Jak zhubnout natrvalo a bez jo-jo efektu

Jak zhubnout natrvalo a bez jo-jo efektu

Jak přerušit bludný kruh jojo-efektu, a zhubnout konečně efektivně a napořád? To se dozvíte v našem článku.

Jo-jo-efekt. Slýcháme o něm v televizi, rádiích, v časopisech i od známých. Jako by se mu uměl vyhnout jen málokdo. Pokud i vy patříte mezi ty, kteří se rychle zbavili přebytečných kil, ale s postupem času je nabrali zase zpátky, nejspíš je něco špatně. A to nemusí být s Vaším tělem, ale Vaším přístupem. Přinášíme seznam nejčastějších chyb, které při hubnutí vedou k jo-jo efektu.

hubnutí

Jak zhubnout natrvalo a bez jo-jo efektu

Jo-jo efekt je klasickým syndromem chronických dietářů. Série nekončících diet totiž tělo donutila efektivně využívat energii a ukládat tuk. Během prvních dnů drastických rychlých diet opravdu pocítíte úbytek váhy – jedná se ale především o ztrátu vody z tkání v důsledku nízkého příjmu sacharidů. Tělo zbylé sacharidy rychle spotřebuje a následně sáhne na aminokyseliny svalových tkání.  Rychleji než tuk tedy ubývá svalová hmota. Navíc mohou tyto diety nést zdravotní následky (důsledek omezení příjmu energie pod tisíc kalorií, vynechávání tuků, extrémní cvičení, používají diuretik a projímadel). Důsledkem takových diet je nutně jo-jo efekt, v takovém režimu se totiž nedá žít celý život – a pokud byste se o to pokusili, byl by to jistě krátký život, protože týráním svého těla se zdravotním problémům nevyhnete. Pokud tedy hubnete, držte se dál od různých rychlodiet, nápojů, čajů a tabletek, které Vám v reklamách slibují okamžité účinky. Je třeba se smířit s tím, že kila, která jste nabrali za několik let, nezmizí během týdne. Stanovte si tedy reálné cíle, nechtějte zázraky. Jedině tak můžete dosáhnout trvalých výsledků! Hubnout byste měli asi půl až jeden kilogram za týden, ne víc. I tak to ale bude několik desítek kilogramů za rok. Abyste proces svého hubnutí opravdu vydrželi, stanovte si silnou motivaci, která Vám vydrží několik měsíců. Nesmí jít jen o hezkou postavu v plavkách, ale o něco hlubšího – proč se mít rád, proč se přestat trápit přejídáním. Může to být zdravé a silné tělo, menší hezké oblečení, výzva překonat sám sebe. Hledejte radosti, kvůli kterým stojí hubnutí za to.

HubnutíPři hubnutí nepoužívejte zázračné pomocníky, zaměřte se na zmenšení porcí, vybírejte zdravé potraviny, naučte se jíst pravidelně 5-6x malé porce po 2-4hodinách. Začněte se hýbat – ideálně 2x v týdnu zapojte aerobní aktivitu (běh, cyklistika, in-line bruslení, plavání) a 3x v týdnu přidejte posilování. Tím samozřejmě můžete přibrat nějaké to půl kilo – jedná se ale o svaly. Nenechte se vystrašit, změřte se a poznáte, že se opravdu nejedná o nárůst tuku, ale svalů. Myslete na to, že každé půlkilo svalů navíc z posilování, spálí dalších 50 kalorií denně. Celý tento proces není jen o hubnutí, je o začátku zdravého životního stylu. A právě ten způsobí, že si váhu udržíte opravdu natrvalo. Není to nic strašidelného, zdravý životní styl vás bude bavit – nepředstavujte si, že budete jíst jen zeleninu. Neděste se slov „redukční jídelníček“ – některé potraviny se sice omezí, ale jiné přidají. Strava je velmi pestrá, ale vyhýbá se škodlivým potravinám – tučným, smaženým, mastným jídlům, polotovarům, živočišným olejům, přejídání sladkostmi apod. Vaše strava musí být vyvážená na bílkoviny, cukry a tuky. Nevyhýbejte se mléčným výrobkům, masu, vejcím, celozrnným výrobkům, zdravým tukům (kvalitní rostlinné oleje, rybí tuk). Brzy pro Vás bude zdravé jídlo radostí a nebudete si umět představit, proč jste se tenkrát tak přejídali.

