- Lidé stále častěji vnímají pracovní a soukromý život jako integrované, nikoli oddělené oblasti.
- V posledním desetiletí díky tomu trenduje tzv. work‑life balance neboli stav, při němž jedinec vyvažuje čas a energii mezi pracovními povinnostmi a osobním životem.
- Tato rovnováha často vede k lepšímu duševnímu i fyzickému zdraví a celkové spokojenosti.
V ideálním světě je pracovní i osobní život rozdělen spravedlivě. A přesně o tom je work‑life balance, trend, který se snaží efektivně vyvážit život pracujících lidí – jak přesně to ale funguje a můžete jej zakomponovat sami bez pomoci HR odborníků? Na to i další otázky odpovídá tento článek!
Proč je work‑life balance tak důležitá?
Ona pomyslná rovnováha osobního a pracovního života je sice novodobým trendem, jedná se ovšem o velice pokrokový způsob dlouhodobého udržení celkového zdraví a pohody zaměstnance, zaměstnavatele a obecně všech pracujících lidí. Dysbalance těchto klíčových aspektů lidského života často zvyšuje pravděpodobnost zapříčinění či prohloubení duševních problémů (nejčastěji se jedná o úzkostné a depresivní stavy či syndrom vyhoření) a navyšuje stres, což má přímý vliv na psychosomatické zdraví. Jedinci s dobrou work‑life balance mají více energie, jsou méně nemocní a mají lepší náladu, což pozitivně ovlivňuje jejich celkovou životní spokojenost.
Výkonné způsoby k osvojení dalších znalostí i dovedností doporučí článek 11 tipů, jak se efektivně učit ve škole i v práci!
Dalším pozitivem dodržování work‑life balance je pravděpodobné navýšení pracovní produktivity a efektivity – u nepřetížených zaměstnanců s dostatkem regenerace a času na osobní aktivity je očekávané zdárnější soustředění a lepší schopnost podávat lepší výkon. Flexibilita a dostatečný odpočinek umožňují růst kreativitě a inovacím, což je pro mnoho zaměstnavatelů nesmírně cenné. Navíc, spokojený zaměstnanec je obvykle loajálnější a motivovanější, tedy méně náchylný způsobit fluktuaci či dodatečné náklady na nábor a školení nových pracovníků.
V neposlední řadě tato rovnováha přispívá k lepším vztahům jak v pracovním, tak v osobním životě. Dostatečné množství času na obě kategorie posiluje sociální vazby, týmovou spolupráci a vyrovnanost jak jedince, tak jeho okolí.
Jak si jednoduše a zdravě pochutnat na svačině poradí článek 8 tipů na zdravé svačiny do práce i do školy!
Jak na tom je Česká republika?
Česká republika se proti jiným evropským státům z hlediska work‑life balance drží spíše ve středu, přičemž její situace má své specifické výzvy, ale také pozitivní aspekty. Průměrná pracovní doba v České republice je srovnatelná s ostatními zeměmi, avšak přesčasy zde vykonává přibližně 5 % zaměstnanců (což je více než v některých vyspělejších státech). Tento faktor ukazuje, že mnoho Čechů stále čelí náročnému pracovním tempu, které může negativně ovlivnit jejich osobní život a pohodu.
Soustředění na přítomný okamžik aneb Mindfulness: meditace jako cesta k psychické pohodě!
Navzdory těmto výzvám, Česká republika nabízí svým zaměstnancům slušný počet dní dovolené a státních svátků, což přispívá k možnosti regenerace a trávení času s rodinou – čeští zaměstnanci mají nárok na minimálně 20 dní placené dovolené ročně, k čemuž se přidávají státní svátky. Tento benefit je srovnatelný s praxí ve skandinávských zemích, které jsou často považovány za vzor v oblasti work‑life balance. Z hlediska rodičovství by mohlo dojít k vylepšení, obzvlášť co se flexibilní pracovní doby nebo možnosti čerpání rodičovské dovolené týče. Česká republika jinak nabízí relativně štědré rodičovské příspěvky, dlouhou dobu mateřské dovolené a podporu péče o děti.
Článek 5 kroků ke zklidnění roztěkané mysli i bez meditace poradí, jak se uvolnit jednoduše a efektivně!
Ze statistik dále vyplývají následující údaje
- Flexibilní pracovní úvazky nejsou příliš rozšířené, v roce 2022 pracovalo v České republice na částečný úvazek pouze 6,2 % pracujících. Evropský průměr je 19 %, rekordmanem je Nizozemsko s 47 %.
