6 mýtů o pečivu, kterým možná věříte i vy

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 18. 4. 2021 Poprvé publikováno 26. 10. 2020
Aktualizováno 18. 4. 2021
5 Uložit článek
6 mýtů o pečivu, kterým možná věříte i vy

Jen těžko byste v současném světě výživy hledali kontroverznější potravinu, která je dávána do souvislosti s kily navíc. Vypadá to, že pečivo je původcem všeho zla na světě. Zvlášť tedy pečivo „bílé.“ Proto si raději kupujete to bez lepku a následně máte radost, jak zdravě žijete. Co na tom, že peněženka projevuje radosti o poznání méně, protože život bez lepku se značně prodraží.

Zuby nehty se ale držíte pevných zásad a pečivo odpoledne nebo nedejbože večer vám nesmí přes práh domu. Že vám to zní povědomě? Přečtěte si dnešní článek a zjistěte, co je na tom pravdy.

6 mýtů o pečivu, kterým možná stále věříte

1. Pokud chci zhubnout, musím na pečivo zapomenout

Pravdou je, že hubnutí nebo nabírání stojí na kalorickém deficitu nebo nadbytku. Pokud chcete hubnout, vydané energie musí být více než té přijaté. V této rovnici neexistují žádné potraviny, po kterých se přibírá nebo hubne. Vše je o kvantitě. Toto platí i o pečivu a zastánce této konspirační teorie možná zklamu, ale některým se určitě i uleví. I v době, kdy se snažíte hubnout pečivo svoje místo v jídelníčku může mít.

Vybírejte ho ale s rozumem: raději než po „obyčejném“ rohlíku sáhněte po kvalitním žitném či kváskovém chlebu. Ne že by snad tyto varianty měly méně energie, ale obsahují více zdraví prospěšných látek, jako jsou vitaminy, minerální látky a vláknina, díky které i déle zasytí. Což se při hubnutí obzvlášť hodí. Jak si vybrat opravdu kvalitní pečivo se dočete zde: https://aktin.cz/pravda-o-pecivu-nemuze-za-to-ze-nehubnes-proc-si-vybirat-opravdu-kvalitni

2. Cereální = celozrnné

Obě slovíčka začínají na „C“, zní zdravě a laické veřejnosti se často pletou. Liší se ale dramaticky. Dovolte mi v této části článku krátce zabrousit do české legislativy, konkrétně do vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 93/2000 Sb.:

  1. Cereální: cereální znamená, že je výrobek vyrobený z obilovin neboli cereálií. Takže zatracovaný bílý rohlík je vlastně cereální. Stejně jako vychvalovaná kaiserka. Není tajemstvím, že nutričně se vlastně vůbec neliší.

  2. Celozrnné: obsah celozrnné mouky musí být minimálně 80 %.

  3. Vícezrnné: tento termín znamená, že je pečivo vyrobené z více druhů mouky a 5 % výrobku musí být něco jiného než pšeničná nebo žitná mouka. Přidány mohou být např. luštěniny.

  4. Žitné: obsah žitné mouky musí být minimálně 90 %.

  5. Žitno – pšeničné: obsah žitné mouky musí být minimálně 50 % a pšeničné mouky minimálně 10 %.

  6. Pšenično – žitné: zde je to obráceně. Podíl pšeničné mouky musí dosahovat alespoň 50 % a žitné mouky 10 %.

  7. Kváskové pečivo: k jeho výrobě je používán kvásek z žitné mouky. Pečivo tak kyne pomocí oxidu uhličitého, který vzniká právě při zrání kvasu. Liší se tak od chleba kynutého s pomocí droždí.

    obrázek z freepik.com

3. Tmavé = zdravé

První, na co vám při výběru pečiva většinou padne zrak, je jeho barva. Ta však vůbec nic nevypovídá o jeho vhodnosti. Známým faktem je, že pečivo se často dobarvuje karamelem, melasou nebo praženým ječmenem tak, aby vypadalo zdravěji.

Jak se tedy orientovat? Prvním faktorem, který vám napoví, je cena. Pokud narazíte na celozrnně se tvářící housku za tři koruny, nevěřte jí ani nos mezi očima. Celozrnná mouka jakožto vstupní surovina je dražší než ta klasická pšeničná, a proto si za celozrnné pečivo připlatíte. Další možností je pečivo rozlomit, což ale bohužel budete muset otestovat až doma. Celozrnné pečivo obsahuje slupky, zrníčka či otruby. Jak už název napovídá, při jeho výrobě se používají celá zrna, nikoliv jen jeho vnitřní část.

Orientovat se také můžete podle názvu pečiva, kde musí být uvedeno, do jaké kategorie patří: celozrnné se jednoduše bude jmenovat celozrnné a musí splňovat výše uvedené legislativní požadavky. Vícezrnné může být tmavé, ale  celozrnné bohužel není.

4. Rozpékané pečivo je vždy horší

Takové pečivo musí být v obchodě viditelně označeno názvem „ze zmrazeného polotovaru“ nebo „rozmrazeno.“ Pro supermarkety je velmi praktické, protože zákazníkovi mohou nabídnout „čerstvé“ pečivo v kteroukoliv denní dobu. Rozpékané pečivo vypadá na první pohled stejně: mnohem rychleji ale tvrdne a má kratší trvanlivost. Sami možná víte, že taková včerejší kaiserka není zrovna gurmánským zážitkem.

Tato nepříliš pozitivní vlastnost se ale dá vylepšit: a to pomocí různých emulgátorů, lidově „éček“, případně přidáním malého množství tuku, díky čemuž pečivo tak rychle netvrdne. Nutričně se ale takové pečivo nijak neliší. Nechám na vašem zvážení, zda po takovém pečivu sáhnout. Já osobně si kvalitu pečiva hlídám a jakmile jsem jednou zkusila poctivý chléb z lokální pekárny, jiný už nechci.

obrázek z istockphoto.com

5. Bezlepkové pečivo je skvělou volbou pro všechny

I vy jste se pravděpodobně někdy setkali s tvrzením, že lepek škodí všem bez rozdílu. To by tedy znamenalo, že bezlepkově by měli jíst všichni, tedy i ti zcela zdraví. Pravda je však taková, že pokud netrpíte nesnášenlivostí lepku, nemáte žádný racionální důvod takto jíst.

Faktem také je, že bezlepkové alternativy bývají několikanásobně dražší. Mám navíc vyzkoušené, že i chuť značně pokulhává. Kdysi jsem si omylem ve zdravé výživě koupila bezlepkové bagetky. Vypadaly sice krásně, ale  při placení na mě šly mdloby a ani jejich chuť nebyla nic moc. V bezlepkových výrobcích lepek prostě chybí: běžně totiž pečivu propůjčuje jeho typickou strukturu.

6. Celozrnného pečiva můžu jíst kolik chci a nepřiberu

Tento mýtus vyplývá z obecně panujícího přesvědčení, že zdraví prospěšné potraviny můžete jíst zcela bez omezení, aniž by trpěla vaše postava. Termín „zdravý“ totiž není to stejné jako „dietní“! Více informací se dočtete zde: https://aktin.cz/proc-tloustnu-na-zdrave-strave-objev-rozdil-mezi-zdravou-a-dietni-potravinou 

Klíčovým faktorem pro hubnutí a přibírání je rovnováha mezi příjmem a výdejem energie, respektive kalorický deficit či nadbytek. Správně vybrané pečivo obsahuje zdraví prospěšné látky a je nutričně hodnotnější a dalo by se říci, že do zdravého životního stylu zapadá lépe. Neznamená to ale, že skvělým BIO celozrnným chlebem z místní pekárny se můžete denně „nacpávat k prasknutí.“ I on má totiž kalorie. Pokud to s ním tedy budete přehánět, může to přispět k tomu, že se rázem ocitnete v kalorickém nadbytku a tím pádem i přiberete. 

Co si z toho vzít?

Pečivo není žádným strašákem, kterého je třeba se vzdávat v honbě za štíhlou postavou nebo zdravým životním stylem. Troufám si říct, že pokud ho budete správně vybírat a nenecháte si zamotat hlavu příslušnou legislativou, v racionálním jídelníčku má svoje pevné místo.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
14 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________