Méně tuku a více svalů. Pomůže Cambridge dieta?

Petr Loskot
Petr Loskot před 16 dny
10 minut čtení
Méně tuku a více svalů. Pomůže Cambridge dieta?
obrázek z Instagram.com
38

Pro redukci hmotnosti si můžeme vybrat zcela odlišné výživové postupy. Hubnout se dá racionální stravou, někteří sází na keto diety a někdo slepě věří nesmyslným dietám podle celebrit. Před několika dny na svém profilu známá influencerka Aneta Chovanová aka a.n.d.u.l.a oznámila, že chce změnit svoji postavu k lepšímu pomocí Cambridge Weight Plan. Opravdu je ale tato dieta pro tento cíl vhodná?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Čeho chce Aneta Chovanová pomocí Cambridge diety dosáhnout a co je jejím principem
  • Čím vás může Cambridge dieta překvapit
  • Jestli lze na této dietě zdravě, dlouhodobě a trvale udržitelně zhubnout
  • Jaké stravování nejen při hubnutí se jeví jako ta nejlepší volba 

Čeho chce Aneta Chovanová známá jako a.n.d.u.l.a pomocí Cambridge diety dosáhnout?

a.n.d.u.l.a se na Instragramu svěřila fanouškům, že má nejvyšší procento tělesného tuku s nejnižším podílem svalstva v životě. Jejím cílem je snížit aktuálních 23 % tělesného tuku, což je i tak velmi hezké číslo, na cca 15−17 % za současného nabrání svalové hmoty. V komentářích se můžeme setkat s pozitivními i negativními ohlasy od jejích followers na účinnost této diety. 

[Instagram]

Všechny diety jsou založeny na energetickém deficitu. Jak ho dosáhnete u Cambridge programu?

Pokud chcete zhubnout, musíte se nějakým způsobem dostat do kalorického deficitu. To znamená, že vaše tělo vydá více energie, než přijme. Na tom jsou založeny všechny diety světa, ať se jedná o keto dietu, citrónovou dietu, nebo hubnutí za pomoci oblíbeného detoxu. A ne jinak je tomu i u Cambridge diety. Jde jen o to, jak deficitu dosáhnout, aby pro vás hubnutí bylo co nejpříjemnější a vy dietu mohli držet dostatečně dlouhou dobu, aby se dostavily výsledky.

Cambridge dieta se skládá ze šesti na sebe navazujících kroků, které se liší v příjmu energie a také v počtu speciálních instantních jídel od Cambridge, která musíte jíst. Po celou dobu vám bude k dispozici Cambridge poradce, který s vámi nastaví délku jednotlivých kroků.

Plán Cambridge Weight Plan
Plán Cambridge Weight Plan z https://www.cambridgeweightpla... (přeloženo do češtiny)

Kolik kalorií přijímáme při jednotlivých krocích? 600 kalorií je opravdu málo...

  1. V prvním kroku trvajícím tři dny budete jíst pouze zdroje proteinů a zeleninu bez příloh, takže váš příjem bude kolem 1000 kcal. Tato fáze má vaše tělo připravit na začínající, poněkud tvrdou dietu.
  2. Ve druhém kroku, který může trvat různě dlouhou podle toho, jak vysoká je vaše počáteční hmotnost, kompletně vyřadíte veškerou běžnou stravu a nahradíte ji pouze 3−4 koktejly a instantními jídly od Cambridge. Jedno toto "jídlo" obsahuje asi 200 kcal, takže váš denní příjem bude pouze v rozmezí 600−800 kcal.
  3. V dalších postupných krocích (3.–5. krok), které zpravidla trvají 1−2 týdny, postupně nahrazujete koktejly běžnými nízkokalorickými pokrmy (listová zelenina, libové zdroje bílkovin+menší porce příloh), takže váš příjem energie postupně stoupá. Do rozmezí 800−1500 kcal.
  4. V posledním šestém kroku, při kterém jste dosáhli požadované hmotnosti, je doporučován již pouhý jeden koktejl spolu s velmi dietním jídelníčkem, takže váš kalorický příjem se má pohybovat kolem pouhých 1500 kcal.

