Jak si vybrat rybí olej?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 5. 9. 2022
Líbí se mi Komentáře Uložit článek
Jak si vybrat rybí olej?
  • Rybí olej je bohatým zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin EPA a DHA. 

  • Jednotlivé produkty se mezi sebou liší formou i množstvím omega-3 nenasycených mastných kyselin.

  • Přidané antioxidanty jsou nezbytné pro zachování přirozených vlastností omega-3 nenasycených mastných kyselin. 

Rybí olej patří mezi nejbohatší zdroje omega-3 nenasycených mastných kyselin. Ty při vhodném dávkování přispívají ke zdravému srdci, zraku a mají pozitivní vliv na funkci mozku

Na trhu existuje nespočet variant rybího oleje v podobě doplňků stravy. Liší se zdrojem (druhem ryby), množstvím obsažených mastných kyselin i formou, ve které jsou omega-3 nenasycené mastné kyseliny zastoupené. Jak neudělat při výběru chybu a na jaké ukazatele se zaměřit? 

Proč je rybí olej tak ceněný? 

Rybí olej obsahuje přímo “účinné” mastné kyseliny EPA a DHA, které mají v lidském těle přímý vliv na srdečně-cévní systém či kognitivní funkce. EFSA doporučuje denní příjem pro dospělou evropskou populaci v rozmezí 250–500 mg EPA+DHA. Evropská zjištění však ukazují, že průměrný denní příjem u mladé dospělé populace nedosahuje ani 100 mg denně. V České republice na tom nebudeme o moc lépe, protože průměrná roční konzumace mořských ryb činí pouhých 560 g. 

Nejlepším řešením je pravidelná konzumace tučných mořských ryb. Americká kardiologická asociace doporučuje konzumaci 2 porcí (cca 100 g) tučných mořských ryb týdně, EFSA doporučuje 1–2 porce týdně.  Alternativou může být užívání doplňků stravy s obsahem omega-3 nenasycených mastných kyselin. Ty jsou zdrojem upraveného rybího oleje s vysokým podílem EPA a DHA. 

Jak se mezi sebou liší různé formy rybího oleje?

Na trhu existuje nespočet druhů rybích olejů v podobě doplňků stravy, které se mezi sebou mírně odlišují. Základní rozdíl spočívá v tom, v jakých sloučeninách jsou účinné omega-3 mastné kyseliny vázány

  • Rybí olej ve formě ethyl-esterů (EE). Omega-3 nenasycené mastné kyseliny jsou zakoncentrované pomocí procesu ethylace a následně jsou zpětně esterifikované za vzniku ethyl-esterů. Jedná se o nejlevnější doplňky stravy na trhu.

  • Rybí olej ve formě re-esterifikovaných triglyceridů (TG). Omega-3 nenasycené mastné kyseliny jsou v prvním kroku zakoncentrovány a následně jsou zpět re-esterifikovány navázáním na glycerol. Omega-3 mastné kyseliny ve zcela přirozené formě, které nejsou zpracovány procesem hydrolýzy a následné re-esterifikace, bývají označené jako “nativní”. 

V tučných mořských rybách jsou omega-3 mastné kyseliny vázány ve formě triglyceridů, proto podoba re-esterifikovaných triglyceridů je dle některých odborníků pro tělo přirozenější. 

Některé studie dochází k tomu, že omega-3 nenasycené mastné kyseliny ve formě triglyceridů jsou pro tělo lépe využitelné, jiné výzkumy to nepotvrzují. Zdá se pravděpodobné, že z krátkodobého hlediska jsou triglyceridy pro tělo lépe (rychleji) vstřebatelné, ale při dlouhodobém užívání se rozdíly mezi těmito dvěma formami smazávají. 

Jak si vybrat rybí olej?

Na etiketě sledujte také množství EPA + DHA a přítomnost antioxidantů

Vedle forem obsažených omega-3 nenasycených mastných kyselin obsažených v rybím oleji se liší také jejich obsah v jedné tobolce. Nejčastěji se na trhu setkáme s následujícími poměry:

  • varianta 18/12 – tobolka obsahuje 1000 mg rybího oleje, který je zdrojem 180 mg EPA a 120 mg DHA (celkem 300 mg EPA + DHA)

  • varianta 33/22 – tobolka obsahuje 1000 mg rybího oleje, který je zdrojem 330 mg EPA a 220 mg DHA (celkem 550 mg EPA + DHA)

V principu však mohou být poměry i jiné, záleží vždy na konkrétním výrobci. Vhodné je také vybírat od výrobců, kteří jsou schopni deklarovat původ omega-3 nenasycených mastných kyselin či případnou udržitelnost rybolovu.

V neposlední řadě by doplněk stravy s obsahem omega-3 nenasycených mastných kyselin měl obsahovat antioxidant, který chrání přítomné mastné kyseliny před oxidací. Pro tyto potřeby se nejčastěji používá d- nebo dl- alfa-tokoferol (vitamin E). V oleji z korýšů je obsažený karotenoid astaxanthin a velmi účinné se zdají být také olivové polyfenoly, které při zastoupení 1 % z obsahu rybího tuku mají také vysokou antioxidační kapacitu. 

Krill oil jako revoluce ve zdrojích omega-3? 

Krill oil je alternativou běžných rybích olejů. Jedná se o omega-3 nenasycené mastné kyseliny získávané z antarktického krilu. Hlavním rozdílem je forma přítomných omega-3 nenasycených mastných kyselin. Zatímco rybí olej je přirozeně zdrojem triglyceridů, krill oil obsahuje až 65 % omega-3 nenasycených mastných kyselin ve formě fosfolipidů, což dle některých studií může usnadnit jejich vstřebatelnost. 

Krill oil navíc obsahuje přírodní antioxidant astaxanthin, který tobolkám propůjčuje sytě červenou barvu. Jeho přítomnost je pro zachování EPA + DHA velmi důležitá, protože fosfolipidy jsou k oxidaci ještě více náchylné oproti triglyceridům. 

Spolu s vyšší cenou je však třeba brát do úvahy také nižší obsah omega-3 nenasycených mastných kyselin. Například u produktu Reflex Krill oil je 1 tobolka zdrojem přibližně jen 92 mg EPA + DHA, což je asi 3-6x méně než u běžného rybího oleje v kapslích. 

Co si z toho vzít?

Tučné mořské ryby jsou přirozeným zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin. Evropské i světové zdravotnické autority v průměru doporučují příjem alespoň 1–2 porcí tučných mořských ryb týdně. Při nižším příjmu je možné užívání doplňků stravy s obsaženým rybím olejem. Ty je možné získat v podobě triglyceridů nebo levnějších ethyl-esterů, některé studie dochází k závěrům, že omega-3 mastné kyseliny původem z triglyceridů mají mírně lepší využitelnost. 

Speciálním doplňkem stravy je krill oil, který obsahuje omega-3 mastné kyseliny ve formě fosfolipidů. Ty představují ještě lépe vstřebatelný zdroj EPA + DHA, ovšem jejich podíl v jedné tobolce je nižší než u běžného rybího oleje. 

Přidej se k 38 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek