Hubnutí a alkohol: Jak si občas dopřát, aby i přesto šly kilogramy dolů?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný Poprvé publikováno 27. 11. 2013
Aktualizováno 14. 4. 2020
2
Hubnutí a alkohol: Jak si občas dopřát, aby i přesto šly kilogramy dolů?

Alkohol nám nepomůže zhubnout, nepodpoří naši regeneraci a ani nám nezlepší celkové zdraví, to vše víme docela jistě. Na druhou stranu dát si sem tam skleničku vína či piva v rámci socializace je pro mnohé z nás nepostradatelnou součástí života. Jaké následky s sebou nese konzumace alkoholu a jak moc ovlivní naši snahu o hubnutí?

S alkoholem v dietě se zhubnout dá, pomocník to ale není

Pokud se snažíte hubnout, musíte za den konzumovat méně kalorií než kolik vydáte. Toto univerzální pravidlo zkrátka neobejdete a ani pro alkohol neplatí žádná výjimka. Celou dietu vám sice alkohol udělá příjemnější a zábavnější, ve skutečnosti je ale hned několik důvodů, proč tato „veselost“ nemusí nutně vést ke shozeným kilogramům:

  1. Alkohol jako takový obsahuje kalorie, a ne zrovna málo. Každý gram alkoholu znamená pro tělo příjem asi 7,1 kcal, což je téměř dvojnásobek oproti bílkovinám a sacharidům. Vymlouvat se nemůžeme ani na termický efekt alkoholu (množství kalorií, které spálíme, abychom alkohol zpracovali), jelikož ten je téměř dvakrát nižší než u bílkovin (udává se rozmezí 10–30 %).
  2. Alkohol krátkodobě zvýší hlad a chutě na nezdravé věci. Doma je to samá zelenina, jakmile se ale přijde do hospody, tak pizza s chipsy zmizí, ani nevíte jak. Poznáváte se v tom? Potom nejste sami, podle nedávné studie (Cummings, 2020) má po alkoholu asi 33 % osob větší chuť na pochutiny s vysokým obsahem sacharidů (čokoláda, cookies, krekry) a 44 % osob pociťuje zvýšenou chuť na tučné dobroty (salámy, tučné sýry, smetanové zmrzliny, chipsy).
  3. S rostoucí hladinou alkoholu v krvi ztrácí dieta na důležitosti. Jdete do restaurace s přesvědčením, že si dáte jednu sklenku vína a končíte. Po dvou sklenkách si říkáte, že vlastně jednou za čas o nic nejde. Po druhé láhvi přemýšlíte, proč vlastně nějaké diety držíte. Opět se v tom nacházíte? Alkohol si s vaší hlavou umí pohrát a v danou chvíli vám dokáže zcela pomíchat vaše priority, tak bacha na to.
  4. Alkohol organismus dehydratuje. Z dehydratace sice ještě nikdy nikdo neztloustl, ale suchost v ústech a intenzivní pocit žízně jen zvyšuje pravděpodobnost, že sáhnete po slazeném ledovém čaji, Coca-Cole a podobných nápojích, které jsou nabité kaloriemi. A z těch už se dá tloustnout jedna báseň. 

Hubnutí a alkohol: Jak si občas dopřát, aby i přesto šly kilogramy dolů?

Jak velká kalorická bomba je pro tělo alkohol?

Pokud jde o hubnutí, každá kalorie se počítá. Pokud se snažíme o redukci tuku a dopřáváme si občasný příjem alkoholu, je důležité před tím nezavírat oči a v rámci diety s ním počítat. Přehlížení alkoholu ve stylu „co si nepamatuju, to se nepočítá“ není ta nejlepší cesta k vyrýsované postavě. 

Kolik kalorií jsme schopni spořádat za jeden společenský večer?

  1. Mírná konzumace alkoholu (1 pivo NEBO sklenka suchého vína NEBO 1–2 panáky tvrdého alkoholu) znamená příjem asi 150–250 kcal, což odpovídá například 1 kusu pečiva s plátkem šunky nebo menšímu ovocnému salátu.
  2. Střední konzumace alkoholu (2–3 piva NEBO 2–3 sklenky suchého vína NEBO 3–4 panáky tvrdého alkoholu) znamená příjem asi 400–500 kcal, což odpovídá jedné obědové porci nebo větší obložené bagetě se sýrem.
  3. Vysoká konzumace alkoholu (5 piv NEBO 1,5 láhve suchého vína NEBO 8 panáků tvrdého alkoholu) znamená příjem asi 800–1100 kcal, což odpovídá jedné velké porci italské pizzy.
  4. Velmi vysoká konzumace alkoholu (8 piv NEBO 2 láhve suchého vína NEBO 12 panáků tvrdého alkoholu) znamená příjem asi 1000–1600 kcal, což už je pro řadu osob za hranou poloviny denního příjmu kalorií. Asi není třeba zmiňovat, že propít polovinu kalorií za den v alkoholu není úplně v pořádku, pro řadu osob to však stále není nereálné. 

