Dýně ve fitness výživě

Dýně ve fitness výživě

Již jsme tu měli brokolici, vepřové maso nebo třeba kokos. Dnes se podíváme na další zeleninu, která je ve fitness tak oblíbená, a která zde jistě má svoje pevné místo, které je třeba v jídelníčku zohlednit. 

Dýně ve fitness výživě

Možná na dýni myslíte jenom na podzim, kdy po vzoru americké generace vyřezáváte roztodivné tvary právě do této obří oranžové koule. Nicméně vězte, že dýně má svoje využití i v kuchyni, a to i ve fitness kuchyni, kterou natolik milujeme a vždy se snažíme ji něčím obohatit. Ať už se jedná o Hokkaido nebo klasickou dýni, nebojte se jí a pracujte s ní, žaludek i vaše tělo vám budou vděční. 

Co je vlastně všechno dýně? 

S dýněmi, nebo přesněji s tykvemi se můžete setkat v mnoha různých podobách. Tato americká plodina je jednou z nejstarších kultivovaných rostlin a pro Čecha nejtypičtějším představitelem je tykev obecná. Ano, to je přesně ta oranžová, kterou si mnozí z nás spojí více než s jídlem, tak s americkými reklamami na halloween. Tímto však nekončíme, mimo okrasných dýní, se mezi "tykve" řadí také například cukety nebo patizony. Všechny tyto můžete ve své kuchyni použít. My se dnes však zastavíme právě u první jmenované, neboli tykve obecné (jinak také tykve turek nebo dýně obecné). 

Jak je vám samozřejmě jasné, jedná se o zeleninu, které je jednoletá a roste na malých přízemních keřících. Obsahuje okolo 90 % vody, je tedy velmi nízkokalorická a splňuje ideál racionálního stravování. Dále obsahuje poměrně vysoké množství minerálních látek: draslík, hořčík, měď, selen, chlor a železo. Mezi nejvýznamněji zastoupené vitamíny pak řadíme alfa a beta-karoten a vitmamín A. Nespornou výhodou, a to nejen pro dietáře, ale obecně pro celou českou populaci, je samozřejmě i vysoký obsah vlákniny. 

O kompletním složení dýně nám více napoví tabulka nutričních hodnot...


Složka

Jednotka

Průměrný obsah

Prvek (mg/100 g)

Průměrný obsah

Složka (mg/100g)

Průměrný obsah

voda

g/100 g

95,0

Na

stopy

vitamin C

14

bílkoviny

g/100 g

0,7

K

130

vitamin D

0

tuky

g/100 g

0,2

Ca

29

vitamin E

1,06

cukry

g/100 g

1,7

Mg

10

vitamin B6

0,02

celkový dusík

g/100 g

0,12

P

19

vitamin B12

0

vláknina

g/100 g

1,0

Fe

0,8

karoten

0,450

mastné kyseliny

g/100 g

0,4

Cu

0,20

thiamin

0,16

cholesterol

g/100 g

0

Zn

0,4

riboflavin

stopy

energie

kJ/100 g

55 kJ

Mn

-

niacin

0,1

Zdravý tuk a zásobárna železa z dýňových semínek 

Jak jste si možná již všimli, tak dýňe není jen a pouze o dužině, velmi často se také díváme na dýňová semínka, která se stávají stále zajívějším fitness artiklem ve světě zdravé výživy, kulturistiky a fitness. Jednou z jejich hlavních výhod je samozřejmě obsah tzv. "zdravých" tuků. Dýňová semínka obsahují více jak 37,5 % tuku a oleje. Většina tohoto oleje je s obsahem nenasycených mastných kyselin, a to konkrétně mononenasycených. Na 100 g mají navíc až 30 g bílkoviny, což také nemůžeme považovat za nezajímavé číslo. 

Dýňová semínka mají navíc velmi zajímavý obsah nejen makroživin, ale také mikroživin. Jsou dobrým zdrojem vitaminu E, obsahují asi 35,10 mg tokoferolu na 100 g. Obsahují velké množství minerálů včetně fosforu, hořčíku, manganu, železa a mědi. Obsahují fytosteroly, sloučeniny, u kterých bylo prokázáno, že dokážou snížit hladinu cholesterolu. Jsou bohaté na zinek, což je přirozená ochrana před osteoporózou. Jsou vynikajícím zdrojem vitaminů skupiny B (thiamin, riboflavin, niacin, kyselina pantothenová, vitamin B-6 (pyridoxin) a foláty).

Tímto však výčet výhod nekončí. Dle dostupných informací a prozatím ne zcela ověřených pokusů můžou dýňová semínka napomáhat proti akné, proti zvětšené prostatě nebo jako zábrana vzniku ledvinových kamenů, nebo zabraňovat zánětům nebo depresím. 

Dýně HOKAIDO 

Jednou z nejznámějších dýní, které jsou dostupné na našem trhu je tzv. dýně HOKAIDO. Ta se k nám dostala teprve nedávno a svoje jméno dostala v Japonsku, kde byla také vyšlechtěna. 100 g dýně Hokaido má tyto nutriční hodnoty: sacharidy: 8,8 g; tuk: 0,23 g, voda: 88,72; protein: 8,8 g; vláknina: 1,6 g. Dýně je bohatá na vápník, hořčík, fosfor, draslík, vápník, vitamíny A, B a C. Čím více je dýně oranžová, tím vyšší je v ní obsah vitaminu A. Její pozitivum je hlavně ve snažší práci s dýní v teplé i studené kuchyni. Její slupka je velmi tvrdá, povětšinou se tedy pracuje s dužinou i slupkou dohromady, nicméně při pečení nebo vaření velmi rychle změkne a je využitelná. 

Při těchto seriálech "potravin ve fitness" jsem si uvědomil, jak je vlastně náš životní styl bohatý na kvalitní a čisté potraviny, a jak se dá ještě velmi efektivně obohatit a umocnit jeho pozitivní vliv na naše zdraví a výkonnost. Možnosti fitness výživy nejsou zcela vyčerpané, a tak nezoufejte, najdeme i další potraviny, které se do fitness výživy hodí. 

Mgr. Jan Caha

Mgr. Jan Caha

27 let / 187 cm / 110 kg

Vzdělání:
Fakulta sportovních studií MU, Brno
 
Ostatní vzdělání a praxe
PORADCE VÝŽIVY (8 let praxe)

Fitness trenér
VÝŽIVA ve sportu (titul Bc.)
rekondiční a regenerační masér
12 let praxe v oblasti fitness, kulturistiky a doplňků stravy

aktivní naturální kulturista INBA Czech (absolutní vítěz MMČR 2013, 2. na MS 2013, vítěz Natural Universe, Mistr ČR juniorů)

 
 
  • šéfredaktor magazínu Aktin.cz
  • externí redaktor MUSCLE&FITNESS
  • reprezentační poradce, vedoucí trenérsko-metodické komise a komise mládeže ČSNS o.s.
  • přednášková činnost - Nutris, Vitaland, ČSNS o.s., Fitness Institut 
  • majitel Fitness Institut s.r.o.
 
Zájmy a sporty
kulturistika, sport obecně, zdravý životní styl, výživa a suplementace
 
  •