Aminokyseliny - kompletní přehled

Aminokyseliny - kompletní přehled

Již jsem vám zde nabízel seriál článků o aminokyselinách. Ty hlavní již máme za sebou, proto se dnes podívejme na krátký souhrn a takový soupis toho, co vlastně aminokyseliny dokážou, a k čemu je můžete využít. 
 

Aminokyseliny - kompletní přehled

V několika předchozích týdnech jste měli možnost na našich stránkách sledovat seriál, který jsem nazval aminokyseliny. V něm jsme si představovali jednotlivé komponenty, které do dneška můžete najít v kamenných obchodech a na ehopech, a které mohou velmi výhodně podpořit vaši výkonnost, ale také budování svalové hmoty nebo její regeneraci. 

Chcete se o jednotlivých aminokyselinách dozvědět více? Neváhejte a podívejte se do přehledu...


První díl s názvem Aminokyseliny naleznete pod tímto odkazem: AMINOKYSELINY I.

Ve druhém díle jsme se podívali na aminokyselinu l-ariginin: AMINOKYSELINY: L-ARGININ

Třetí článek z dílu aminokyselin jsme věnovali aminokyselině l-leucin: AMINOKYSELINY: L-LEUCIN

Ve čtvrtém díle jsme se věnovali větveným aminokyselinám: AMINOKYSELINY: BCAA

Páté pokračování se věnovalo aminokyselině L-glutamin: AMINOKYSELINY: L-GLUTAMIN

Šesté pokračování seriálu o aminokyselinách se zabývalo taurinem: AMINOKYSELINY: TAURIN

Sedmé pokračování se neslo v duchu aminokyseliny lysine: AMINOKYSELINY: LYSINE

Co jsou aminokyseliny?

Jsou základním stavebním kamenem svalu, ale také substrátem pro tvorbu hormonů, enzymů a všech funkčních látek v organismu. Právě proto musíme ve stravě sledovat jejich příjem a v určitých specifických chvílích i navyšovat příjem jednotlivých aminokyselin. Zpravidla se využívají pro růst svalové hmoty, její opravu a regeneraci, ale také pro navyšování síly a produkci hormonů. 

  • BCAA – Větvené aminokyseliny BCAA obsahují tři základní esenciální aminokyseliny v různých poměrech. Tento pro člověka nezbytný komplex tří aminokyselin je primárně určen pro podporu regenerace a zabránění katabolismu, nicméně má i anabolické účinky a velmi efektivně oddaluje vyčerpání svalového glykogenu během sportovní aktivity díky svým energetickým funkcím v organismu. 
  • Beta Alanin – Anabolizér beta-alanin je prekurzorem Carnosynu. Účinné látky v našem organismu, která oddaluje svalové vyčerpání díky snížení produkce kyseliny mléčné při svalové práci.  Je velmi výhodný pro silové i silově-vytrvalostní sporty. 
  • HMB – Anabolizér a prekurzor aminokyseliny leucinu je výhodný pro suplementaci zejména v době, kdy se snažíte o maximální nárůst svalové hmoty. Leucin podporuje syntézu svalové hmoty, ba co více, v podobě HMB podporuje i spalování tuku. 
  • EGG / Vaječné aminokyseliny – Aminokyseliny z vaječného albuminu jsou jedním z nejlepších aminokyselinových zdrojů, který můžeme do suplementačního plánu zařadit. Díky svému kompletnímu spektru jsou vhodné jak pro celodenní doplňování, tak i jako alternativa antikatabolických přípravků. 
  • WHEY / Syrovátkové aminokyseliny – Aminokyseliny jsou ve své základní podobě vyrobeny z vysoce biologicky hodnotné syrovátkové bílkoviny. Jedná se o vynikající prostředek pro udržení anabolického stavu a oddálení katabolismu svalové hmoty. 
  • L-Arginin – Aminokyselina L-arginin se využívá zejména pro její vazodilatační funkci. Napomáhá roztažení cév a podporuje tedy napumpování při tréninku a prokrvení periférií. 
  • L-Citrulin – Aminokyselina L-citrulin se používá podobně jako L-arginin. Je jeho prekurzorem a vytváří v organismu zásobu pro přeměnu právě na L-arginin. Dá se říct, že ro produkci oxidu dusného je dokonce výhodnější, jak L-arginin. Podporuje také prokrvení a využívá se pro podporu sexuálních funkcí. 
  • L-Glutamin – Aminokyselina L-glutamin je jednou z nejčastěji se vyskytujících aminokyselin v našem organismu. Využívá se velmi hojně při svalové práci, proto jej musíme při intenzivním tréninku využívat. Podporuje imunitní funkce v organismu, ale také brání katabolismu svalové hmoty. 
  • L-Tyrosin – Aminokyselina L-tyrosin se nejčastěji používá pro její stimulační vlastnost. Podporuje sportovní výkon, a to i v době energetické krize. Ba co více, podporuje i termogenezi v organismu, vy jste tak schopni spalovat více tuku jako zdroje energie. 
  • L-Leucin – Větvená aminokyselina L-leucin je považován za nejanaboličtější aminokyselinu, kterou můžete do suplementačního plánu zařadit. Ovlivňuje syntézu svalové hmoty a zabraňuje katabolismu. 
  • L-Ornitin – Aminokyselina L-ornitin se zpravidla využívá společně s citrulinem a argininem, protože velmi podstatně zesiluje jejich účinek. Podporuje vyplavení oxidu dusnatého, ale i růstového hormonu. 
  • L-Tryptofan – Aminokyselina L-tryptofan je využívána pro svou podporující funkci v produkci melatoninu. Ten se mění na serotonin a má tak uklidňující funkce. Je tedy ideální volbou při podpoře spánku. 
  • Taurin – Aminokyselina taurin je opět jednou z nejčastěji se vyskytujících aminokyselin v našem organismu. Podporuje anabolické funkce, přesto se nejčastěji využívá díky své stimulující schopnosti. Podporuje výkon a mozkové funkce. 
  • Karnitin / carnitin – Derivát aminokyseliny methioninu a lysinu je jedním z nejpopulárnějších spalovačů tuku. Má lipotropní účinek, podporuje tedy využití a transport mastných kyselin k buněčné mitochondrii, kde je využívána jako zdroj energie. 

Aminokyseliny máme za sebou. Neříkám, možná se k nim ještě vrátíme a podíváme se na některou z nich. Nicméně nyní již máte kompletní spektrum toho, co byste měli využít pro svoje svalové přírůstky. 

aminokyseliny

  •