Bořiči fitness mýtů: Jak nepřibrat po pizze? Kam se uloží tuk z řízku? Zázračná voda s citrónem

Bořiči fitness mýtů: Jak nepřibrat po pizze? Kam se uloží tuk z řízku? Zázračná voda s citrónem

Ondřej Klein Ondřej Klein před 5 měsíci Aktualizováno 11. 1. 2019

Když jsme v posledním měsíci surfovali ve vodách českého Internetu a zabředli jsme do mělkých výživářských vod, dozvěděli jsme se řadu pořádných šíleností. Víte třeba, že za tlustá záda může řízek a že voda s citronem dokáže omládnout pleť a dodat energii? No a nakonec se dozvíme skvělé vychytávky jak nepřibrat po řízku nebo po pizze. Raději si sedněte, protože tohle bude jízda!

1. Co vám říkají špeky o vašem těle?

Nejedná se o žádný vtip, ale jde o název článku z portálu zaměřeného na ženské publikum. Za pneumatiku na břiše můžou sacharidy a stres, zatímco špeky na zádech a kolem podprsenky jsou způsobeny tučnými a smaženými jídly! 

Ukládání tuku v těle ovlivňuje spoustu proměnných. Je to v podstatě rovnice o několika neznámých, a kdo ji spočítá, pravděpodobně dostane Nobelovku.

Co může za ukládání tuku na zadku nebo na břiše?

  • Genetika a pohlaví
  • Hormony – snížená citlivost na inzulin, vysoká hladina estrogenu a kortizolu (stres), nerovnováha pohlavních hormonů jako progesteron a testosteron
  • Nadbytek energie ve stravě
  • Špatně složená strava s převahou cukrů, soli, nadbytečným tukem ze smažených jídel, nedostatek bílkovin a vlákniny
  • Nezdravý životní styl s minimem pohybové aktivity, psychického relaxu a spánku
  • Nemoc (např. snížená funkce štítné žlázy)

Někdo má prostě od matičky přírody genetiku "na prd" (díky, mami a tati) a dochází u něj k ukládání tuku na břiše. Ženy někdy mívají problém s tím, že jim vyšší hladina estrogenu může značně ztěžovat zhubnout zadek nebo stehna, ne však znemožňovat. Doufám, že je ale nad slunce jasné, že hranolky s řízkem automaticky neznamenají nárůst špeků na zádech (Hewagalamulage, 2016; Karastergiou, 2012).

Celkem vtipně okomentovala článek v diskuzi pod článkem čtenářka Tama Ris: "Tuk se mi usadil nejvíc do kořínků vlasů, od dvaceti se mi rychle mastí. Hnus jeden. To určitě způsobují ty hromady sladkých tučných krémů, co jsem se jich v mládí najedla na praxi.“

obrázek ze shutterstock.com

2. Voda s citronem je zázračný nápoj. Pijte ji každý den a tohle všechno se zlepší!

Tak to je název článku opěvujícího magické účinky pití citrónové vody. Díky citrónové vodě si prý vyčistíme krev, zatočíme s překyselením organismu, omládne nám pleť a získáme energii. Dokonce po vypití citronové vody ráno ze svého těla vyplavíme toxiny, které se usadily v trávicím traktu během noci.

Kdo by po zjištění takových zázračných účinků nešel rovnou pro bednu citronu do místního supermarketu! 

Co ale reálně čekat od pití citronové vody?

  • Lepší hydrataci organismu stejně jako po vypití obyčejné vody, s čímž se nepřímo pojí i "spalování tuků"
  • Kyselou chuť a o něco málo vyšší příjem vitaminu C

Všechny ty úžasné benefity pití citronové vody jsou nesmysl. Překyselení organismu je mýtus! Krev nám spolehlivě čistí játra s ledvinami, stejně jako nás efektivně zbavují toxinů. Energii z celých 0 kalorií také logicky nezískáme.

obrázek ze shutterstock.com

3. Nepřibrat po řízku a pizze? Jde to! Stačí znát tyhle triky!

Ládovat se řízkem, pizzou nebo českou klasikou vepřo-knedlo-zelo a nepřibírat, je snem všech milovníků české a italské kuchyně. 

Co musíme udělat proto, abychom nepřibrali po řízku nebo vepřo-knedlo-zelo?

  • Obalit si řízek v kukuřičných lupíncích alias cornflakes nebo v celozrnné strouhance
  • Připravit si "pizzu téměř bez kalorií" za pomoci luštěninové mouky v kombinaci s moukou z ořechů nebo obilovin
  • Bůček u vepřo-knedlo-zelo nahradit kýtou, zelí nezahušťovat moukou nebo jej nahradit špenátem a knedlíky udělat za pomoci celozrnného pečiva nebo mouky

Vážně má řízek obalený v cornflakes méně energie? Netahá nás tady spíš někdo za nos?

  • Řízek obalený v cornflakes nebo v celozrnné strouhance bude mít přibližně stejnou kalorickou hodnotu jako ten obalený v klasické strouhance! Podobná kalorická hodnota výchozí suroviny a stejné množství nasáknutého oleje udělají své. Raději si řízek v cornflakes dejme péct.
  • Pizza z luštěninové mouky bude mít podobnou energetickou hodnotu jako z klasické pšeničné mouky a co se asi stane, když k tomu přidáme mouku z ořechů? Výsledná pizza bude mít ještě vyšší kalorickou hodnotu než pizza z klasického těsta. Kde je ta pizza bez kalorií?
  • Když bůček nahradíme kýtou a zelí špenátem, mluvíme stále ještě o stejném jídle?

Jaký je ten nejlepší trik, abychom po řízku nebo po pizze nepřibrali?

Když máme dlouhodobě vyrovnaný energetický příjem a výdej, není důvod si pizzu, po které již týden slintáme, nadále odepírat. Nezhubneme ani neztloustneme. Vždyť je to jen jedno jídlo z obrovského množství jídel, u kterých pečlivě dbáme na vyvážené složení. 

Linda Z'an Heřmanová vcelku trefně vystihla celou situaci: "Po jednom zdravým jídle nezhubnu, tak po jednom nezdravým nepřiberu..."

obrázek ze shutterstock.com

Co si z dnešního přehledu bizarností odnést?

Na dekódování signálu našich špeků nepotřebujeme zrovna Enigmu, abychom věděli, že za ukládání tuku může celá škála faktorů počínaje neúměrným množstvím energie ve stravě. Abychom hubli, musíme se nacházet v kalorickém deficitu, jíst dostatek bílkovin (s tím nám může pomoci proteinový nápoj), ovoce, zeleniny a nepotřebujeme proto pít vodu s citronem nalačno ani se ládovat "pizzou bez kalorií", jež má ve skutečnosti ještě více kalorií než ta z oblíbené italské restaurace. 

A s jakou výživovou nebo tréninkovou groteskou jste se potkali vy?

[eshoplink]

Zdroje:

Hewagalamulage, S.D., Lee, T.K., Clarke, I.J. & Henry, B.A. (2016) Stress, cortisol, and obesity: a role for cortisol responsiveness in identifying individuals prone to obesity. Domestic Animal Endocrinology. [Online] 56 Suppl, S112-120. Available from: doi:10.1016/j.domaniend.2016.03.004.
 
Karastergiou, K., Smith, S.R., Greenberg, A.S. & Fried, S.K. (2012) Sex differences in human adipose tissues – the biology of pear shape. Biology of Sex Differences. [Online] 3, 13. Available from: doi:10.1186/2042-6410-3-13 [Accessed: 13 September 2018].

Byl ti článek užitečný?
👍 Jo, super! 🙁 Bohužel ne