Kofein a jeho využití

Jan Caha
Jan Caha před 4 lety
3 minuty čtení
Kofein a jeho využití

O kofeinu se napsalo již poměrně hodně, nicméně je všechno je vždy řečeno a na základy se tak trochu zapomíná. Podívejme se společně na ty hlavní účinky kofeinu a na to, jakým způsobem jej můžeme využít ve své fitness výživě. Teto článek je také předzvěstí dalšího seriálu, který pro vás připravuji. 

Kofein a jeho využití

Kofein je látka přirozeně se vyskytující v pravé kávě a v rostlině guarana. Kofein se široce využívá zejména pro své stimulační účinky. Dnes je přidáván do řady sportovních a energetických nápojů za účelem zvednutí jejich efektivnosti a také z důvodu jakési ,,MÓDY". V tomto smyslu se jeho použití doslova zneužívá, protože kofein je látka návyková, lze jej označit za měkkou drogu. Kofein se přidává také do řady léků tzv. dietetik. Používá se zejména k potlačení bolesti hlavy a únavy.
 

Působení kofeinu

Kofein je tzv. centrální stimulant. Podporuje činnost vyšší nervové soustavy. Souběžně s tím působí na povzbuzení srdeční činnosti, zvyšuje tepovou frekvenci. A právě díky tomuto efektu stimuluje. Souběžně s tímto efektem je popsán efekt na látkovou přeměnu. Kofein skutečně "přeměňuje tuk na energii", což plyne z jeho vlivu na aktivaci nervové soustavy. I z tohoto důvodu se používá jako jeden z účinných prostředků na podporu spalování tuku.

Užití kofeinu

Kofein můžete použít jako účinný stimulant před i při tréninku, a to jakéhokoliv typu. Podávání kofeinu je ve sportu účinné zejména u jednorázových dávek. Dlouhodobým dávkováním si tělo vytváří na tuto látku návyk. Jako vhodná dávka se udává cca 200-400 mg kofeinu 30 min. před tréninkem. Potréninková suplementace nemá opodstatnění. Předávkování kofeinem se projevuje bušením srdce a nespavostí. Následuje úzkost. Vše provázeno značným močopudným efektem. Nedoporučuje se podávat dětem do 15 let.

Lógr nebo překapávaná
 
Klasická spařovaná káva neboli „turek“ může způsobit poškození sliznice žaludku a podráždění žlučníku. Kapaná káva je v tomto směru méně škodlivá. Méně škodlivé je i presso, to je však silnější. 
 
Derivát kofeinu theobromin je obsažen v kakaových bobech a derivát tein zase v pravé čaji (nejvíce v zeleném). Efekt obou těchto derivátů je velmi podobný kofeinu i když nástup účinků je v porovnání s ním mírně zpožděný. Názory na kofein se každým rokem liší. Stále více odborníků se však přiklání k názoru, že káva v dávkách maximálně 3-4 šálky denně je zdraví prospěšná. Samozřejmě pokud přidáváte dostatek tekutin. Nebojte se tedy kávy, ale ani to s její konzumací nepřeháňejte.
 
Na závěr přidává manuál, kterého by se každý coffee shop měl držet při přípravě kávy. Vybírejte dle svých chutí...
 
Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku