Sacharidy vs. cukry: jaký v nich je rozdíl?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 1. 9. 2021
Uložit článek
Sacharidy vs. cukry: jaký v nich je rozdíl?

Pojmem "sacharidy" máme na mysli všechny sacharidy, které mohou být metabolizovány v lidském organismu. Naopak jako "cukry" označujeme pouze jednoduché sacharidy, tedy konkrétně monosacharidy a disacharidy přítomné v potravě. Co to znamená z nutričního hlediska?

Cukry jsou pro tělo snadno vstřebatelné 

Cukry jsou nejjednodušší formou sacharidů. Po jejich konzumaci se prakticky ihned vstřebávají do těla, takže se jedná o velmi pohotový zdroj energie. To se hodí například v průběhu sportovního tréninku nebo ihned po něm, kdy tělo vyžaduje rychlý přísun energie.

Přirozeně se vyskytující cukry najdeme v ovoci, zelenině nebo třeba také v medu. Zapomínat bychom neměli ani na cukry přidané, což jsou cukry, které najdeme v nejrůznějších cukrovinkách, čokoládách nebo cukrem slazených limonádách. 

Složené sacharidy se v těle nejdříve musí strávit

Ve většině případů ale v potravě přijímáme sacharidy složené. Ty se nejprve musí strávit. Celý proces je tedy o poznání složitější a zabere více času. Jsou to právě tyto sacharidy, které bychom ve stravě měli preferovat, protože pomáhají doplňovat energii do těla po delší dobu

Složené sacharidy se nacházejí například v ovesných vločkách, pečivu nebo bramborách. Mezi typické zdroje patří také oblíbené přílohy, jako jsou těstoviny nebo rýže.

obrázek z istockphoto.com

S cukry ve výživě raději šetřete

Nadměrný příjem cukrů je spojený s různými civilizačními chorobami od obezity až po cukrovku 2. druhu. Z toho důvodu je doporučené jeho příjem omezovat.

  • Světová zdravotnická organizace doporučuje nekonzumovat v cukrech více než 10 % z celkového energetického příjmu. Ještě lépe uděláte, pokud nepřesáhnete 5 % z celkového energetického příjmu. Při denním energetickém příjmu 2000 kcal je to asi 25 g cukru. 

  • Společnost pro výživu se zabývá především přidaným cukrem a doporučuje nepřesahovat hranici 37,5 g pro muže a 25 g pro ženy. Cukrem v ovoci a v zelenině se tedy nezabývá. 

Proč je cukr problém? Hlavní problém spočívá v tom, že cukr (především ten přidaný) má minimální schopnost zasytit. Přirozeně tak sníme více kalorií, které mohou být snadno uloženy do tukových zásob. Vedle toho se přidaný cukr často vyskytuje v potravinách, které obsahují minimum vitaminů, minerálních látek a vlákniny, tudíž příliš nepomáhá splnit denní požadavky na příjem mikroživin. 

Co si z toho vzít?

Ne všechny sacharidy jsou stejné. Speciální skupinu tvoří cukry, mezi které řadíme monosacharidy a disacharidy. Cukry jsou snadno stravitelné a mají obecně nízkou schopnost zasytit. Naproti tomu sacharidy složené najdeme nejčastěji v přílohách, jako jsou brambory, rýže nebo těstoviny. Složené sacharidy se tráví podstatně déle, a tak pomáhají doplňovat živiny do organismu po delší dobu.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
4 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________