Rostlinné proteiny / vegan protein

Tato kategorie proteinů zahrnuje kvalitní zástupce rostlinných bílkovin buď jako jednotlivé zdroje (sójový, hrachový, konopný, atd.), nebo jako směsi několika zdrojů rostlinných proteinů.

Proč rostlinný/vegan protein a jak si ho vybrat
Řazení

Rostlinné proteiny / vegan protein

Vegan proteiny jsou skvělou alternativou k častěji využívaným proteinům živočišného původu – zejména pak syrovátkovým přípravkům. Veganské proteiny jsou čistě rostlinného původu a jsou ideálním zdrojem bílkovin pro všechny vegany, nebo osoby s alergií či intolerancí některých živočišných složek. Vybrat si můžeš buď z proteinů jednosložkových, které obsahují jediný zdroj bílkovin (sójový, hrachový, konopný, atd.), nebo proteiny obsahující směs jednotlivých zdrojů.

Jak vybrat vegan protein?

Rozhodujícím faktorem určujícím kvalitu vegan proteinu je kvalita použité bílkoviny. V tomto případě nás bude zajímat zejména obsah esenciálních aminokyselin, které jsou nezbytné pro efektivní svalový růst. Tyto aminokyseliny si naše tělo neumí samo vytvořit – je proto nutné přijímat je ze stravy.

V článku Jak vybrat ten nejlepší vegan protein jsme podrobně sepsali důvody k výběru určitého proteinu a krátce jsme rozebrali i jeho typy.

Jaké jsou typy rostlinného proteinu?

Mezi nejčastěji užívané typy vegan proteinů se řadí konopný protein, sójový protein, hrachový protein a rýžový protein. Je možné se setkat s kombinací těchto proteinů, kde typický je například hrachovo-rýžový protein. Spojením více rostlinných zdrojů se doplní jinak kompletní spektrum aminokyselin a přijímané bílkoviny se tak stávají pro tvé tělo hodnotnějšími.

Jaké jsou rozdíly mezi rostlinným a živočišným proteinem?

Hlavním rozdílem rostlinných a živočišných bílkovin je spektrum obsažených aminokyselin. Ty živočišné zpravidla obsahují vyšší množství esenciálních aminokyselin a jsou i lépe stravitelné – proto jsou často označovány za hodnotnější. K dosažení lepšího efektu rostlinných bílkovin je tak vhodné zvýšit jejich dávku, kombinovat mezi sebou různé zdroje rostlinných bílkovin (kvůli doplnění spektra esenciálních aminokyselin) a pomoci může i užívání probiotik.

Proč vybrat rostlinný protein?

Rostlinné proteiny se svými účinky a kvalitou ve stále větší míře vyrovnají klasickým syrovátkovým proteinům. Rostlinné proteinové přípravky jsou skvělou alternativou pro ty, kteří z některých důvodů nemohou/nechtějí konzumovat proteiny živočišné, nebo jen o trochu ulehčit naší planetě. Přes lehce zhoršenou startovní pozici dnes již existují takové vegan proteiny, které se mohou těm živočišným směle rovnat.

Jak užívat rostlinný protein?

Rostlinné bílkoviny jsou, oproti těm živočišným, považovány za o něco méně hodnotné a hůře stravitelné. K dosažení srovnatelného efektu je proto potřeba užívat vyšší dávku proteinového přípravku. Některé proteiny vám ulehčí práci kombinací různých bílkovinných zdrojů, v ostatních případech je pro dosažení lepších výsledků vhodné kombinovat např. luštěninový protein (hrách, fazole, sója) s proteinem z obilovin (rýže, pšenice). Stravitelnost můžeme dále podpořit i užíváním probiotik.

A co takhle veganské proteinové tyčinky?

Stále větší oblibě se těší veganské proteinové tyčinky, které jsou ideální volbou pro rychlé doplnění potřebné dávky bílkovin - a to ať už do práce, do školy a nebo třeba na cesty. Většina z nich je také zdrojem ceněné vlákniny, která tě v kombinaci s obsahem bílkovin zasytí na dlouhou dobu.

Speciálně u našich Aktin a Vilgain tyčinek můžete najít protein původem z fava fazolí, které se kvalitou staví k jedněm z nejhodnotnějších rostlinných surovin.