Whole30: cesta ke zdravějšímu já, nebo dieta s jojo-efektem?

Karolína Šimečková
Karolína Šimečková 12. 5. 2022
Uložit článek
Whole30: cesta ke zdravějšímu já, nebo dieta s jojo-efektem?
  • K dlouhodobému udržení hmotnosti je zpravidla třeba vytvořit si nové návyky a postupně měnit životní styl. 

  • Podle studie z roku 2009 zveřejněné v European Journal of Social Psychology může trvat od 18 do 254 dní, než si jedinec určitý návyk vytvoří a následně jej pokládá za automatický.

  • Jak je na tom tzv. Whole30 dieta – jedná se o vhodný způsob redukce, nebo čistě neudržitelnou dietu? 

Co přesně znamená Whole30? 

Whole30 je forma měsíční diety, zaměřená na “čistém” stravování s vynecháním sladkostí, alkoholu, mléčných výrobků, obilovin atd. Podstatou Whole30 je podle autorů resetovat metabolismus a přetvořit vztah k jídlu – někdo si přeje zhubnout, někdo jiný jej může použít pouze k vyrýsování postavy. V dnešním článku vám představíme nejen různé varianty Whole30 diet, ale také se podíváme na to, zda opravdu přináší takové benefity, jaké slibuje, nebo jestli existuje lepší cesta. 

Novinka roku 2022: veganská verze diety Whole30

Oficiální Whole30 vytvořená Melissou Hartwig a jejím ex manželem z roku 2009 se, jak jsme zmínili výše, zaměřuje na vynechání potravin s obsahem přidaného cukru, alkoholu, obilovin, luštěnin, mléčných výrobků a sladkostí. Další podstatnou částí je i to, že se během celého měsíce nemá stoupat na váhu anebo se měřit. Tento bod referuje k tomu, že Whole30 má být podle jejich autorů víc než pouze hubnutí; má jít především o přetvoření stravovacích návyků. 

V únoru 2022 byla zveřejněna tzv. Plant-Based Whole30, využívající přístup založený výhradně na rostlinách. Stejně jako klasická Whole30 se orientuje na omezení cukru, alkoholu, obilovin a mléčných výrobků, živočišné bílkoviny a tuky jsou ale v této variantě zaměněny za rostlinné. Mezi potraviny tvořící základ této diety tedy patří: čerstvé i sušené ovoce, ovocné džusy a šťávy, veškerá zelenina, některé druhy luštěnin (zelené fazolky a většina hrášku), ocet, přírodní dochucovadla, kokosové aminokyseliny (vařená a přirozeně fermentovaná náhražka sójové omáčky), miso, tempeh, všechny druhy ořechů a semen (kromě arašídů) či rýže.  

Příklady Whole30 a Plant-Based Whole30 jídelníčku

Whole 30

  • Snídaně: Sázená vejce v pikantní rajčatové omáčce s avokádem

  • Oběd: Dušené hovězí maso s máslovou dýní, cibulí a houbami

  • Večeře: Batáty plněné zeleninovým chilli a plátky avokáda

Plant-Based Whole30

  • Snídaně: Smoothie z hrušek, švestek, jablek, banánů, avokáda a petrželky

  • Oběd: Cuketové placičky se zeleninovým salátem

  • Večeře: Vegetariánská smažená rýže

Whole30: cesta ke zdravějšímu já, nebo dieta s jojo-efektem?

Jiná cesta, lepší cesta?

Podle samotných autorů (bez vědecké podpory) se u obou verzí Whole30 projevuje celkové zlepšení zdravotního stavu jedince, mezi jehož projevy patří např. zhubnutí tuku, vyšší hladina energie, lepší spánek, snížená chuť k jídlu, lepší sportovní výkon či samotný způsob, jakým o jídle přemýšlíte. To vše skrze vytvoření pevných návyků pro celý život. 

Má to ale několik háčků: jakým způsobem si ovšem tyto návyky dokážeme udržet? Whole30 je měsíční dieta – po uplynutí 30 dnů se potraviny vrací zpět. Mezi další negativa, jež je potřeba mít na paměti, patří i vynechání velkého množství potravinových skupin (luštěniny, sója, mléčné výrobky) bohatých na vitaminy, minerální látky, antioxidanty a další. Krátkodobě se nedostatek těchto látek nemusí nutně projevit, ale dlouhodobě vede k poruše funkce organismu. 

Navíc pokud se tento program dodržuje jakožto restriktivní dieta pro snížení hmotnosti, může se po opětovném navrácení zakázaných potravin do jídelníčku počítat i s výrazným jojo-efektem. Jestliže chcete Whole30 vyzkoušet kvůli potravinovým intolerancím, určitě se jedná o možnou variantu, ačkoli nejspolehlivější metodou zůstává stále krevní test, popř. klasické eliminační diety, zaměřené na oddělené vyřazení pár podezřelých potravin. 

Co si z toho vzít?

Ačkoli Whole30 dieta podporuje konzumaci minimálně zpracovaných potravin a zvýšený příjem čerstvého ovoce a zeleniny, jedná se především o restriktivní způsob s omezením velkého množství potravin dodávajících vašemu tělu potřebné látky. Její veganská verze navíc zásadně redukuje živočišné bílkoviny a tuky, které sice mohou být nahrazeny rostlinnými, přesto velice významně limitují už tak krátký list povolených potravin.

Pokud si přejete zhubnout či vytvarovat postavu, určitě mějte na paměti, že zdravý životní styl s vyváženým jídelníčkem, pravidelným pohybovým i spánkovým režimem s aktivitami podporující fyzické i mentální zdraví je nejefektivnější a nenásilnou cestou k udržitelnému dosažení vašich cílů. Drobné změny a krůčky dělají v delším časovém úseku daleko intenzivnější výsledky než krátkodobé vyřazení a restrikce všech možných “internetem prokletých” potravin. 

Přidej se k 36 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________