Celkový průběh a počet absolvovaných kroků diety se mohou mírně lišit podle konkrétního programu, který poradci Cambridge diety pro daného klienta zvolí. Hlavní princip diety však zůstává stejný.

Při dodržování Cambridge diety je hubnutí téměř zaručeno. Je to zdravě nastavený program?

  • V průběhu celé diety přijímáte 600−1500 kcal, což je příjem energie, na kterém bude hubnout skutečně každý. Bohužel se při takovém příjmu energie dostáváte hluboko pod vaše hodnoty bazálního metabolismu, což povede ke zpomalení metabolismu a nutnosti přijímat málo energie (cca 1500 kcal) i dále po ukončení diety, jinak by při navrácení k původnímu stravování došlo k masivnímu jo-jo efektu, o čemž se přesvědčila i řada fanynek Anety Chovanové sdělujících svoje dojmy pod jejím příspěvkem. Hubnutí na takové dietě je tak většinou jen krátkodobé.
  • Dieta navíc nezohledňuje váš celkový životní styl. S Cambridge dietou pro ženu s nadváhou a sedavým zaměstnáním nemusí být hubnutí až tak nepříjemné, protože nemá vysoký výdej energie. Jenže pro aktivní ženu, navíc třeba s cílem věnovat se silovému tréninku a nabrat svalovou hmotu, je to děsně malý energetický příjem, který můžeme považovat až za nebezpečný a logicky bude naopak svaly hubnout.
  • Takto nízký příjem energie může vést k celkové únavě, ztrátě psychické i fyzické výkonnosti, chutím na sladké a vlčímu hladu a v neposlední řadě i negativnímu vlivu na hormonální zdraví.

Naučí vás Cambridge dieta zdravému a dlouhodobě udržitelnému stravování?

  • Dieta z velké části postavená na koktejlech a nízkokalorických jídlech sice povede ke zhubnutí, ale do období po dietě vás vůbec nenaučí zdravému a dlouhodobě udržitelnému stravování.
  • Dlouhodobá a zdravá redukce tělesné hmotnosti od nás vyžaduje změnit naše stravovací návyky a vztah k jídlu do takové podoby, kdy jídla nedělíme na "dobrá" a "špatná" a umíme si náš jídelníček sami regulovat podle našeho aktuálního životního stylu a množství pohybu. Jíst po celý život přehnaně nízkokalorická jídla a přejít na celoživotní dietu nemůžeme považovat za zdravé stravování a přístup k jídlu.
  • O svoji zkušenost s Cambridge programem se v komentářích podělila i diskutující adroska: “Hodně štěstí s cambridge diet .. pokud budeš konzumovat “sáčky” 3x denně .. dolu to jde rychle, ale pak 2x tolik nahoru. Ps: vlastní zkušenost, zhubla jsem 4 kg tuku za měsíc a něco, následně 10 kg přibrala. Za mě 6x denně zdravější strava v malých porcích. Ale každý si to musí zkusit držím palce”.
  • A anita_steiner se dále dělí i o svou osobní zkušenost: “Mne toto stravovani natolik rozhodilo hormony, zaludek, metabolismus... Prisla jsem o 20cm délky vlasu, vysusila se mi plet, roztrepily nehty... Hodne jsem si tim ublizila... ze me pak skutecny odbornik (skutecny vyzivovy poradce a zároveň lekar, sportovec, nevystupujici pod zadnou spolecnosti nebo znackou) daval dobu dokupy.”
  • Naopak diskutérka _simdzis_ si Cambridge program pochvaluje, držela jej již třikrát a dle vyjádření je to super volba.
obrázek ze shutterstock.com

Jaký přístup k redukci tuku a nabrání svalů je pro všechny z nás lepší volbou?

