Alkohol, svaly a fitness

Alkohol, svaly a fitness

Každý víkend se to opakuje? Celý týden dřete v posilovně, ale v pátek a sobotu si dáte do nosu a pijete jednu sklenku za druhou. Ráno vás sice bolí hlava, ale nějaké jiné negativní dopady nevnímáte. Co se však děje s vaším tělem po vypití pár půllitrů piva nebo po pár panácích? Podívejte se s námi, jaký vliv má alkohol na vaše svaly.

Alkohol, svaly a fitness

Kulturisté a fitnessky jsou skupinou sportovců, kteří dbají na své zdraví a pečlivě vybírají to, co dostávají do těla. V návaznosti na to, že ani tito sportovci na kondiční úrovni často nepohrdnou sklenkou, se tedy podíváme, co nám přináší tyto nápoje s prázdnými kaloriemi.

alkohol a svaly

Stále častěji slyším ty stejné věty:

  • alkohol ničí naše svaly
  • když spaluji tuk, nemůžu si dát ani skleničku, jinak jsou mé výsledky ty tam
  • i když si dám jen jednu skleničku, jsou mé týdenní výsledky pryč

Předchozí věty jsou pravdivé a alkohol má neblahý vliv na budování svalů a ztrátu tuku, avšak neplatí v každém případě. Nejprve si řekneme, jaký účinek má alkohol na naše tělo.

Mnozí z nás spojují účinky alkoholu na srdce, plíce, mozek a cévní systém, ale jaký vliv má na naše fitness výkony a formu našich svalů?

Pravdou je že zvýšená konzumace alkoholu navyšuje množství tuku, tzv. pivní břicho je realita. Toto souvisí s příjmem prázdných kalorií, které se ukládají zejména v abdominální (břišní) oblasti. Ne však všechny kalorie se přemění na tuk. Na tuk se přemění cca 5 % z kalorií přijatých z alkoholu, to je možná méně než si myslíte. A efekt na nárůst tuku je v podstatě jedním z nejméně negativních. V následujících bodech se podíváme na to, jak alkohol ovlivňuje naše fitness výsledky.

1) Alkohol snižuje schopnost těla spalovat tuk

Podle závěrů americké studie pouze 24 g příjem alkoholu (1 pivo), snižuje oxidaci tuků ve vašem těle o 74 %. Při rozkladu alkoholu, který prochází játry, vzniká acetát, ten se stává jakousi brzdou pro spalování tuku. Místo tuku tak tělo využívá jiné zdroje energie - bílkoviny a sacharidy, podle toho, které jsou dostupnější.

obrázek z menshealth.com

2) Zvýšení chuti k jídlu

V další studii provedené v Dánsku vědci zjistili, že příjem alkoholu výrazně zvyšuje konzumaci kalorií v dalším následujícím jídle. Jednoduše tak přijmete více energie, která se může přeměnit na tuk.

fitness alkohol svaly

3) Snížení testosteronu a zvýšení hladiny kortizolu

V další vědecké studii bylo testováno 8 zdravých mužů. U nich se po příjmu nápoje s obsahem alkoholu, snížila hladina testosteronu (anabolický hormon) a naopak zvýšila hladina kortizolu (katabolický hormon). Vy jste tak schopni budovat méně svalové hmoty, a tuto hmotu dokonce ztrácíte.

Ba co více, účinky alkoholu byly horší v případě, že testované osoby šly cvičit před konzumací alkoholu. Pokud tedy máte v plánu, že budete večer pít, nemá smysl jít před tím trénovat.

4) Snížené vstřebávání vitamínů a minerálních látek

Když konzumujete příliš alkoholu, vaše játra jsou zaneprázdněna jeho konverzí na acetát. Všechny přijaté vitamíny tak postupují k defekaci. Alkohol navíc zvyšuje vylučování vápníku a hořčíku močí. Pokud tedy přijmete stravu, bude pro vás mnohem složitější získat z něj živiny a vy budete hladovět.

5) Dehydratace

Dehydratace je projevem příjmu alkoholu. Alkohol je diuretikum, to se projevuje už při příjmu 4 % alkoholu. Z důvodu, že příjem vody je velmi důležitý pro budování svalů a celkové zdraví, první, co musíte po příjmu alkoholu udělat, je zvýšit příjem vody. Nepijte kávu, neboť ta je také diuretická.

obrázek z pixabay.com

Nyní již víte, jaké hlavní vlivy má alkohol na vaše svaly. Jasným východiskem je zhoršení budování svalstva a spalování tuku. Samozřejmě, občas si můžete sklenku dát, vždy si ale vzpomeňte na body, které jste měli možnost číst v tomto článku a dopřejte si jen minimum alkoholu.

  •