Jednoduché tipy, jak podpořit a prodloužit opálení!

Karolína Šimečková
Karolína Šimečková 8. 8. 2022 Poprvé publikováno 3. 8. 2017
Aktualizováno 8. 8. 2022
15 Líbí se mi Komentáře Uložit článek
Jednoduché tipy, jak podpořit a prodloužit opálení!
obrázek ze shutterstock.com
  • Záměrné opalování s cílem bronzového odstínu pleti patří mezi nejčastější letní cíle, zpravidla protože si lidé přijdou s opálenou pokožkou atraktivnější

  • Bohužel je to právě přebytečný pobyt na sluníčku a další zdroje ultrafialového záření (např. solária), kdo jsou hlavními přispěvateli k rozvoji předčasného stárnutí kůže, v horších případech i závažných zdravotních komplikací.

  • Dodržováním jednoduchých pravidel a prevencí lze ovšem dosáhnout dlouhodobého opálení s nižším rizikem akutního či chronického poškození pokožky. 

Sluníčko pálí, pot stéká a vy se ubíjíte myšlenkou toho, že přesně to je cena za nádherné a intenzivní opálení? Nechte se vyvést z omylu: tento článek je rozdělen na dvě části; první se bude týkat samotného pobytu na slunci a bioaktivními látkami pomáhajícími dosáhnout výraznější opálení přirozenou cestou bez přebytečného vylehávání na slunci. Druhá se zabývá tím, co udělat proto, aby opálení vydrželo klidně i o několik týdnů navíc a také připomenutím, proč není nadměrné opalování dvakrát, třikrát to nejlepší, co pro sebe můžete udělat. 

Pobyt na sluníčku

  • Opalovací krém: základním kamenem je samozřejmě používat opalovací krém s širokospektrální UV ochranou, minimálně 30 SPF, ale určitě se nebojte jít výš. 

  • Obnovujte: ochrannou vrstvu opalovacího krému obnovujte každé 2 hodiny nebo po koupání.

  • Měňte polohy: jednak pro rovnoměrnější opálení a také jako prevenci spálení jedné části těla.

  • Melanin: nezůstávejte venku déle, než vaše pokožka dokáže vytvořit melanin (obvykle 2 až 3 hodiny). Po této době vaše pokožka v určitý den neztmavne a kromě rizika spálení můžete zadělat na těžší a chronické zdravotní komplikace.

  • Hledejte stín: přestávky sníží pravděpodobnost, že se spálíte, a vaše pokožka si odpočine od intenzivního horka. V ideálním případě nechodit na slunce vůbec v době největší intenzity UV, mezi 11–14 hodinou. 

Bioaktivní látky pro zdravé opálení

1. Beta-karoten

Beta karoten je předchůdcem vitaminu A, a zároveň patří do karotenoidů, které jsou součástí větší skupiny pro člověka prospěšných látek. Je také silným antioxidantem působícím příznivě na zdraví očí a právě pleti; jakto? Chrání totiž pokožku před účinky slunečního záření a dodává ji bronzový odstín. Provitamin A pomáhá neutralizovat volné radikály, které se v naší pokožce tvoří při působení UV záření, což může oddálit nežádoucí projevy, jako je zčervenání pokožky a následné olupování. To ale v žádném případě neznamená, že vám vitamin A nahradí opalovací krém, na ten rozhodně nezapomínat!

Tuto “magickou” látku najdete v ovoci a zelenině se žlutou, oranžovou a červenou barvou, nejvyšší obsah pak v mrkvi, brokolici, meruňkách, melounu cantaloupe, špenátu, kapustě či hrášku.

2. Lykopen

Lykopen je silný antioxidant, který může chránit vaše tělo před oxidačním stresem a nabízí určitou ochranu před některými environmentálními toxiny a chronickými nemocemi. Zároveň (a především) se jedná o pigment, který dává červenému a růžovému ovoci, jako jsou rajčata, vodní melouny a růžové grapefruity, jejich charakteristickou barvu. Čím je ale přínosem v rámci sluníčka a delšího, kvalitnějšího opálení? Existují studie , které pozorovaly, že konzumace potravin s lykopenem před vystavením slunečnímu záření snížila intenzitu zarudnutí kůže a další nežádoucí kožní reakce.

3. Lutein

Lutein je další člen rodiny karotenoidů. Mohli jste slyšet o jeho pozitivních účincích zejména na zrak. Ale stejně jako jeho bratři beta-karoten a lykopen také lutein pomáhá udržet naši pokožku elastickou, hydratují a podle studie na zvířatech chrání kožní buňky před předčasným stárnutím (než bude možné učinit jakákoli konkrétní doporučení, je ale zapotřebí více studií). 

Lutein nalezneme v listové zelenině (špenát, brokolice, kapusta) a dále v ovoci (mango, papája, pomeranč).