Pokud si 1–2x do týdne dopřejete mírnou konzumaci alkoholu, pravděpodobně se to na vaší váze a ani na úspěšnosti hubnutí nijak neodrazí. Pokud ale máte tendenci k excesivní konzumaci alkoholu v pravidelných intervalech, může to vaše snažení o redukci hmotnosti značně narušit. Nakonec je potom trochu nešťastné, když vaše týdenní úsilí v dietě překazí jedna víkendová party, ze které si stejně nic nepamatujete…

Navíc konzumaci alkoholu neocení ani naše zdraví, excesivní příjem alkoholu má totiž negativní vliv na zdraví jater či slinivky břišní a je spojen s vyšším výskytem kardiovaskulárních, nádorových a neurodegenerativních onemocnění. 

[Instagram]

Co pít, když už pít? …a další tipy ke konzumaci alkoholu v dietě

  • Dejte si pozor na míchané nápoje, koktejly a drinky s vysokým obsahem limonád či džusu. Množství kalorií totiž v takovém případě můžete ihned zdvojnásobit. Pokud toužíte po alkoholickém koktejlu, dejte si Bloody Mary – nejenže je o trochu méně kalorický, ale obsahuje též kapsaicin, účinnou složku běžně prodávaných spalovačů tuku.

  • Místo chlebíčků a smažených chipsů si jako pohoštění pro večerní návštěvu s alkoholem připravte raději nakrájenou zeleninu, oříšky nebo třeba pečené batáty. Nejenže návštěvu překvapíte, ale nebudete mít také tendenci projíst další tunu kalorií v kalorickém jídle.

  • Pijte hodně neperlivé neochucené vody. Hubenější díky ní sice nebudete, ale bude vám další den lépe a třeba se také dříve odhodláte k dalšímu tréninku. Více o tipech, jak utéct před kocovinou, se dočtete v našem kocovinovém článku

  • Pokud si můžete vybrat, dejte si kvalitní suché červené víno. Alkohol má v sobě sice samozřejmě také, ale obsahuje polyfenoly s řadou pozitivních účinků na lidské zdraví. Polyfenoly samozřejmě nepřeváží celkový negativní dopad alkoholu na lidský organismus, ale stále lepší než nic. 

  • Pokud víte, že vás večer čeká výjimečná společenská akce spojená s alkoholem, zmenšete během dne přílohy k hlavním jídlům, vynechte také džusy a limonády. Naopak zachovejte příjem bílkovin. Pomůže vám to vybalancovat celkový energetický příjem během dne a zároveň umožní zachovat dostatek bílkovin ve stravě pro udržení svalové hmoty.

  • Ať už se stalo, co se stalo, netrapte se výčitkami (tedy alespoň pokud jde o kalorie). Z jednorázového hlediska nejde o nic, co by nespravilo pár poctivých tréninků a poctivost v dodržování stravovacího stylu. Myslete raději do budoucna a snažte se dalším podobným kocovinám raději vyhnout.

Hubnutí a alkohol: Jak si občas dopřát, aby i přesto šly kilogramy dolů?

Co si z toho vzít?

  • Konzumace alkoholu vede k vysokému energetickému příjmu, což může ohrozit vaši snahu o hubnutí. Zároveň je běžné, že během alkoholového opojení jsme méně důslední v dodržování diety a máme větší tendenci k jedení nezdravých a kalorických potravin, což se opět může promítnout do velkého kalorického nadbytku.

  • Snažte se proto v redukční dietě alkoholu vyhýbat, co jen to jde. Uvidíte, že hubnutí vám půjde mnohem snadněji. Zároveň uděláte i velkou službu svému organismu. Konzumace alkoholu je totiž dále spojena se závislostí, chorobami jater a slinivky břišní, se zvýšeným rizikem vzniku některých nádorů či s neurodegenerativními a kardiovaskulárními chorobami.

  • Pokud je pro vás konzumace alkoholu výjimečná (cca jednou do měsíce), nemusíte se s ní trápit, na úspěšnost vaší diety alkohol nebude mít vliv. Pokud ale pijete pravidelně (alespoň jednou do týdne), snažte se minimalizovat dopady alkoholu na hubnutí. Volte nízkokalorické nápoje, nepřejídejte se sladkými a tučnými pochutinami, pijte hodně vody a omezte přílohy během dne. Díky tomu můžete přílišný energetický příjem z alkoholu efektivně vybalancovat.

Poděkuj autorovi
16
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________