- Podle dat z roku 2009 zůstávaly matky s dětmi mladšími 3 let obvykle doma, přičemž 80 % rodin se řídilo tradičním modelem, kdy otec pracuje a matka je v domácnosti. V 55 % rodin s dětmi ve věku 3–5 let pracovali oba rodiče. V dnešní době lze od tohoto tradičního modelu očekávat vyšší odklon, vyšší míru pracujících matek i vyšší podíl otců na mateřské dovolené (byť částečné) – aktuální statistická data však nejsou prozatím k dispozici.
- Institucionální péči o děti využívají pouze nižší desítky procent rodin s dětmi ve věku 3–5 let. Nabídka péče o děti je považována za nedostatečnou, což přispívá k nízké ekonomické aktivitě matek. Od září 2024 by se však dle novely zákona měla situace měnit.
- Zaměstnanci upřednostňují rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem a duševní zdraví před kariérním postupem, přičemž "pouze" 39 % z nich má kariérní ambice, zatímco celosvětový průměr je 56 %. Jistota zaměstnání je nejdůležitějším faktorem při výběru práce.
- Práci bez flexibilních pracovních podmínek by odmítlo 27 % respondentů, i když oproti loňským 50 %, kteří dávají přednost práci na dálku, je to pokles. Rovné odměňování mužů a žen je prioritou pro 74 % respondentů.
8 tipů, jak rovnováhy mezi pracovním a osobním životem dosáhnout
Dosáhnout work‑life balance není vždy snadné, obzvlášť pokud to má znamenat jisté omezení vašeho dosavadního pracovního závazku. Proto přinášíme 8 jednoduchých tipů, jak work‑life balance zakomponovat do vašeho života co možná nejefektivněji.
- Stanovte si jasné hranice: ujistěte se, že čas na práci a osobní život jsou jasně odděleny. Například pokud máte home‑office, vytvořte si specifický prostor a dodržujte své pracovní hodiny. Po skončení a “návratu domů” odpojte pracovní zařízení a věnujte se rodině či jiným osobním aktivitám.
- Plánujte a organizujte svůj čas: používejte kalendáře a to‑do listy k plánování svých denních úkolů a aktivit. Prioritizujte úkoly podle jejich důležitosti a naléhavosti a vyhněte se multitaskingu, který může snižovat efektivitu.
- Využívejte technologie: nastavte si upozornění na emaily a zprávy pouze během pracovních hodin a vyhýbejte se kontrole zaměstnaneckých emailů mimo pracovní dobu. Jako pomůcku můžete využít i různé aplikace a nástroje pro správu času a produktivity, které vám pomohou sledovat a řídit svůj čas efektivněji.
- Zaměřte se na fyzickou i psychickou aktivitu: nejen ve volnu, ale také o přestávkách se zaměřte na pravidelný sport, zdravou stravu a dostatek spánku. Zároveň ovšem věnujte čas relaxaci a aktivitám, které vás baví a pomáhají vám odpočinout si od pracovního stresu.
- Naučte se říkat "ne": nedělejte kompromisy se svým osobním časem kvůli přetížení pracovních úkolů. Pokud je to možné, delegujte a nebojte se odmítnout nové projekty nebo závazky, které by mohly narušit vaši vytouženou work‑life balance.
- Využívejte flexibilní pracovní možnosti: pokud to váš zaměstnavatel umožňuje, zvažte možnost flexibilní pracovní doby nebo home‑office. Takovéto “vychytávky” vám mohou pomoci lépe sladit pracovní povinnosti s osobním životem.
- Věnujte čas rodině a přátelům: kvalitní čas strávený s rodinou a přáteli je klíčový pro emocionální podporu a celkovou pohodu. Snažte se tedy rodinné aktivity i setkání s přáteli a blízkými plánovat a znovu – nedělat kompromisy.
- Reflektujte a přizpůsobujte se: každý měsíc si udělejte čas a zhodnoťte, jakým způsobem vaše work‑life rovnováha funguje a identifikujte oblasti, které by mohly potřebovat změnu. Buďte otevření k úpravám svého přístupu a strategie, aby lépe vyhovovaly vašim potřebám a okolnostem.
Co si z toho vzít?
Work‑life balance se stává stále aktuálnějším tématem, efektivně vyvažujícím pracovní a osobní život zaměstnanců. Takováto kompenzace času často vede nejen ke kvalitnějšímu duševnímu a fyzickému zdraví, ale také zvýšené spokojenosti a vyšší produktivitě. S výše vypsanými tipy, jako je základní vymezení hranic či pravidelná fyzická aktivita, můžete takové rovnováhy snadno dosáhnout i vy!