4. Vitamin E

Dalším antioxidantem na seznamu je tokoferol, známější spíš jako vitamin E. Ten vám může snadno ulehčit honbu za přitažlivější pokožku, přispívá totiž k ochraně buněk před oxidativním stresem a zároveň funguje jako prevence projevů stárnutí pleti.

Je možné ho nalézt například v rostlinných olejích, mandlích, arašídech, semínkách (slunečnicových, lněných) dále v obilných klíčcích a avokádu.

5. Tyrosin 

Tyrosin je podmíněně esenciální aminokyselina a oblíbený doplněk stravy, který je v těle využíván k tvorbě neurotransmiterů (ty mají tendenci klesat v obdobích stresových nebo psychicky náročných situací). Také se podílí na produkci hormonů štítné žlázy a své místo v tomto článku má, protože napomáhá produkci melaninu, pigmentu kůže.

Tyrosin se nachází v běžně dostupných potravinách, jako je např. maso (kuřecí, krůtí, losos, tuňák), mléčné výrobky, vejce, sója, dále v ořeších a semenech.

Jednoduché tipy, jak podpořit a prodloužit opálení!

Rostlinné extrakty 

Mezi další populární doplňky, které “chrání” kůži před sluníčkem (znovu opět radši upozorníme na to, že opalovací krém či olej je nutnost a ani v tomto případě by se neměl vynechávat) patří rostlinné extrakty.

Pycnogenol
  • omezuje projevy předčasného stárnutí pleti

  • podporuje ochranu pokožky při opalování

Fernblock
  • je silným ochranným, antioxidačním a regeneračním pomocníkem 

  • zabraňuje poškození DNA vyvolanému UV zářením

Nutroxsun
  • antioxidační a protizánětlivý účinek

  • zlepšuje životaschopnost buněk ozářených UVB zářením

Prodloužení opálení (po dovolené)

A teď k tomu, jak dané opálení co nejvíce prodloužit. Je nám jasné, že po dovolené nechcete za další dva týdny vypadat jako kdybyste nevytáhli paty z domu. Přitom existuje pár velice snadných fíglů, díky nimž prodloužíte opálení klidně o několik týdnů dál. 

  • Hydratace: pít dostatek vody je alfou a omegou téměř všeho. V tomto případě se jedná o nezbytnou složku pro zdraví pokožky, obměnu buněk a vše ostatní, co je spojeno s udržením zlatavého opálení. 

  • Mažte se: a u hydratace zůstaneme, tentokrát se ovšem zaměříme na vnější. Protože jestli je něco pro udržení opálení klíčové, je to právě toto. Snažte se ujistit, že žádná část vašeho těla nezůstane “suchá” - protože jakmile se začnete loupat, bude pozdě.

  • Myjte se vlažnou vodou: dlouhé horké koupele a sprchy mohou vaši pokožku dehydratovat, takže se držte vlažné vody a na umytí používejte hydratační sprchový krém nebo olej. Navíc vám to přinese nižší účet za vodu (a nároky na životní prostředí).

  • Podporujte: samoopalovací krémy dokážou být ještě účinnější v případě, že už jste opálení – šance na výrazně oranžové skvrny u loktů či kolen je minimální. Navíc se dermatologové běžně shodují, že samoopalováky jsou bezpečným způsobem, jak opálení dosáhnout (zvláště ve srovnání s opalováním bez krému s ochranným faktorem). 

Rizika delšího pobytu na slunci aneb všeho s rozumem

Právě u opalování bez ochranného krému či přílišnému opalování zůstaneme, protože je to sice diskutované téma, ale opakováním známého se určitě nic nezkazí. Rizika spojená s opalováním mohou krom jiného zahrnovat: dehydrataci, úžeh, spáleniny, potničky, poškození očí, snížení funkce imunitního systému, v horších případech urychlení stárnutí kožních buněk nebo dokonce způsobovat karcinogenezi neboli vznik zhoubného bujení.

Co si z toho vzít? 

Opalování může být pro velké množství lidí letní nutnost, ale je důležité mít na paměti několik opatření, díky kterým bude bezpečné z krátkodobého, ale i dlouhodobějšího hlediska. Sluníčku se vystavujte po spíše kratší dobu, pijte dostatek vody, pravidelně se mažte (nanášejte každé 2 hodiny a po pobytu ve vodě), opalovacím krémem s SPF alespoň 30 na kůži i rtech a chraňte si oči kvalitními brýlemi (měly by být schopny odfiltrovat záření do vlnové délky 400 nm, hledejte označení UV 400). Naopak se vyhněte usínání na slunci, nižšímu SPF než 30 a pití alkoholu, který může výrazněji dehydrovat.

Přidej se k 40 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
15 Líbí se mi Uložit článek