10 maličkostí, které dnes můžete udělat pro své zdraví

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 9. 8. 2021
Uložit článek
10 maličkostí, které dnes můžete udělat pro své zdraví

Všichni si jistě znáte pravidla zdravého životního stylu. Někdy však může být takřka nemožné je všechny do puntíku splnit – znamená to tedy, že od toho musíte dát ruce pryč? Ani náhodou! Dnešní článek vám představí 10 maličkostí, které můžete pro své zdraví udělat každý den.

10 věcí, které dnes můžete udělat pro své zdraví

1. Jezte v klidu a soustředěně

Hltání a jedení společně svyckonáváním dalších činností je problém – vaše tělo si totiž neuvědomí, že jste vlastně něco snědli. Mozku trvá cca 20 minut, než zaregistruje pocit sytosti. Pokud do sebe tedy naházíte oběd během 5 minut a ještě koukáte, čím byste to korunovali, spořádáte ve finále mnohem více jídla, než skutečně potřebujete

Nadměrný příjem stravy pak může být překážkou nejen v hubnutí, ale rovněž vést k rozvoji dalších zdravotních problémů souvisejících s nadváhou a obezitou. 

  • Chcete snadněji hubnout a zbavit se emočního jedení? Poradí vám náš další článek

2. Nahraďte džusy a smoothie čerstvým ovocem 

Ovoce a zelenina jsou pro vaše zdraví zcela nezbytné – denně byste jich měli přijmout alespoň 600 g, z čehož 200 g je vyhrazeno pro ovoce. Spolu s množstvím je však důležitá i forma, v jaké si tyto superpotraviny dopřáváte. 

Džusy a smoothies totiž obsahují ovoce v koncentrované formě, kvůli minimálnímu množství vlákniny vás ale zasytí jen pramálo. Snažte se proto ovoce konzumovat výhradě v čerstvém stavu – společně se zdrojem bílkovin (kefír, jogurt, proteinová tyčinka atd.) z něj vykouzlíte ideální a praktickou svačinku.

  • Jak si vybírat džusy a smoothie, aby nebyly překážkou v hubnutí, se dozvíte v našem článku

3. Naložte si porci zeleniny

Otázka zeleniny byla nakousnuta už v předchozím bodu. Obsahuje zdraví prospěšné vitaminy, minerální látky, antioxidanty a v neposlední řadě i vlákninu, která vás pomůže zasytit a podpoří funkci vašich střev. 

Denně byste tak měli sníst alespoň 400 g zeleniny. Zdá se vám to hodně? Zkuste ji přidat ke každému jídlu, střídat její úpravu a budete se divit, jak rychle vám doma začne mizet před očima. Dalšími kreativními způsoby, jak jíst více zeleniny, se můžete inspirovat v našem dalším článku.

obrázek z freepik.com/senivpetro

4. Pracujte se stresem

Stres je každodenní součástí dnešního stylu života a pokud je dlouhodobý, negativně ovlivňuje vaše zdraví. Je tomu tak např. v oblasti imunitních funkcí, kardiovaskulárního systému či duševního zdraví, stres může být navíc častým spouštěčem bolestí hlavy a migrén. Jaké další spouštěče mohou vést k migréně? Dozvíte se zde.

Co tedy s tím? Je třeba si uvědomit, že stres z vašeho života jen tak nezmizí – musíte se s ním proto naučit pracovat. Nejlepšími prostředky jsou v tomto případě kvalitní spánek, efektivní organizace dne a všech nezbytných úkolů, pobyt na čerstvém vzduchu, odpočinek, relaxace, meditační techniky nebo prosté omezení sledování médií. Pomoci mohou i rostlinné adaptogeny, jako např. Rozchodnice růžová nebo Ashwagandha.

  • Slyšeli jste už o mindfulness? Podrobné informace i jednoduchý návod, jak s ním začít, najdete v našem článku

  • Zajímá vás téma adaptogenů? Připravili jsme pro vás speciální článek

5. Najděte si čas pro sebe

I během náročného dne plného pracovních/studijních úkolů máte nárok na chvíli pro sebe. Odpočinek a relaxace jsou totiž pro zdraví a optimální výkon nezbytné – zkrátka to bez nich nepůjde. 

Je celkem jedno, jak tyto okamžiky strávíte – jestli si půjdete zacvičit, zameditovat, projít se, uvaříte si skvělou kávu, sednete si na terasu s knížkou, nebo se sejdete s rodinou/přáteli. Důležité je na chvíli vypnout a věnovat se něčemu, co vám dělá radost.

6. Socializujte se

I když si možná nejlépe odpočinete o samotě, sociální kontakty jsou pro vás stále důležité. Domluvte si proto workout/kávu s přáteli, zajeďte za rodiči, nebo alespoň zavolejte někomu, koho zrovna nemůžete fyzicky vidět. 

A že se to zrovna nikomu nehodí? Vyražte do města nebo na nějakou kulturní či sportovní akci – poznáte nové lidi a kdo ví, třeba se s některými začnete scházet pravidelně. Zkuste zkrátka přesunout život ze sociálních sítí trošku víc do reality

  • Proč nemusí obsah sociálních sítí vždy odpovídat realitě, se dozvíte v našem článku

7. Buďte aktivní

Pravidelný pohyb vám přinese spoustu benefitů – vypracujete si díky němu pevnější zdraví, ochrání vás před některými typy onemocnění, zlepší vám náladu, pozornost a produktivitu, zvedne sebevědomí, zlepší spánek a umožní vám udělat si chvíli jen pro sebe. Hned 10 důvodů, proč byste si dnes měli zacvičit, jsme pro vás připravili v našem dalším článku.

Nezapomínejte také na to, že pro aktivní způsob života nemusíte zvedat kamiony a běhat maraton – každý pohyb se počítá. A může se jednat třeba o “prostou” chůzi, práci na zahradě, nebo domácí úklid. Proč jsou tzv. aktivity běžného života tak důležité a jak vám mohou pomoci zhubnout, se dozvíte zde.

obrázek z freepik.com/senivpetro

8. Při sedavé práci kompenzujte sezení

Ideálním stavem je být během celého dne tak nějak v pohybu. Co ale ti, kteří mají sedavé zaměstnání? Ani tady není zdravý a aktivní životní styl nemožný. Myslete zejména na to, že dlouhé sezení se vašemu tělu prostě nelíbí – z toho pak pramení např. bolesti za krkem, zad nebo ramen. V průběhu pracovního dne se proto snažte sedět správně a čas od času se trochu protáhnout. Podrobný návod, jak nejlépe kompenzovat sezení, jsme pro vás připravili v našem dalším článku.

  • Máte sedavé zaměstnání a snažíte se zhubnout? Máme pro vás 15 tipů, které vám redukci hmotnosti usnadní – najdete je zde

9. Jděte na čerstvý vzduch 

Po celém dni stráveném v práci/škole je pro vás pobyt venku jedinečnou příležitostí, jak si trochu oddechnout, nasát čerstvý vzduch a užít si přirozeného denního světla. Okolní svět vám navíc nabídne spoustu podnětů, které vám pomohou zapomenout na starosti, stimulují vás a nabíjejí energií. Letní večery navíc přímo vybízejí k setkávání s přáteli nebo nějakému tomu randíčku.

  • Proč je pobyt na přirozeném denním světle pro vaše zdraví tak důležitý, se dozvíte zde

10. Dopřejte si kvalitní spánek

To nejlepší na konec – spánek je nejen veledůležitou součástí zdravého životního stylu, měkká a voňavá postel vám navíc jistě poskytuje i pocit bezpečí a možnost odprostit se od reality v podobě sladkého snění. Pokud však není jeho kvalita či kvantita optimální, negativně se to projeví na vašem zdraví, fyzickém i duševním. 

Nastavte si proto pravidelný spánkový režim, před usnutím se vyhněte zářícím obrazovkám a vytvořte si večerní rutinu, která vám zajistí kvalitní a ničím nerušený spánek. 

  • Další důvody, proč se zaměřit na kvalitní spánek, najdete zde

  • Nemůžete usnout? Podívejte se, zda vás o spánek neobírá některý z těchto návyků – najdete je v našem dalším článku

Co si z toho vzít?

Zdravý životní styl je cílem mnoha lidí, někdy je však těžké se jeho pravidly řídit. Pamatujte však, že k celkovému zdraví vás dovedou malé krůčky, se kterými můžete začít už dnes. Jezte v klidu a soustředěně, přidejte si ke každému jídlu zeleninu a džusy a smoothies nahraďte raději čerstvým ovocem. Najděte si v denním shonu čas pro sebe, choďte mezi lidi, učte se pracovat se stresem a buďte aktivní – trocha pohybu někdy pomůže rozluštit zdánlivě neřešitelné problémy. I při sedavém zaměstnání myslete na občasné pauzy a kompenzační cvičení, choďte na čerstvý vzduch a všem těmto snahám nasaďte korunu kvalitním spánkem. 

Nesnažte se však zvládnout vše najednou – začněte zvolna a pokud se budete s jednotlivými tipy cítit dobře, postupně jich do své každodenní rutiny přidávejte víc a víc.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________