr se v různých potravinách liší.

Zapomeňte proto na kuře s rýží a brokolicí 5x denně. Pravidelně střídejte přílohy a druhy masa, obměňujte je za vejce, mléčné výrobky, luštěniny nebo vegetariánské a veganské produkty a dopřejte si klidně i jídla nasladko. Další tipy na rychlá krabičková jídla najdete v našem článku Krabičkujete? 9 tipů na rychlá a zdravá jídlo do 20 minut.

4. Uchovávejte si své oblíbené recepty

I když se můžete snažit být stále kreativní, vařit pestře a vymýšlet nová a nová jídla, jednou za čas dojdou nápady zkrátka každému. Své oblíbené recepty si proto sepisujte nebo jinak ukládejte, abyste i v takových chvílích měli kde načerpat inspiraci. Jídla si navíc můžete rozdělit do různých sekcí, např. na sladká a slaná, masová a vegetariánská nebo rychlá či složitější. Podle vašich aktuálních chutí, surovin i volného času pak budete hned přesně vědět, kde hledat, a vyhnete se tak nudnému stereotypu.

5. Naplánujte si jídla dopředu a sepište si nákupní seznam

Asi jen málokomu by se chtělo každý den tlačit v obchodě a čekat dlouhé fronty na pokladnu. Opakovaným návštěvám potravin můžete zabránit tak, že si naplánujete jídla např. na 3 dny nebo i na týden dopředu, sepíšete si potřebné suroviny, vše si v klidu nakoupíte najednou, a nebudete tak muset denně po práci něco shánět. Kromě nervů navíc ušetříte i čas, který můžete investovat právě do vaření, sportování, odpočinku či chvilky s rodinou. 

Jak na krabičkování: 6 tipů, které vám pomůžou do začátku

6. Navařte si více porcí najednou

Jestliže opravdu nemáte času nazbyt, vyzkoušejte možnost navařit si krabičky na více dní dopředu. K plotně se tak postavíte jednou za čas a zbylé dny si hotové krabičky prostě jen vytáhnete z lednice. Ač se to může zdát neuvěřitelné, ani takto připravené krabičky nemusí být všechny stejné. 

Připravte si např. větší množství rýže a zeleniny, ze kterých můžete přidáním různých surovin vytvořit naprosto odlišná jídla. Do jedné krabičky můžete přidat maso, do další Šmakouna či vejce, u třetí varianty si k zelenině přihoďte krájená rajčata, tofu a hrst luštěnin a rázem máte rajčatovou omáčku plnou bílkovin. Pokud navíc máte dostatečně velký sporák, souběžně s rýží si můžete uvařit ještě další přílohu, a tak dát kombinacím surovin zase jiný rozměr. 

Co si z toho vzít?

Přestože nám krabičky poskytují mnoho výhod, nezasvěcenému člověku se může zdát jejich příprava až nadmíru složitá. Pokud tedy s krabičkováním začínáte, zkuste si s sebou napřed připravit pár jednoduchých a rychlých svačinek. Postupně se dostanete k větším a výživnějším jídlům, u kterých však nesmíte zapomínat na správné složení a poměr živin. Stejně tak je vhodné jídla pravidelně střídat. Svůj jídelníček si tím uchováte pestrý a zábavný. 

Vhodné je také ukládat si své oblíbené recepty, abyste i v nejvyšší nouzi věděli, kde rychle najít inspiraci. Jestliže chcete ušetřit ještě více času, naplánujte si jídla dopředu a všechny potřebné suroviny si nakupte najednou. Do krabiček si také můžete navařit více porcí naráz a s pomocí různých surovin vytvořit z jednoho základu pestrou škálu výborných a nutričně vyvážených pokrmů. 

Přidej se k 38 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
12 Líbí se mi Uložit článek