Trendy ve výživě na rok 2021: vládnout bude podpora imunity a ekologie

Erika Zajacová
Erika Zajacová před 19 dny
Trendy ve výživě na rok 2021: vládnout bude podpora imunity a ekologie

Ani oblast výživy se nevyhýbá trendům. Co bude rezonovat v aktuálním roce? Jak ovlivní naše chování pandemie koronaviru a osvěta v oblasti ekologie? Vybrali jsme 7 trendů, které budou podle nás v roce 2021 pro výživu aktuální.

1. Podpora imunity bude kvůli přetrvávající pandemii koronaviru tahákem i nadále

Pokud jsme poslední roky kladli větší důraz na letní formu a hubnutí, pandemie koronaviru nám pomohla opět si uvědomit, jak důležité je zdraví a silná imunita. Klíčovou roli při podpoře a správném fungování imunitního systému mají podle review z roku 2018 tyto látky:

  • vitaminy C , D, A, E, B6 a B12
  • folát (kyselina listová)
  • zinek
  • železo
  • měď
  • selen

Neměli bychom zapomínat ani na střevní mikrobiotu, jejíž obrovský význam v souvislosti s fyzickým i duševním zdravím stále objevujeme. Do podpory imunity můžeme tedy zařadit i probiotika, které si získávají stále více pozornosti.

S přípravky na podporu imunity se roztrhl pytel

Doplňky stravy mají poměrně krátký schvalovací proces a nemusí dokazovat svoji účinnost jako léčiva. Do 4. února schválil Úřad veřejného zdravotnictví SR za rok 2021 více než 80 nových výrobků.

Mezi nimi různé vitaminové a minerálové preparáty či doplňky na podporu imunity. Otázka hodná ďáblova advokáta je, zda (možná s výjimkou vitaminu D) nejsme schopni všechny potřebné látky přijmout v rámci pestré a vyvážené stravy?

2. CBD olej: kapky a spreje, které budou vládnout roku 2021?

Zázračná "marijánka" bez psychotropních účinků je jedním z nejvýraznějších doplňků stravy v roce 2020 - a jinak to pravděpodobně nebude ani v tom následujícím. I přesto, že mnohé výzkumy pozitivní účinky potvrzují, je stále málo výzkumů, které by sledovali užívání CBD z dlouhodobého hlediska.

Není výjimkou, že CBD kapky užívají těhotné influencerky a připisují jim téměř zázračné účinky. Uživatelé nešetří superlativy, hovoří se o pozitivních účincích na úzkostné stavy, deprese a mnohé další vážné diagnózy, které rozhodně patří do rukou lékařům.

Užívání CBD na podporu spánku, úlevu od bolesti či pro lepší psychickou pohodu je podle dostupných údajů (minimálně krátkodobě) bezpečné. Každopádně dávat si všemohoucí kapky a pasovat se do pozice "nad-lékařů" se nemusí vždy vyplatit. Ve výzkumech jsou často používány mnohem vyšší dávky, než jsou doporučené výrobci. Je proto možné, že v CBD popularitě hraje velkou roli i placebo efekt. Zdravý skepticismus a otevřená mysl by měly jít ruku v ruce i v tomto případě: důraz bychom měli klást na kvalitu, důvěryhodných výrobců a nepřehánět to.

obrázek z istockphoto.com

3. Podpora mentálního zdraví a výkonnosti prostřednictvím adaptogenů

Do popředí se již několik let dostávají tzv. adaptogeny - rostlinné extrakty, které zlepšují odolnost organismu prostřednictvím široké škály účinků.

Během pandemie a přetrvávajících epidemiologických opatření stoupá výskyt duševních onemocnění, zejména úzkostí či depresí. Nedostatek sociálního kontaktu, nekonečný home-office a zákaz oblíbených činností pomalu nahlodává naše duševní zdraví. Na psychické pohodě nám nepřidává ani hněv na nelogické opatření vlády či absence fyzického kontaktu.

Z aktuální nejznámějších adaptogenů zmíníme například Ashwagandha nebo rhodiolu Rose, které pomáhají zlepšit psychickou pohodu a podporují regeneraci.

4. Podpora lokálních podnikatelů: pečivo z pekárny, maso od řezníka, vajíčka od babičky

Lokální potraviny se na náš stůl dostanou rychleji než zahraniční. Pokud na nákup sezónního ovoce a zeleniny upřednostníte místních pěstitelů před velkými supermarkety, podpoříte malých živnostníků a získáte ovoce a zeleninu, které je sklízené v plné zralosti, kdy většinou obsahuje maximum vitamínů a minerálů.

