Kofein a jeho využití

Kofein a jeho využití

O kofeinu se napsalo již poměrně hodně, nicméně je všechno je vždy řečeno a na základy se tak trochu zapomíná. Podívejme se společně na ty hlavní účinky kofeinu a na to, jakým způsobem jej můžeme využít ve své fitness výživě. Teto článek je také předzvěstí dalšího seriálu, který pro vás připravuji. 

Kofein a jeho využití

Kofein je látka přirozeně se vyskytující v pravé kávě a v rostlině guarana. Kofein se široce využívá zejména pro své stimulační účinky. Dnes je přidáván do řady sportovních a energetických nápojů za účelem zvednutí jejich efektivnosti a také z důvodu jakési ,,MÓDY". V tomto smyslu se jeho použití doslova zneužívá, protože kofein je látka návyková, lze jej označit za měkkou drogu. Kofein se přidává také do řady léků tzv. dietetik. Používá se zejména k potlačení bolesti hlavy a únavy.
 

Působení kofeinu

Kofein je tzv. centrální stimulant. Podporuje činnost vyšší nervové soustavy. Souběžně s tím působí na povzbuzení srdeční činnosti, zvyšuje tepovou frekvenci. A právě díky tomuto efektu stimuluje. Souběžně s tímto efektem je popsán efekt na látkovou přeměnu. Kofein skutečně "přeměňuje tuk na energii", což plyne z jeho vlivu na aktivaci nervové soustavy. I z tohoto důvodu se používá jako jeden z účinných prostředků na podporu spalování tuku.

Užití kofeinu

Kofein můžete použít jako účinný stimulant před i při tréninku, a to jakéhokoliv typu. Podávání kofeinu je ve sportu účinné zejména u jednorázových dávek. Dlouhodobým dávkováním si tělo vytváří na tuto látku návyk. Jako vhodná dávka se udává cca 200-400 mg kofeinu 30 min. před tréninkem. Potréninková suplementace nemá opodstatnění. Předávkování kofeinem se projevuje bušením srdce a nespavostí. Následuje úzkost. Vše provázeno značným močopudným efektem. Nedoporučuje se podávat dětem do 15 let.

Lógr nebo překapávaná
 
Klasická spařovaná káva neboli „turek“ může způsobit poškození sliznice žaludku a podráždění žlučníku. Kapaná káva je v tomto směru méně škodlivá. Méně škodlivé je i presso, to je však silnější. 
 
Derivát kofeinu theobromin je obsažen v kakaových bobech a derivát tein zase v pravé čaji (nejvíce v zeleném). Efekt obou těchto derivátů je velmi podobný kofeinu i když nástup účinků je v porovnání s ním mírně zpožděný. Názory na kofein se každým rokem liší. Stále více odborníků se však přiklání k názoru, že káva v dávkách maximálně 3-4 šálky denně je zdraví prospěšná. Samozřejmě pokud přidáváte dostatek tekutin. Nebojte se tedy kávy, ale ani to s její konzumací nepřeháňejte.
 
Na závěr přidává manuál, kterého by se každý coffee shop měl držet při přípravě kávy. Vybírejte dle svých chutí...
 
  •