Při sportu musíte dbát na několik faktorů, aby nebyla Vaše snaha znevážená. Jednak se pořádně protáhněte před i po cvičení. Snížíte tak riziko zranění a pomůžete svým svalům, aby se nezkracovali a nestávali se při posilování tak rychle pomalými a ztuhlými. Při cvičení dejte pozor na správné dýchání – nádech v uvolňovací části, výdech v pracovní. Druhým problémem při cvičení je špatné technické provádění cviků. Pokud si nejste jistí, jak cviky provádět správně, dopřejte si na úvodní hodinu v posilovně trenéra, který Vám vše vysvětlí a pomůže. Je to malá cena za jistotu, že pohyby neprovádíte jen tak nazmar. Zažité špatné provádění cviků se nejhůře odstraňuje – můžete si způsobit svalové dysbalance, bolesti zad a kloubů a především nic nezpevníte, budete posilovat bez výsledku. Při cvičení se musíte zaměřovat na všechny svalové skupiny – záleží na Vás, jestli upřednostníte v jeden den zaměření se na jednu partii, další druhou atd. a budete pokračovat v kruhu po všech svalech těla, nebo během jednoho tréninku krátce zatížíte všechny svalové skupiny. Hlavně ale na žádnou nezapomínejte – důležité je zádové a břišní svalstvo, které upevní Váš postoj a podpoří posílení stehen a hýždí. Jedno bez druhého nejde. Nezapomínejte na celou oblast core a hluboko uložené svalstvo. A především ženy, nezapomínejte na ruce. Mnoho žen se bojí, že při posilování s činkami nebo větší zátěží bude mít velké svaly, tak to ale není. Nikdo po vás nechce, abyste cvičila s desetikilovou činkou, volte postupně 0,5 – 4,5 kila zátěže. Vhodnou zátěží efektivitu svého tréninku pouze posílíte a navíc vaše paže získají tvar. A naopak muži – nemusíte si hned poprvé nandat tu nejtěžší zátěž, tak riskujete přetrénování.

Nejdůležitější je ovládat svou psychiku. Musíte se věřit, nebýt ve stresu. Důležité je, mít zdravé sebevědomí, pokud ho nemáte, snažte se ho získat při cestě za ideální postavou. Zapomeňte na lenost a slabou vůli, s tím žádného cílu nedosáhnete. Pokud při své cestě za zdravým životním stylem uklouznete, večer uděláte „nájezd“ na ledničku, nebudete se hlídat ve svém jídelníčku nebo zapomenete jít běhat, nic se neděje. Hlavně s režimem nepřestávejte. Chroničtí dietáři, kteří padají do bludného kruhu jo-jo efektu, po takovém uklouznutí svou snahu často vzdávají. Chtějí buď všechno, nebo nic. Říkají „vždyť je to stejně jedno“. Tak ale život nefunguje. Pokud budete mít jednou za čas chuť na kus dortu, zkrátka si ho dáte. Musíte mít ale vůli zůstat jen u kousku dortu, a ne je začít jíst každý den. J Zdravý životní styl se musí stát vaší součástí a radostí, za chvíli už to nebude otázka hubnutí, ale automatická volba – zkrátka budete takové potraviny kupovat, budou vám chutnat a vy budete chtít sportovat. Nikdy se nesmí zdravý životní styl stát Vaším vězením. To by mělo rychlý konec a opět – jo-jo efekt.

A až jednoho dne zjistíte, že jste dosáhli své ideální váhy, můžete s hubnutím přestat. Ale pozor! To neznamená návrat do starých kolejí a přejídání. Navíc doufám, že celý proces hubnutí Vám otevře oči, začne Vás bavit a vy si uvědomíte, že zdravý životní styl je o tolik lepší a radostnější než Váš předchozí plný nezdravého jídla a přejídání. Až dosáhnete své hmotnosti, nepřestávejte se hlídat. Nebudete si muset hlídat příjem denních kalorií, ale jezte stále zdravě, střídmě a pravidelně po malých porcích v běžných časových intervalech. Nepřestávejte sportovat, věřím, že za dobu svého hubnutí, jste objevili sport, který vás opravdu baví a naplňuje, a tak nebude důvod s ním přestávat. Pokud jste ho nenašli, hledejte. Pro každého takový je. Sport, zdravá pravidelná strava a zdravá psychika – to je životní styl a garance trvalé spokojenosti se svým tělem i duší.

Potravinová pyramida

Potravinová pyramida

  •