7 benefitů objímání aneb jak si zlepšit zdraví zadarmo a velmi příjemně

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 18. 12. 2021
Uložit článek
7 benefitů objímání aneb jak si zlepšit zdraví zadarmo a velmi příjemně

S ostatními se objímáme, když se cítíme šťastní nebo naopak smutní či se jednoduše chceme cítit příjemně a v bezpečí. Mnohé studie navíc ukazují, že objímání nás prokazatelně dělá zdravějšími a šťastnějšími. V dnešním článku vám ukážeme hlavní benefity, které objímání vašemu zdraví přinese.

1. Snížíte stres

Takovým pořádným objetím kamarádům nebo rodině jednoduše vyjádříte podporu ve chvílích, kdy ji potřebují nejvíce. Což se musí projevit přece jenom pozitivně. Zároveň tak ulevíte i sobě.

Jak je to možné? Do studie v roce 2012 bylo zahrnuto 20 párů. Muži dostávali ne zrovna příjemné elektrošoky, zatímco je jejich drahá polovička držela za ruku. Výzkum u žen ukázal, že části jejich mozku, které jsou asociované se stresem, prokazovaly nižší aktivitu, zatímco ty, které jsou asociované s ochranitelským chováním, prokazovaly více aktivity. Dá se tedy říci, že když někoho objímáme, abychom ho uklidnili, tyto části mozku vykazují podobnou odpověď.

2. Ochráníte se před nachlazením

Objímání vás také dělá fyzicky zdravějšími. Jak? Odpověď na tuto otázku přinesla studie, které se účastnilo přes 400 dospělých se ukázalo, že objímání snižuje šanci, že si na vás přijde nějaký ten bacil. Ti, kteří měli pevnou oporu ve svém okolí, onemocněli méně často a pokud se tak stalo, příznaky byly zpravidla mírnější.

Může se jednat o prosté snížení stresu, nebo také silnější imunitu z důvodu častějšího fyzického kontaktu. To s sebou totiž nese častější setkání s různými mikroorganismy.

obrázek z gettyimages.com

3. Podpoříte zdraví srdce

Nemůžeme zapomenout ani na často zmiňovanou prevenci, konkrétně v tomto případě srdeční zdraví. Ve studii z roku 2003 výzkumníci rozdělili 200 účastníků do 2 skupin:

  • V  první skupině se partneři drželi 10 minut za ruku a následně jeden druhého objali na 20 vteřin
  • Ve druhé pouze po dobu 10 minut a 20 vteřin seděli v naprostém tichu

Účastníci, kteří byli zařazeni do první skupiny měli nižší tlak i srdeční puls oproti druhé skupině. Tak kolik lidí dnes obejmete?

4. Budete šťastnější

Oxytocin je hormon, který vědci někdy nazývají hormonem blízkosti. Jeho hladina stoupá právě ve chvíli, kdy se někoho dotýkáme, objímáme nebo jen sedíme vedle své drahé polovičky. Proto je dáván do souvislosti s pocity štěstí a menším stresem.

Vědci zjistili, že tento hormon má velký vliv hlavně na ženy. Snižuje krevní tlak a hladinu stresového hormonu norepinefrinu.

5. Něčeho se bojíte? Objetí pomůže

Studie z roku 2013 ukázala, že pořádné objetí dokáže snížit úzkost. Výzkum se zaměřil na osoby s pošramoceným sebevědomím. A pozor: se vší vážností vyšlo dokonce najevo, že i plyšový medvěd pomůže, pokud není v dosahu osoba vašemu srdci blízká.

Platí to ale pro všechny bez rozdílu. Cítíte se ve stresu a bojíte se? Objetí pomůže. Zklidníte se a podpoříte sebevědomí. Jak bojovat s úzkostí a depresí? Poradí náš článek.

6. Snížíte bolest

Další z výzkumů ukázal, že některé formy dotyku pomohou snížit vnímanou bolest. Studie z roku 2004 se účastnili pacienti s fibromyalgií, což je nezánětlivý muskuloskeletální syndrom charakterizovaný plošnou bolestí a ztuhlostí. Po šesti terapeutických sezeních, které zahrnovaly léčbu dotykem, pacienti potvrdili zvýšenou kvalitu života díky menší bolesti.

obrázek z istockphoto.com

7. Zlepšíte nonverbální komunikaci 

Jak dobře víme, komunikace s ostatními nezahrnuje jen slova. Velká část kontaktu s ostatními se děje nonverbálně pomocí výrazů, gest nebo dotyků. Přiměřené objetí nebo dotyk tedy pomůže naladit se na pozitivní vlnu.

Nonverbální komunikace je důležitá v mnoha ohledech. Zvláště v partnerství se bez ní neobejdete. Pokud jej tedy chcete stavět na pevných základech. Obvykle si pocity sdělujeme spíše slovy. Ta ale tvoří jen zlomek z celkového vjemu protějšku. Jsou to právě gesta, tón hlasu nebo mimika, co z velké míry předává informace druhému. Právě z toho důvodu je nonverbální komunikace nedílnou součástí vztahu dvou lidí.

Kolik objetí denně potřebujeme?

Terapeutka Virginia Satir kdysi prohlásila, že denně potřebujeme 4 objetí pro přežití, 8 pro udržení zdravého psychického stavu a 12 pro to, abychom rostli. To se může zdát jako poměrně vysoké číslo, ale v tomto případě rozhodně neplatí, že méně je více.

Kolikrát za den se tedy objímat? Odpověď je jednoduchá: co nejvícekrát tak, abyste těžili z výše uvedených benefitů. Bohužel v současné době trpí hlavně vyspělý západní svět v tomto ohledu spíše deprivací. Možná nás k tomu vedou společenské konvence, uspěchaná doba nebo snad stud. Pokud tedy chcete snížit stres, zlepšit komunikaci s druhými, cítit se lépe a zdravěji, objímejte se, co to jde.

Přidej se k 33 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________