Do popředí se dostávají i malé pekárny, které pečou chutné a poctivé pečivo. Bohudíky za to, že mýtus o "nezdravém pečivu" je už přežitek! My si tak dokážeme vychutnat voňavý chléb s máslem a vajíčkem přesně tak, jak si ho pamatujeme z dětství, bez zbytečných konzervantů či zvýrazňovačů chuti.

5. Snižování ekologické stopy stravování, bezmasé dny a žádné plýtvání: pomoci můžete i vy

Méně může být skutečně více. Odborníci bijí na poplach a do popředí se postupně dostává i ekologický rozměr našeho stravování. Zvyšující se povědomí o uhlíkové stopě zemědělství a potravinářského průmyslu tlačí na:

  • snižování potravinového odpadu (kupujte jen to, co sníte, využívejte zbytky, pravidelně kontroluje datum spotřeby)

  • snižování spotřeby masa a masných výrobků (více kvalitních zdrojů rostlinných bílkovin - například luštěnin)

Průměrný Američan vyhodí každý den více než 400 gramů potravin a se zvyšující se kvalitou výživy stoupá i množství odpadu. A co nejvíce vyhazujeme? Výrobky z obilovin (suché pečivo, nedojedené těstoviny), zeleninu, ovoce (podléhají rychlé zkáze) a mléčné výrobky.

obrázek z istockphoto.com

6. Pokračující kritika "diet culture" a důraz na racionální výživu: začneme jíst bez extrémů?

Stoupající výskyt nadváhy a obezity je jasným důkazem, že dosavadní přístup nefunguje. Obecně rozšířené "jez méně a hýbej se více" je ve své podstatě založené na správném předpokladu, ale z praktického hlediska má pro většinu běžných lidí nulový přínos.

Stále více lidí si uvědomuje, že se léta točí v kruhu extrémních diet a vlastně se nikam neposouvají. Snad i to bude důvodem, proč více lidí začne implementovat principy racionálního stravování. Ve srovnání s nesmyslnými dietami které ve své podstatě vůbec nejsou složité.

  • dostatek kvalitních bílkovin

  • každý den alespoň 500 gramů ovoce a zeleniny

  • upřednostnit nenasycené tuky (olivový olej, mořské, ryby, ořechy, avokádo)

  • konzumovat ryby alespoň jednou týdně (ideálně dvakrát)

  • zařadit více rostlinných zdrojů na úkor zpracovaných živočišných produktů (například uzenin, salámů, paštik)

  • omezit alkohol

Doufejme, že v roce 2021 odzvoní jednostranným dietám, nesmyslnému vylučování určitých druhů potravin (mléčných výrobků, pečiva ...) a ve světě výživy zavládne zdravý rozum a jednoduchost 😊.

7. Důraz na zdravější způsoby zpracování

Způsob přípravy může znamenat rozdíl mezi "zdravým" a "nezdravým" jídlem. Například klobásy, salámy a paštiky - většinou obsahují zbytečně mnoho tuku (zejména nasycených mastných kyselin), soli a konzervačních látek. Pokud bychom totéž maso, ze kterého byly tyto produkty vyrobeny, vzali na začátku procesu zpracování a šetrně z něj připravili steak nebo dušené maso, získali bychom mnohem vhodnější jídlo.

Mezi vhodné způsoby vaření patří příprava na páře, dušení či vaření. V poslední době jsou v kurzu tzv. Air Fryery (horkovzdušné fritézy), které během chvilky připraví křupavé "smažené" pokrmy pouze za použití horkého vzduchu. Jsou jakousi náhradou za nezdravé fritování, protože podstatně snížují množství tuku v jídle a umožňují jíst křupavé dobroty "bez výčitek".

Zde je však třeba podotknout, že i při použití horkého vzduchu (jakož i při pečení), probíhá v potravinách tzv. Maillardova reakce, které vede ke vzniku látek, které mohou být potenciálně karcinogenní. Několik výzkumů potvrzuje, že při horkovdušném fritování vzniká o 90% méně akrylamidu než při smažení, stále to však neznamená, že je horkovzdušné fritování stejně vhodné jako například vaření či dušení.

Co si z toho vzít?

Pokud již ovládáte základy zdravé výživy, možná je v roce 2021 načase postoupit ještě o level výš a pokusit se jíst nejen zdravě, ale i co nejvíce ekologicky. A předtím, než se ohradíte, že je to drahé, zkuste začít doma a podívejte se na to, kolik jídla vyhazujete.

A co si myslíte vy - které trendy budeme v roce 2021 ve výživě vyhledávat?

Poděkuj autorovi
3
Newsletter Newsletter
Přidej se k 35 000 odběratelů
Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.
Odebírat
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________