  • V prvé řadě je zapotřebí zamyslet se nad tím, zda je nutné snižovat tělesný tuk, nebo "jen nabrat svaly". Aneta Chovanová by chtěla ještě ubrat ze současných zdravých 23 % tělesného tuku, které spadají do normálního rozmezí pro množství tělesného tuku pro ženy(cca 18−30 %). Každý jsme ale jiný a cítíme se nejlépe při odlišném procentu tělesného tuku, příjmu energie a zastoupení makroživin.
  • Pro současnou redukci tělesného tuku a nabírání svalové hmoty je nejlepší vyhledat zkušeného nutričního terapeuta nebo výživového poradce, který sestaví jídelníček a energetický příjem skutečně na míru bez nutnosti používání jakýchkoliv dietních koktejlů. Také by měl být schopný kvalitně vysvětlit principy zdravého stravování po celý zbytek života a jakým způsobem si získané tělesné složení udržet.

Jídelníček a pohybová aktivita na míru jsou klíčem k dlouhodobému úspěchu

  • Díky tomu pak jednoduše stačí dodržovat rozumný stravovací plán sestavený z plnohodnotného, kvalitního a minimálně průmyslově zpracovaného jídla s důrazem na příjem bílkovin společně v rámci silového tréninkového programu doplněného o oblíbené sporty nebo vytrvalostní aktivity. Pak už jen stačí sledovat svůj progress v čase a na základě toho manipulovat se stravou nebo s tréninkem.
  • Tímto způsobem se člověk naučí nejvíce a pozná, kolik jakého jídla je pro něj tak akorát. A díky čemu se cítí opravdu dobře a co mu naopak dobře nedělá. Je to právě práce sama se sebou, která většině lidí dokáže uvolnit okovy ze spárů věčného dietování a neustálého zkoušení nových hubnoucích programů. To je ale na každém z nás. Dříve, či později se to k trvalému úspěchu musí naučit téměř každý.
  • Lidé, celebrity a obecně influenceři na sociálních sítích jsou sice zodpovědní hlavně za svoje zdraví, ale nepřímo mohou mít jistý vliv prostřednictvím svých příspěvků i na zdraví svých sledujících. Ti totiž často nekriticky přijímají jejich postoje ke zdraví, výživě a celkovému životnímu stylu, které nejsou vždy vhodné k následování. To je jedna z nejtěžších rolích na sociálních sítích, na kterou by neměl nikdo zapomínat.
  • Ať se a.n.d.u.l.a dostává do formy jakkoliv, přejeme ji v jejím úsilí pevnou vůli, hladkou cestu k cíli bez ohrožení zdraví a nalezení rovnováhy ve stravování.

[eshoplink]

Aragon, A.A., Schoenfeld, B.J., Wildman, R., Kleiner, S., et al. (2017) International society of sports nutrition position stand: diets and body composition. Journal of the International Society of Sports Nutrition. [Online] 14, 16. Available from: doi:10.1186/s12970-017-0174-y [Accessed: 25 July 2017].

Hall, K. (2007) What is the required energy deficit per unit weight loss? International Journal of Obesity. [Online] 32 (3), 573–576. Available from: doi:10.1038/sj.ijo.0803720 [Accessed: 19 March 2014].

Mountjoy, M., Sundgot-Borgen, J., Burke, L., Carter, S., et al. (2014) The IOC consensus statement: beyond the Female Athlete Triad—Relative Energy Deficiency in Sport (RED-S). British Journal of Sports Medicine. [Online] 48 (7), 491–497. Available from: doi:10.1136/bjsports-2014-093502 [Accessed: 4 October 2019].

Nattiv, A., Loucks, A.B., Manore, M.M., Sanborn, C.F., et al. (2007) American College of Sports Medicine position stand. The female athlete triad. Medicine and Science in Sports and Exercise. [Online] 39 (10), 1867–1882. Available from: doi:10.1249/mss.0b013e318149f111.

Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku