Zdravý životní styl - cesta k dlouhověkosti

Zdravý životní styl - cesta k dlouhověkosti

Zdravý životní styl - asi každý si pod tímto pojmem něco představí. Ne každý si však představí to správné. Co je vlastně zdravý životní styl?

Zdravý životní styl - cesta k dlouhověkosti

Zdravý životní styl se v posledních letech stal jednou z nejčastěji skloňovaných veličin a proměnných v životě jedince. Není to náhoda, vždyť moderní člověk by měl o svoje zdraví pečovat, a jak jinak by to měl provádět, než prostřednictvím správné, zdravé a pestré stravy, která mu zajistí dostatek veškerých látek, které organismus v různých fázích života potřebuje. Výživa je, byla a vždy bude tím, co nejvíce ovlivňuje náš život. Provází nás dětstvím, dospělostí i stářím a ovlivňuje všechny aspekty současného života. Možná si řeknete, že to není pravda, že budete nesouhlasit. Zkusme si ale dát jednoduchý příklad, člověk pracuje jako stroj. Jádrem našeho organismu je jakýsi spalovací motor, a podobně jako motor u automobilu, tak i organismus potřebuje své palivo. Pokud motoru dodáte špatné palivo, nebude fungovat nebo nepojede na plné obrátky. Stejně tak lidský organismus, pokud mu nedáte vhodné palivo, nebude schopen pracovat naplno. A naopak, pokud mu dáte přesně to, co potřebuje, odvděčí se vám výkonem, za který mu budete vděčni. Tato matematika je poměrně jednoduchá, nemyslíte?

Co je zdravé?

Říci, co je opravdu zdravé a co zdravé není je velmi složité. S jistotou můžeme říci, že nezdravé věci a potraviny negativně ovlivňují náš organismus. To je nesporný fakt, na který byste měli brát ohled v každé životní situaci. Co když je ale potravina obecně považována za nevhodnou běžnou součástí mého jídelníčku, avšak mně se nic nestalo a neděje a cítím se naprosto zdravý? Člověk je individualita, a tak je také potřeba koncipovat svoji stravu. Přísně individuálně. Každý člověk je unikát, a tak i pro něj by měla být jeho strava unikátem. Znám lidi, co se do rána do večera cpou sladkým nebo nikdy v životě nejedli zeleninu, protože jim prostě nechutná. Jsou i výjimky, které žijí podle nejpřísnějších výživových doporučení považovaných za zdravé, přesto nikdy zdraví nebudou. Každý člověk je prostě unikát a na to je potřeba dávat pozor i při sestavování jídelníčku nebo při tvorbě stravovacího plánu.

Abych ale neodbočoval od tématu, co je a není zdravé. Nezdravé není nic, a stejně tak zdravé také nic není. Existují pouze maximální dávky nevhodných potravin a doporučené dávky potravin vhodných.  Těchto dávek bychom se měli držet a dbát na ně ve svém jídelníčku. Možná vám připadne, že jsem si tu dnes otevřel filosofické okénko, ano i ne. Filosofování nad stravou není nic těžkého, dělá to každý z nás dnes a denně, tak proč ne na tomto místě. Budu-li konkrétnější, dá se hovořit o určitých typech potravin, které byste ve svém jídelníčku měli značně omezit, a které byste měli konzumovat opravdu jen výjimečně. Zde je alespoň malý výčet:

Nevhodné potraviny

  • Tučné sýry, uzeniny a klobásy, živočišné tuky, máslo a sádlo, tučná masa, sladkosti a cukrovinky, čokoláda, slazené mléčné produkty, slazené limonády a softdrinky, alkoholické nápoje, chipsy a slané pochutiny.

Vhodné potraviny

  • Bílkovinné zdroje: drůbeží, libové hovězí, libové vepřové maso, divočina, šunky nejvyšší jakosti, netučné sýry, zakysané mléčné produkty, vejce, tvarohy, bílkovinné suplementy
  • Sacharidové zdroje: celozrnné pečivo a chléb, těstoviny, rýže, ovesné vločky, brambory, kukuřice, ovoce, zelenina
  • Zdroje tuku: ořechy, semena, rostlinné oleje, rybí tuk

Níže vám nabízíme potravinovou pyramidu, v ní naleznete skladbu potravin ve vašem denním režimu tak, jak byste je měli do svého jídelníčku zařazovat.

Potravinová pyramida

Toliko o všech nástrahách vašeho běžného jídelníčku. V článku věnovaném hlavním zásadám dodržování dravého jídelníčku se dozvíte, na co si při sestavování správného jídelníčku dávat pozor a co začlenit do svého stravovacího plánu.

Mgr. Jan Caha

Mgr. Jan Caha

Vzdělání:
Fakulta sportovních studií MU, Brno
 
Ostatní vzdělání a praxe
PORADCE VÝŽIVY (5 let praxe)

fitness trenér - licence B
VÝŽIVA ve sportu (titul Bc.)
rekondiční a regenerační masér
8 let praxe v oblasti fitness, kulturistiky a doplňků stravy

aktivní naturální kulturista (vítěz Natural Universe, Mistr ČR juniorů)

 
šéfredaktor magazínu Aktin.cz
externí redaktor MUSCLE&FITNESS
reprezentační poradce, vedoucí trenérsko-metodické komise a komise mládeže ČSNS o.s.
přednášková činnost - Nutris, Vitaland, ČSNS o.s., Fitness Institut Brno
 
Zájmy a sporty
kulturistika, sport obecně, zdravý životní styl, výživa a suplementace
 
  •